Emgi skrev 2015-01-16 13:55:37 följande:
Åh vart ska man lyssna då? Och hur ska de låta? På vilket sätt stör de bebisen? Kan de vara skadligt?
Man lyssnar långt ner på magen där man kan känna livmodern. Så kan man köra runt lite med den och lyssna var det är som starkast och där kan man stanna till lite!
Man avråder ju från strålning såsom doppler och ultraljud mer än i medicinskt syfte för att man inte riktigt vet hur skadligt det är. Förra graviditeten lyssnade vi nog med doppler 4-5 ggr och ett ultraljud, det är så mycket man gör totalt om det inte krävs extra. Också bla därför specifikt köns-ul sker på privata kliniker, inget vanliga vården riskerar i onödan.
Risken med egen doppler blir ju att man lyssnar lite titt som tätt och är mer orolig än nödvändigt.
Min kompis bebis blev väldigt stressad av doppler på mvc, de fick be henne lägga sig i ett vilorum en bra stund efter att de lyssnat på hjärtljudet. Därför är jag kanske mer pessimistisk än andra i frågan. Har dock tjuvlyssnat en gång med lånad doppler så jag är nog inte läskigt anti heller :)