• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • IsaStardust
    AstridH skrev 2014-10-13 19:03:01 följande:

Det har ju funnits några omdebatterade trådar här på FL där flertalet föräldrar faktiskt skrivit att de ångrat sina barn. Ja, älskar dem, men om de hade fått välja så hade de inte skaffat dem.

Så "ytterst få" är nog en underdrift.

Däremot känner jag ingen som har ångrat en abort.

Jag har sett flera trådar här av kvinnor som ångrar aborter. Man ser det man vill se heter det visst.
  • AstridH
    IsaStardust skrev 2014-10-13 19:26:57 följande:
    Jag har sett flera trådar här av kvinnor som ångrar aborter. Man ser det man vill se heter det visst.
    Jodå, de har jag också sett. Jag syftade bara till att det definitivt inte behöver vara fler som ångrar en abort än som ångrar ett barn.
  • Aniiee
    Det har ju funnits några omdebatterade trådar här på FL där flertalet föräldrar faktiskt skrivit att de ångrat sina barn. Ja, älskar dem, men om de hade fått välja så hade de inte skaffat dem.

Man pratar inte om sånt. Den största synden en moder kan begå är att ångra att hon fick barn, liksom, så säger man inte högt. Men självklart finns det kvinnor som, som du säger, ångrar att de fick barn, hur mycket de än älskar barnen.
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • fluu
    IsaStardust skrev 2014-10-13 16:04:07 följande:
    ja det är nog ytterst få som ångrar ett barn när barnet väl kommer, men desto fler som ångrar en abort.
    Fast å andra sidan är det långt mycket värre att ångra ett barn än att ångra en abort. Och så ovanligt att ångra sina barn är det inte, var ju en stor tråd om det för inte så länge sedan. Däremot är det nog väldigt ovanligt att faktiskt erkänna det öppet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sven Erik Johansson

Det finns dock de som ångrat en abort och dessutom varierar ofta känslorna hos en och samma person över tid.
  • Morsan 027
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-13 15:41:05 följande:
    Framtiden går alltid att påverka. Många graviditeter skulle kunna undvikas och i en del fall kan ett oplanerat barn förvandlas till ett önskat när livets omständigheter eller värderingar/prioriteringar i mäns och kvinnors hjärtan vänder/förändras på olika sätt. Där kan vi göra mycket för våra medmänniskor.

Jag vill arbeta för färre aborter , och det finns andra sätt än bara via juridiken.
    Jo, det är sant- och jag analyserade vad jag tror skulle bli resultatet av ett förbud-dvs.enbart den juridiska aspekten.Gjorde inga anspråk på en helhetssyn, för visst kan man vara emot aborter och ändå inte förespråka ett regelrätt förbud.
    Vill man arbeta med för färre aborter, vilket i sig kan vara önskvärt ur många aspekter, tror jag att ett abortförbud, och inskränkningar i aborträtten är rent kontraproduktivt. Det verkar ju i praktiken inte finnas något samband mellan färre aborter och hård lagstiftning.
    Nej, förändrade attityder och stöd, är nog vägen att gå, om det är ens önskan.
  • Sven Erik Johansson
    Morsan 027 skrev 2014-10-14 08:48:32 följande:
    Jo, det är sant- och jag analyserade vad jag tror skulle bli resultatet av ett förbud-dvs.enbart den juridiska aspekten.Gjorde inga anspråk på en helhetssyn, för visst kan man vara emot aborter och ändå inte förespråka ett regelrätt förbud.
    Vill man arbeta med för färre aborter, vilket i sig kan vara önskvärt ur många aspekter, tror jag att ett abortförbud, och inskränkningar i aborträtten är rent kontraproduktivt. Det verkar ju i praktiken inte finnas något samband mellan färre aborter och hård lagstiftning.
    Nej, förändrade attityder och stöd, är nog vägen att gå, om det är ens önskan.
    Jag tror också på "non restrictive methods" ,precis som, för att ta ett annat exempel,  jag inte i lag vill förbjuda köttätande även om jag också tillhör dem som arbetar för ett mer vegetariskt samhälle.

Dock vad gäller juridiken så är det ju inte så enkelt att det bara finns två lägen:
    ¨1) totalt förbud 2) fri abort hur länge som helst.

Det finns många mellanlägen.

Sverige har fri abort i 18 veckor. Andra länder med fri abort har fri abort i 10-13 veckor ungefär.
  • Morsan 027
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-14 09:04:03 följande:
    Jag tror också på "non restrictive methods" ,precis som, för att ta ett annat exempel,  jag inte i lag vill förbjuda köttätande även om jag också tillhör dem som arbetar för ett mer vegetariskt samhälle.

Dock vad gäller juridiken så är det ju inte så enkelt att det bara finns två lägen:
    ¨1) totalt förbud 2) fri abort hur länge som helst.

Det finns många mellanlägen.

Sverige har fri abort i 18 veckor. Andra länder med fri abort har fri abort i 10-13 veckor ungefär.
    Nej, och fri abort hur länge som helst är det ju inget som land har, eller strävar efter vad jag vet.
    Jag är fullt medveten om vilka abortgränser som gäller, och ser ingen anledning i praktiken att sänka abortgränsen i Sverige, som det ser ut idag. Ser inget direkt samband mellan sänkt abortgräns, minskat antal aborter och ändrade attityder heller.
  • AstridH
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-14 08:41:28 följande:
    Det finns dock de som ångrat en abort och dessutom varierar ofta känslorna hos en och samma person över tid.
    Jorå, jag vet det. Men det finns människor som ångrar sina barn också, och de är inte alltför få.
  • Kofot

Varför kan vi inte bara lita på att majoriteten av oss kvinnor faktiskt själva kan avgöra om vi vill göra en abort eller inte?
    Tidsspannet regleras ju redan av vår abortlagstiftning.

Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?