• Anonym (Hade rätt)

ljug

Nu efter 15 år så har man fått facit.
    En biomamma som aldrig har haft fel enligt sig själv. Ljuger för att få sin vilja igenom.
    Hon bestämmer och hon har alltid rätt.
    Nu är hon överkörd bonus kör över henne fullständigt bonus styr.
    Bonus ljuger, går bakom ryggen på sina vänner.
    Allt för att få som man vill...
    Man lär sig av omgivningen.
    Tillägger att bonus bott vh hos oss så det är svårt o har varit svårt att ändra beteendet.
    Så går det med en biomamma som får bestämma över hela situationen
    För Guds skull be era män sätta ner foten om dom inte gör det!!!

• Svar på tråden ljug
  • Anonym (Tala ur skägget för fan)

Facit på vad?

• Anonym (Hade rätt)

Oj vilket rama väsen det är här inne.

Det är inte ovanligt att man ärver olika saker ifrån sina föräldrar. Våran ena dotter är väldigt lik mig i sätt o utseende medan den andre är lik min man till sätt.

Bonus blev väldigt lik sin mamma och med det fick lära sig, ärva sidan där det är okej att gå bakom folks rygg, okej att ljuga, okej att köra över även sina vänner för sin egen skull.

Jag är inte sådan person. Jag tycker väldigt illa om oärligheten. Därför har jag aldrig gillat bions spel.

Jag har bett min man ställa ner foten ordentligt flera gånger o han har gjort det ibland o ibland inte pga ? Att han inte vill stri med ett x hela tiden.

Det finns dom personer som inte ger sig förrens dom får som dom vill.

Jag har sett o sagt att barnet lär sig ju att ljuga och hur ska det bli när barnet inte får som barnet vill?

Nu börjar det visa sig=facit

Inget man kan göra så mycket åt utan bara konstatera fakta. Läser många trådar här på FL där biomamman styr o ställer o där pappan är lite mes o bonusmamman ska inte lägga sig i osv

• Påven Johanna
    Anonym (Hade rätt) skrev 2014-09-28 08:38:03 följande:

Det är inte ovanligt att man ärver olika saker ifrån sina föräldrar. Våran ena dotter är väldigt lik mig i sätt o utseende medan den andre är lik min man till sätt.

Bonus blev väldigt lik sin mamma och med det fick lära sig, ärva sidan där det är okej att gå bakom folks rygg, okej att ljuga, okej att köra över även sina vänner för sin egen skull.

Jag är inte sådan person. Jag tycker väldigt illa om oärligheten. Därför har jag aldrig gillat bions spel.

Jag har bett min man ställa ner foten ordentligt flera gånger o han har gjort det ibland o ibland inte pga ? Att han inte vill stri med ett x hela tiden.

Jag har sett o sagt att barnet lär sig ju att ljuga och hur ska det bli när barnet inte får som barnet vill?

Inget man kan göra så mycket åt utan bara konstatera fakta. Läser många trådar här på FL där biomamman styr o ställer o där pappan är lite mes o bonusmamman ska inte lägga sig i osv

Du kan väl återkomma med facit över de ungar som ni tydligen orkat ta hand om. 
  • Anonym (Ano)
    Anonym (Hade rätt) skrev 2014-09-28 08:38:03 följande:

Men snäll nån, du saknar ju helt självkritik. Så vansinnigt självgod och onyanserad.
    Klart att bonus måste må dåligt med en sådan person i sitt liv.f
  • Anonym (Helt rätt)

Hur ska jag kunna kritisera mig själv i detta?

Jag varken får eller kan ta över någon mammaroll. Jag kan inte lägga mig i och ändra på saker och ting.

Min man har förklarat gång på gång att ljuger det gör man inte!

Vi ljuger inte i vår familj, vi kör inte över folk. Däremot så är bonus van med det ifrån sin mamma.

Varför ska jag kritisera mig själv för detta?

• Anonym (Helt rätt)
    Anonym (Ano) skrev 2014-09-28 09:34:19 följande:
    Men snäll nån, du saknar ju helt självkritik. Så vansinnigt självgod och onyanserad.
    Klart att bonus måste må dåligt med en sådan person i sitt liv.f
    Bonus mår inte dåligt!!!!!

Läs vad jag skriver. Hen mår inte ett dugg dåligt men däremot kommer hen kanske att göra det om det fortsätter att ljugas o köras över folk. Då vänner kommer att ilskna till o tröttna. Om det nu kommer att gå så långt?
  • Anonym (Hade rätt)
    Påven Johanna skrev 2014-09-28 09:29:36 följande:
    Du kan väl återkomma med facit över de ungar som ni tydligen orkat ta hand om. 
    Tror du att vi har vh pga att vi inte orkar ?

Säg det till alla mammor o pappor som kämpar i vårdnadstvister. Tror du att man kämpar, tar tid, lägger ut pengar pga att man inte orkar?

Ni som säger att man ska slåss för vv tills man dör har ni själva varit mitt i en tvist?

Sen är det så att har man genomgått fler än en tvist så klassar dom det ibland för att det är lönlöst för föräldrarna att kunna samarbeta och därav bäst med gemensam vårdnad men vh på ett ställe.

Så sa advokaten min man hade.
  • Brumma

TS - jag förstår frustrationen. Vi har även vi vh (nej, inte min mans val) och nu när bonus är tonåring tar mer och mer av mammans uppfostran över. Vi försöker uppväga med att lära bonus ansvar och att våga tro på att hon klarar av att möta utmaningar - men vad hjälper det när man inte behöver lyfta ett finger hemma hos mamma, och aldrig behöver stå för vad man tycker eller stå till svars för vad man gjort eller beter sig. När mamman uttryckligen säger att hon inte vill "lägga sig i" när dottern uppenbarligen behöver att hon just lägger sig i. När hon inte vill pressa eftersom det blir ännu värre då... Min man och jag försöker ta det vi kan men eftersom mamman inte missköter bonus så finns det inte en chans i helvetet att vi skulle få boendet mot mammans och bonus vilja. Kämpa mer tycker då någon här - det GÅR inte - inte om vi inte vill förlora henne helt. Min man försökte men då försvann dottern fullständigt från radarn - svarade inte i telefon, svarade inte på sms o mail. Hon kom inte till oss på flera månader. Så nej, det är inte ett alternativ.

Det enda ni kan göra är att fortsätta försöka väga upp och visa ett annat sätt. Och hoppas att hon inte väljer den enkla vägen ut.

Borde inte längre bli förvånad över att det finns människor som anser att pappor (eller mammor för den delen, men det är inte lika vanligt) per automatik inte tagit sitt ansvar pga att de har vh. Det finns ofta en anledning och rent krasst står många på familjerätten och övrigt fortfarande på mammans sida - oberoende hur situationen ser ut.

• Anonym (Hade rätt)
    Brumma skrev 2014-09-28 11:06:42 följande:

TS - jag förstår frustrationen. Vi har även vi vh (nej, inte min mans val) och nu när bonus är tonåring tar mer och mer av mammans uppfostran över. Vi försöker uppväga med att lära bonus ansvar och att våga tro på att hon klarar av att möta utmaningar - men vad hjälper det när man inte behöver lyfta ett finger hemma hos mamma, och aldrig behöver stå för vad man tycker eller stå till svars för vad man gjort eller beter sig. När mamman uttryckligen säger att hon inte vill "lägga sig i" när dottern uppenbarligen behöver att hon just lägger sig i. När hon inte vill pressa eftersom det blir ännu värre då... Min man och jag försöker ta det vi kan men eftersom mamman inte missköter bonus så finns det inte en chans i helvetet att vi skulle få boendet mot mammans och bonus vilja. Kämpa mer tycker då någon här - det GÅR inte - inte om vi inte vill förlora henne helt. Min man försökte men då försvann dottern fullständigt från radarn - svarade inte i telefon, svarade inte på sms o mail. Hon kom inte till oss på flera månader. Så nej, det är inte ett alternativ.

Det enda ni kan göra är att fortsätta försöka väga upp och visa ett annat sätt. Och hoppas att hon inte väljer den enkla vägen ut.

Borde inte längre bli förvånad över att det finns människor som anser att pappor (eller mammor för den delen, men det är inte lika vanligt) per automatik inte tagit sitt ansvar pga att de har vh. Det finns ofta en anledning och rent krasst står många på familjerätten och övrigt fortfarande på mammans sida - oberoende hur situationen ser ut.

Tack för ditt inlägg!

Du förstår vad jag menar och hur vi har det.

Tänka sig att även detta är enligt folk här på FL mitt (bonusmammans) fel

Och mina barn är inga änglar men dom får lära sig att respektera andra o inte ljuga. Vi är som sagt var inte sådana men det är biomamman.

Alla är inte lika!

Skulle vara intressant och få ett svar på hur ni tycker att jag som bonusmamma skulle/ska agera?

Hur tror ni att jag skulle/ska ta över uppfostran på en tonåring som lärt sig att ljuger jag eller struntar jag i detta så får jag som jag vill?

Som Brumma säger ibland får man ta det lilla för att inte mista allt.

Vem fasiken väljer inte stället där man får härska bestämma och få viljan igenom när man är barn om man nu måste bestämma ställe. Bli tvingad till det pga att mamman återigen startar en tvist.

Kom gärna med ett svar. Hur skulle jag ha gjort istället?
  • Anonym (samma)

Vi har samma sits här. En mamma som låtit ett av sina två barn styra. När barnet ville börja med vv så fixade hon det genom att lova att tro på ALLT barnet sa och låta henne göra som hon ville. Så det har gått två år sen det barnet bott här. Här fanns ju två vuxna som var rädda OM henne och inte FÖR henne. Hade koll och lite regler. Inga stora men lite vanliga saker.

Tror denna mamma ångrar att hon gjorde som hon gjorde, men det är för sent nu. Alla som inte ger henne något skiter hon i.

Det finns en dotter till, men hon är annorlunda. Jag hoppas att hon ska klara tonåren bättre. Vi är i starten. Men hon förstår när hon gör fel. Ber om ursäkt istället för att bli arg och ifrågasätta allt... Så det känns lättare.

Svar på tråden ljug