• Emeeliiee

Sommarbebisar 2015

Hej och grattis alla ni som nyligen plussat!  
    Ni som vill diskutera symtom, känslor och tankar under graviditeten och följas åt är hjärtligt välkomna att hänga här :)

Jag har enligt mens-cykeln BF 12 Juni 2015. Är 24 år gammal och detta är första barnet för både mig och min sambo, är galet lycklig!

• Svar på tråden Sommarbebisar 2015
  • Kelsson1

Jag är på vecka 16+6 idag och har inte heller känt något än trots att jag kände dottern redan i vecka 14. Var så pass orolig för det att BM lyssnade efter hjärtljud igår när jag ändå var där o vilken lycka det var när hon hittade igen hjärtat o det slog så fint

• Ellonbellon
    Theresetesstessan skrev 2015-01-06 21:01:29 följande:

var på snabb koll förra veckan och läkaren gjorde ul och han satte den i mitten av magen och kolla sedan på vänster sida långt ner mot höften och han fick in bild. Efter som det vara var en snabb koll då jag haft ont i livmodern under en längre tid så kolla han bara så hjärtat slog och vilket bara tog någon sekund och sedan kostaterade att det var växtvärk i livmodern. Så där han satte sin ultraljuds maskin där hittar jag hjärtljud och även på andra sidan men inte fult så långt ned.

Det låter för lite för att vara bebisen, det ska vara i alla fall över 130... Men det kan ju vara blodet du hör. Tror inte det är bebisen, fortsätt leta över magen skulle jag tippa på.
  • Kelsson1
    Theresetesstessan skrev 2015-01-06 22:35:08 följande:

Fått bekräftat att det är hjärtljuden av flera personer idag låg hjärt ljuden runt 102 på båda sidor.

Har du tagit din egen puls? Vad ligger den på? Tycker också att kring 90-100 är för lågt för att vara bebis men du får väl se på UL...
  • aleydis
    Theresetesstessan skrev 2015-01-06 22:35:08 följande:

Fått bekräftat att det är hjärtljuden av flera personer idag låg hjärt ljuden runt 102 på båda sidor.

Det låter skumt med så låg puls och om det är två bebisar är det skumt att båda hela tiden har lika puls också. Men jag har ingen erfarenhet av att använda doppler, så kan inte ge några andra tips.

Spännande, du får uppdatera från ultraljudet sen :)
  • Ellonbellon

Mellan 110-160 är ju det normala, men kanske är den bara ovanligt stilla just när du lyssnar. Om det är två kanske det också är vanligare med färre slag. Hör du på båda sidorna och det verkligen är hjärtljud så är det ju tvillingar, omöjligt att höra på två sidor annars...

• Whizzer
    Theresetesstessan skrev 2015-01-06 19:17:14 följande:

Helt utom ämnet, ursäktar. Men jag köpte mig en doppler för ca 2 veckor sedan och är i vecka 17. Jag finner hjärtljud på långt åt vänster och långt åt höger. Det är inte mitt egna hjärta jag hör. Och på båda sidor är det lika antal hjärtslag i minuten ca 88 vilket är väldigt lågt. Och dopplern är väldigt känslig så om jag flyttar den en halv cm så hörs inga hjärtljud eller galet mycket lägre. Blir tokig på detta. Hjälp mig.

Jag tippar på att det är dina femoralispulsar du hör. Två stora artärer i vardera ljumske. Kontrollera genom att känna pulsen på halsen eller handleden.
  • LillyAdelia

Jag märker det på att det känns som om nån vänder sig inuti en vattenballong ungefär. Eller som en fisk som rycker till lite. Känns halt och lite bubbligt. Känns nästan inte men kroppen känner igen det från förra gången så jag blir helt pirrig och glad :) har bara känt det ett fåtal gånger ännu men det ökar ju sen!

• Theresetesstessan

Sambon ska hjälpa mig att länka hjärtljuden efter jobbet. Så får ni höra. Ska bli kul att se vad ni tror. Jag själv hoppas på att det bara är en och att det finns en logisk förklaring. Haha

Svar på tråden Sommarbebisar 2015