• Emeeliiee

Sommarbebisar 2015

Hej och grattis alla ni som nyligen plussat!  
    Ni som vill diskutera symtom, känslor och tankar under graviditeten och följas åt är hjärtligt välkomna att hänga här :)

Jag har enligt mens-cykeln BF 12 Juni 2015. Är 24 år gammal och detta är första barnet för både mig och min sambo, är galet lycklig!

• Svar på tråden Sommarbebisar 2015
  • nygift
    hemligönskan skrev 2015-01-16 11:28:56 följande:

RUL om 2 timmar och 30 minuter!!!!!!

Underbart berätta hur de går o lycka till :)
  • Sara 7
    Faer skrev 2015-01-14 12:37:07 följande:

Det här med namn är verkligen svårt.. Jag har kommit fram till att jag inte vill ha något jättevanligt namn iaf! Om det blir en tjej har jag kommit på hur många som helst iaf! Lykke, Stella, Svea, Ellie (favorit), Leiya, Lea, Lo, Luna eller som alla idiotförklara mig för - Nevea! ja de låter som hudkrämen men stavas inte som det och jag tycker det är jättefint! Och om det blir pojke har vi bara kommit på två namn- Holger eller Milias! Någon som har några bra förslag på pojknamn? och vad tycker ni om ovannämnda namn? :)

Nova eller Novalie tycker jag är fint, jag har dock funderat på Elise då det finns i släkten.

Melwin, Tristan, Zack är några "udda" namn som dyker upp :)
  • Emgi

Åh hoppas på de!

Jag såg att man kunde köpa en doppler på teknikmagasinet för att lyssna på hjärtljuden, har nån erfarenhet av dom? De skulle ju lugna otroligt mkt om man fick höra lite liv dör innifrån!

nygift skrev 2015-01-16 09:23:51 följande:

Du behöver nog inte oroa dig lite tidigt egentligen o känna bebisen i vecka 16 jag går in i vecka 19 på söndag o känner knappt bebisen känner lite fladder ibland bara så inget att oroa sig för :)

• Emgi

Lycka till!!!

hemligönskan skrev 2015-01-16 11:28:56 följande:

RUL om 2 timmar och 30 minuter!!!!!!

• LillyAdelia
    Emgi skrev 2015-01-16 13:22:44 följande:

Åh hoppas på de!

Jag såg att man kunde köpa en doppler på teknikmagasinet för att lyssna på hjärtljuden, har nån erfarenhet av dom? De skulle ju lugna otroligt mkt om man fick höra lite liv dör innifrån!

Jo men det kan vara en idé med doppler, nu är ju bebis så stor att den är lättare att hitta.

Man ska bara veta att det inte är säkert att man hör nåt även om bebis lever och att man inte ska kolla för ofta eftersom det stör bebisen.

Annars blir man ju väldigt glad när man hör det skenande tåget därinne :)
  • Emgi

Åh vart ska man lyssna då? Och hur ska de låta? På vilket sätt stör de bebisen? Kan de vara skadligt?

LillyAdelia skrev 2015-01-16 13:40:16 följande:

Jo men det kan vara en idé med doppler, nu är ju bebis så stor att den är lättare att hitta.

Man ska bara veta att det inte är säkert att man hör nåt även om bebis lever och att man inte ska kolla för ofta eftersom det stör bebisen.

Annars blir man ju väldigt glad när man hör det skenande tåget därinne :)

• nygift

Jag har en doppler så underbart att lyssna vi hittade hjärtljuden i vecka 11 men varje gång man lyssnar så hör man de bara tydligare o tydligare :)

• LillyAdelia
    Emgi skrev 2015-01-16 13:55:37 följande:

Åh vart ska man lyssna då? Och hur ska de låta? På vilket sätt stör de bebisen? Kan de vara skadligt?

Man lyssnar långt ner på magen där man kan känna livmodern. Så kan man köra runt lite med den och lyssna var det är som starkast och där kan man stanna till lite!

Man avråder ju från strålning såsom doppler och ultraljud mer än i medicinskt syfte för att man inte riktigt vet hur skadligt det är. Förra graviditeten lyssnade vi nog med doppler 4-5 ggr och ett ultraljud, det är så mycket man gör totalt om det inte krävs extra. Också bla därför specifikt köns-ul sker på privata kliniker, inget vanliga vården riskerar i onödan.

Risken med egen doppler blir ju att man lyssnar lite titt som tätt och är mer orolig än nödvändigt.

Min kompis bebis blev väldigt stressad av doppler på mvc, de fick be henne lägga sig i ett vilorum en bra stund efter att de lyssnat på hjärtljudet. Därför är jag kanske mer pessimistisk än andra i frågan. Har dock tjuvlyssnat en gång med lånad doppler så jag är nog inte läskigt anti heller :)
  • nygift

Jag har hört att Alexander alltid sparkar på varan doppler därför använder jag den inte så.mkt längre vill inte stressa honom :) o sen efter rul så blir man mycket lugnare :)

Svar på tråden Sommarbebisar 2015