Anonym (Bra man?) skrev 2014-10-01 10:20:24 följande:
Självklart tror jag alla normalfungerande föräldrar mår dåligt av att vara ifrån sina barn, pappor som mammor. Jag tror alla normala föräldrar mår dåligt utan sina barn och alla barn mår dåligt utan sina välfungerande föräldrar. Det är just därför jag tycker det är så sorgligt att så många familjer splittras idag och att föräldrar och barn tvingas leva delvis åtskilda. Och blir självklart ännu värre när föräldrarna sen inte kan sammarbeta oavsett orsak. De stora förlorarna är alltid barnen och önskar alla tänkte sig för en gång extra innan de skaffar barn och sedan alltid sätter dem i första hand när de väl fått dem.
Jag håller med om att de stora förlorarna är barnen - men du verkar se allt i svart o vitt och hur det "borde vara". Nu har vi situationer där förhållanden tar slut. Där barn blir till utan att föräldrarna har en relation. Där ens föräldern lämnar eller båda bryter som ett gemensamt beslut. Och vi har fall där den ena föräldern VÄGRAR samarbeta. Som snackar skit inför barnet, baktalar och försvårar. Som flyttar med barnet, vägrar följa domen osv. Där ÄR det kaos och DÄR är en situation som är verklig.
Du kan prata om önsketänkande och om hur du VILL att det ska vara hur mkt som helst - det innebär inte att dessa situationer som är vardag för tusentals barn och föräldrar försvinner.
När vi läser hur både barn och ens föräldern (här pappan) far illa över hur den andra föräldern (här mamman) betett sig så sitter vi med en redan "färdig" situation. Och att prata om hur man borde bete sig hjälper inte. För föräldern som bråkar och använder barnet som slagträ slutar inte för det.