• Emeeliiee

Sommarbebisar 2015

Hej och grattis alla ni som nyligen plussat!  
    Ni som vill diskutera symtom, känslor och tankar under graviditeten och följas åt är hjärtligt välkomna att hänga här :)

Jag har enligt mens-cykeln BF 12 Juni 2015. Är 24 år gammal och detta är första barnet för både mig och min sambo, är galet lycklig!

• Svar på tråden Sommarbebisar 2015
  • Ellonbellon

Jag lyssnar litegrann, kanske en gång i veckan men ibland inte så ofta heller. Det är mest nu under spökveckorna och före man känner bebisen röra sig som jag tycker den är bra.

Det enda man kommit fram till att det kan påverka är att barn som "utsätts" för doppler/UL ofta blir vänsterhänta.

Man får gå efter vad man själv tror på och som känns bra för en själv. Jag lyssnar i kanske 20 sekunder när jag hittar hjärtljudet (det går fort att hitta det för mig). När bebisen vänder sig bort eller hjärtljudet flyttar sig så slutar jag alltid!

Jag tror inte det är farligt för barnet, men är ändå försiktig :)

• Emgi

H tack för bra svar!

Men man kanske kan prova en gång nu iaf, sen RUL om 3 veckor, eller är det för tätt tror du? Hur många vanliga UL gör man sen i vanliga fall efter RUL?

LillyAdelia skrev 2015-01-16 14:36:28 följande:

Man lyssnar långt ner på magen där man kan känna livmodern. Så kan man köra runt lite med den och lyssna var det är som starkast och där kan man stanna till lite!

Man avråder ju från strålning såsom doppler och ultraljud mer än i medicinskt syfte för att man inte riktigt vet hur skadligt det är. Förra graviditeten lyssnade vi nog med doppler 4-5 ggr och ett ultraljud, det är så mycket man gör totalt om det inte krävs extra. Också bla därför specifikt köns-ul sker på privata kliniker, inget vanliga vården riskerar i onödan.

Risken med egen doppler blir ju att man lyssnar lite titt som tätt och är mer orolig än nödvändigt.

Min kompis bebis blev väldigt stressad av doppler på mvc, de fick be henne lägga sig i ett vilorum en bra stund efter att de lyssnat på hjärtljudet. Därför är jag kanske mer pessimistisk än andra i frågan. Har dock tjuvlyssnat en gång med lånad doppler så jag är nog inte läskigt anti heller :)

• Emgi

Åh va underbart! Ska köpa en direkt efter jobbet tror jag!:)

nygift skrev 2015-01-16 14:06:19 följande:

Jag har en doppler så underbart att lyssna vi hittade hjärtljuden i vecka 11 men varje gång man lyssnar så hör man de bara tydligare o tydligare :)

• Emgi

Vart köpte du din?

Ellonbellon skrev 2015-01-16 14:47:12 följande:

Jag lyssnar litegrann, kanske en gång i veckan men ibland inte så ofta heller. Det är mest nu under spökveckorna och före man känner bebisen röra sig som jag tycker den är bra.

Det enda man kommit fram till att det kan påverka är att barn som "utsätts" för doppler/UL ofta blir vänsterhänta.

Man får gå efter vad man själv tror på och som känns bra för en själv. Jag lyssnar i kanske 20 sekunder när jag hittar hjärtljudet (det går fort att hitta det för mig). När bebisen vänder sig bort eller hjärtljudet flyttar sig så slutar jag alltid!

Jag tror inte det är farligt för barnet, men är ändå försiktig :)

• nygift
    Emgi skrev 2015-01-16 14:48:37 följande:

H tack för bra svar!

Men man kanske kan prova en gång nu iaf, sen RUL om 3 veckor, eller är det för tätt tror du? Hur många vanliga UL gör man sen i vanliga fall efter RUL?

Undrar också det. Men tror inte man göe så många dock. Fasr när man väl.känner sparkarna så är de lungt så tänker jag :) borde inte dröja såååå länge till :)
  • Ellonbellon
    Emgi skrev 2015-01-16 14:51:32 följande:

Vart köpte du din?

Jag köpte min på angelsounds.no, den billigaste och rosa (var på rea). Vet inte om det finns en svensk motsvarighet.

Nu är jag inte helt hundra på hur man gör i Sverige, men här är det bara ett UL. Sedan mäter dom och kanske lyssnar, men man får inga fler ultraljud om man inte går privat. Tror det är samma i Sverige. Tror dock man får om man går över tiden och sånt.

• vronca

H tack för bra svar!

Tja, skrev lite i början av tråden men har varit lite lat på senare tid haha. Har ni haft problem med jobbet pga graviditeten? Hur länge har ni tänkt att jobba? Är i vecka 20 :)

Man har bara ett ultraljud om allt är normalt. Och kub är juh tillval bara:) så nu efter rul får vi vänta på förlossningen för att träffa den lilla:/
  • nygift
    hemligönskan skrev 2015-01-16 11:28:56 följande:

RUL om 2 timmar och 30 minuter!!!!!!

Nyfiken hur har det gått?
  • Emeeliiee

Känner att jag behöver skriva av min oro lite.. Har den senaste veckan känt en enorm oro över att något inte skulle vara som det "ska" med bebis i magen. Orolig för missbildningar/hjärnskador/utvecklingsstörning, vet inte varför denna plötsliga oro, men kan bero på en dröm jag hade att vårt barn var gravt missbildat i ansiktet. Har sedan dess inte kunnat släppa tanken riktigt att tänk OM något är fel :( Har ju rul på tis och är så nervös nu inför det. Vill inte gå och oroa mig då jag är rädd att detta ska stressa knyttet i magen, ngn som har tips på hur man ska sluta noja över allt? :/

• LillyAdelia

H tack för bra svar!

Det tror jag är helt lugnt:)

Vi gjorde bara rul, inga andra ul görs i vanliga fall. Dock användes ultraljud vid vår förlossning för att kolla varför ungen inte ville ta sig ut. Så läkarna var inte alltför rädda att störa i det fallet :)
Svar på tråden Sommarbebisar 2015