• Emeeliiee

Sommarbebisar 2015

Hej och grattis alla ni som nyligen plussat!  
    Ni som vill diskutera symtom, känslor och tankar under graviditeten och följas åt är hjärtligt välkomna att hänga här :)

Jag har enligt mens-cykeln BF 12 Juni 2015. Är 24 år gammal och detta är första barnet för både mig och min sambo, är galet lycklig!

• Svar på tråden Sommarbebisar 2015
  • Whizzer

Det är de positiva förlossningarna man vill höra om, framförallt som förstföderska. Tyvärr verkar det vara helt legitimt för allmänheten att berätta skräckhistorier om förlossningar så snart de får redo på att någon i bekantskapskretsen är gravid.. varför gör vi så?

Det finns en väldigt rolig tråd här på FL som jag sträckläste sista veckorna på graviditeten när jag började fatta att det faktiskt snart var dags för det där som ska göra så ont.. den kan jag varmt rekommendera för den avdramatiserar verkligen!

Sök på Roliga förlossningshistorier på forumet här på FL. Uppdateras inte så jätteofta längre, men det finns väldigt många sidor att läsa och skratta högt åt!

Annars prata jag gärna mer om min förlossning haha

• nygift
    elilou skrev 2015-01-02 22:50:49 följande:

Idag såg vi pyret för förata gången! :D gjorde kub o allt såg bra ut. V14 imorn, nu kan jag börja tro på det här :)

Åh vad mysigt grattis :)
  • nygift
    Whizzer skrev 2015-01-03 00:33:30 följande:

Det är de positiva förlossningarna man vill höra om, framförallt som förstföderska. Tyvärr verkar det vara helt legitimt för allmänheten att berätta skräckhistorier om förlossningar så snart de får redo på att någon i bekantskapskretsen är gravid.. varför gör vi så?

Det finns en väldigt rolig tråd här på FL som jag sträckläste sista veckorna på graviditeten när jag började fatta att det faktiskt snart var dags för det där som ska göra så ont.. den kan jag varmt rekommendera för den avdramatiserar verkligen!

Sök på Roliga förlossningshistorier på forumet här på FL. Uppdateras inte så jätteofta längre, men det finns väldigt många sidor att läsa och skratta högt åt!

Annars prata jag gärna mer om min förlossning haha

Åh den har jag redan läst hihi :)
  • tjugofemton

När man kommit in i v 12+0, är det då risken för missfal har sjunkit 65%? Eller är det 12+6?

• elilou
    tjugofemton skrev 2015-01-03 09:12:28 följande:

När man kommit in i v 12+0, är det då risken för missfal har sjunkit 65%? Eller är det 12+6?

På många ställen står det "när du passerat v12" o har du gått 12+0 då har du gått 12 fulla veckor o då tolkar iaf jag det som att du just passerat 12 fulla veckor :) men någon som är mer påläst får rätta mig om jag har fel! Lycka till :)
  • Lejonhjärta

då ska jag absolut knåpa ihop lite om mina två vaginala. Kejsarsnittet struntar jag att skriva i för hade ändå inte någon bra upplevelse av det. MEN! jag vet många som är nöjda med sina snitt också. Min syster bland andra som i mars ska göra sitt tredje snitt... Allt är ju individuellt. Ska knåpa lite på förlossningsberättelserna under dagen när tillfälle ges så återkommer jag med dem! Ha en bra dag alla mamacitas!

~Nora 08~Frank 10~Freja 13~bebis aug 2015~
  • tjugofemton
    elilou skrev 2015-01-03 10:23:25 följande:

På många ställen står det "när du passerat v12" o har du gått 12+0 då har du gått 12 fulla veckor o då tolkar iaf jag det som att du just passerat 12 fulla veckor :) men någon som är mer påläst får rätta mig om jag har fel! Lycka till :)

Ja men så tolkar jag faktiskt det också! Och jag är i 10+4 nu.. Snart där
  • LillyAdelia

Jag är ju en sån som inte ska berätta om min förlossning! Men jag kan berätta att jag ändå gör det igen. Och att jag vet vad jag hade kunnat påverka.

Jag var för kaxig inför förlossningen och jämförde mig med andra i familjen som fött barn på lunchrasten typ. Jag var inte ett dugg förberedd på att jag kunde få det annorlunda. Så i takt med värkarna lät jag mig tro att det snart var klart, vilket gjorde att jag inte vilade och inte tog det på allvar. Så jag var utmattad redan innan det startade på allvar och det fördröjde processen väldigt mycket. Tyckte lite att jag förtjänade att få ut barnet fast jag knappt börjat kämpa- så var det ju för de andra... Slutade lyssna på kroppen och krystade fel, helt ofokuserad.

Så i sommar ska jag vara fokuserad, närvarande, lyssna på min kropp och tänka att den förlossningen är sin alldeles egen och ojämförbar med alla andra förlossningar. Inte ta ut segern i förskott och kämpa hela vägen igenom. Med ett barn i bagaget vet jag vad jag kämpar för, det är så otroligt värt kampen!

Kommer få hjälp att bearbeta min förra förlossning, om jag får höra nåt guldkorn så delar jag med mig till er :)

• Emeeliiee

Gott nytt år, känner på mig att 2015 kommer bli rätt spännande för oss ;)

Har ni tecknat grav.försäkring än? Hos vilket bolag isf? Lutar mest åt Folksam för mig, men alltid kul med inputs fr andra :)

• Nika10

Min förlossning startade med vattenavgång 03:00 den 5/9. Åkte in på kontroll vid 08, då antenatal öppnade. ( v34 ) hade små glesa värkar och flera ctg kontroller gjordes utan att bli godkända. Gjorde ett u ljud som visade att det var väldigt lite fostervatten kvar hos bebben så jag blev inlagd på specialbb.

( gick där pga kronisk sjukdom)

Mannen fick åka hem, vid ca 21. Hade då lite mer värkar.. Fick 2 panodil och hoppade i säng vid 22. Försökte slappna av och ligga där men det gick inte. Så jag gick upp och vandrade runt på bb. Personalen hade väldigt mkt att göra så jag blev lite bortglömd. Vid 01 började det göra mer ont så då tog jag tag i en personal och sa till. Jag hoppade sedan in i duschen och försökte smärtlindrande lite med varmt vatten, gick sådär!

Redan på kvällen innan mannen åkte hem bestämdes det att jag skulle sättas igång på morgonen därpå, så det sa min bm hela tiden till mej när jag "klagade" på att ha ont. Hon fattade inte riktigt att jag var igång redan nu...! Hon körde en ctg till vid 02:30 ca och sen fick jag morfin och en sömntablett, för jag behövde sova, jag skulle ju sättas igång!

Somnade pang efter morfinet, vaknade kl 05, stod på alla fyra i sängen och hade ont!! Ringde på klockan och in kom bm och allihopa. Då blev det fart på dom ;) öppen 10cm teckenblödning och krystvärkar i antågande.. Dom körde mej in till förlossningen och jag ringde min man. Han körde i 150 km/h till förlossningen och kom dit i precis rätt tid, trodde dom då. Men sen lugnade det ner sig lite och efter att ha andats lite lustgas och 10 min krystvärkar så kom våran dotter.

Oj oj vilken upplevelse! Jag hade ju inte sovit så mkt dygnet innan men kroppen har sådana krafter, kommer från ingenstans! Så häftigt!! Fick sy 2 stygn, vilket inte kändes alls. Blev inlagda på neonatalavdelningen i 1 v, då hon föddes förtidigt men hon mådde bra hela tiden!

Förlossningen är verkligen nått att se fram emot! Jag gör det!

Svar på tråden Sommarbebisar 2015