• Emeeliiee

Sommarbebisar 2015

Hej och grattis alla ni som nyligen plussat!  
    Ni som vill diskutera symtom, känslor och tankar under graviditeten och följas åt är hjärtligt välkomna att hänga här :)

Jag har enligt mens-cykeln BF 12 Juni 2015. Är 24 år gammal och detta är första barnet för både mig och min sambo, är galet lycklig!

• Svar på tråden Sommarbebisar 2015
  • nygift

Vecka 18 idag :) idag ska vi kolla på barnvagn från blocket kommer med stor sannolikhet hem med den också :) 8 dagar kvar till rul:):)

• Kelsson1
    På BF konstaterades begynnande havandeskapsförgiftning och det bestämdes att jag skulle sättas igång. Jag hade inte BB-väska med mig och var hungrig så jag skrevs in till förlossningen kring 17.00 och fick lov att gå o äta middag och hämta väska och vara tillbaka till 19.00.

När vi kom tillbaka var det lite skiftbyte och mycket att göra (fullt, folk satt o väntade på rum i fikarummet). Så värkstimulerande dropp sattes på mig först 23.40 (jag hade lite oregelbundna värkar redan då jag hade fått två hinnsvepningar med ett dygns mellanrum).

Värkarna kom igång ordentligt på en gång men var hanterbara med hjälp av TENS. Kan här rekommendera att ni ger era respektive ett jobb på förlossningen att klocka värkarna och berätta när toppen är nådd, då orkar man igenom värken när man vet att det värsta är över (vi gjorde inte så första gången men kommer definitivt kräva det av maken nästa gång).
    Jag fick lustgas också men tyckte inte om det då den gjorde mig bara snurrig och illamående men ville inte ge ifrån mig masken för det utan höll i den krampaktigt  

Efter två timmar kom BM in och tyckte att mina värkar var ineffektiva och hon ville skruva upp droppet. Talade då om för henne att jag inte tål/orkar med värre värkar för även om mina värkar inte höll i sig en hel minut så var de otroligt smärtsamma.
    Vid det här laget var jag öppen 5cm och då tyckte BM att det var dags att kalla in narkosläkaren för epidural (jag ville testa utan men när BM tyckte att det var bra för att få ner blodtrycket också så sa jag inte emot).

Det tog en timme för narkosläkaren att komma och mina "ineffektiva" värkar fortsatte. När narkosläkaren kom hann hon få in slangen för epidural och BM blev orolig när hjärtljuden för bebis hade försvunnit så hon höll på att trycka på min mage med ctg apparaten. Tillslut frågade hon om det var ok att hon tog hål på hinnorna och satte skalpelektrod på bebis för att mäta hjärta och jag sa att hon fick göra som hon ville bara hon slutade trycka på min mage.
    När hon tog hål på hinnorna såg hon att jag var fullt öppen och huvudet kikade fram redan.
    Narkosläkaren kördes ut från salen och jag fick börja krysta, efter 3 krystvärkar var dottern här  .
    Efteråt bekände BM att hon trodde att jag skulle ha legat kvar och hållit på med förlossningen fortfarande kl 12 nästa dag och dotterns förlossning tog allt som allt 3 timmar  

Den här gången kommer jag inte låta mig stressas krysta ut bebis på 3 värkar utan kommer att ta mer tid på mig så spricker jag förhoppningsvis mindre.
  • nygift
    Kelsson1 skrev 2015-01-05 18:55:37 följande:

På BF konstaterades begynnande havandeskapsförgiftning och det bestämdes att jag skulle sättas igång. Jag hade inte BB-väska med mig och var hungrig så jag skrevs in till förlossningen kring 17.00 och fick lov att gå o äta middag och hämta väska och vara tillbaka till 19.00.När vi kom tillbaka var det lite skiftbyte och mycket att göra (fullt, folk satt o väntade på rum i fikarummet). Så värkstimulerande dropp sattes på mig först 23.40 (jag hade lite oregelbundna värkar redan då jag hade fått två hinnsvepningar med ett dygns mellanrum).Värkarna kom igång ordentligt på en gång men var hanterbara med hjälp av TENS. Kan här rekommendera att ni ger era respektive ett jobb på förlossningen att klocka värkarna och berätta när toppen är nådd, då orkar man igenom värken när man vet att det värsta är över (vi gjorde inte så första gången men kommer definitivt kräva det av maken nästa gång).Jag fick lustgas också men tyckte inte om det då den gjorde mig bara snurrig och illamående men ville inte ge ifrån mig masken för det utan höll i den krampaktigt  Efter två timmar kom BM in och tyckte att mina värkar var ineffektiva och hon ville skruva upp droppet. Talade då om för henne att jag inte tål/orkar med värre värkar för även om mina värkar inte höll i sig en hel minut så var de otroligt smärtsamma.Vid det här laget var jag öppen 5cm och då tyckte BM att det var dags att kalla in narkosläkaren för epidural (jag ville testa utan men när BM tyckte att det var bra för att få ner blodtrycket också så sa jag inte emot).Det tog en timme för narkosläkaren att komma och mina "ineffektiva" värkar fortsatte. När narkosläkaren kom hann hon få in slangen för epidural och BM blev orolig när hjärtljuden för bebis hade försvunnit så hon höll på att trycka på min mage med ctg apparaten. Tillslut frågade hon om det var ok att hon tog hål på hinnorna och satte skalpelektrod på bebis för att mäta hjärta och jag sa att hon fick göra som hon ville bara hon slutade trycka på min mage.När hon tog hål på hinnorna såg hon att jag var fullt öppen och huvudet kikade fram redan.Narkosläkaren kördes ut från salen och jag fick börja krysta, efter 3 krystvärkar var dottern här  .Efteråt bekände BM att hon trodde att jag skulle ha legat kvar och hållit på med förlossningen fortfarande kl 12 nästa dag och dotterns förlossning tog allt som allt 3 timmar  

Den här gången kommer jag inte låta mig stressas krysta ut bebis på 3 värkar utan kommer att ta mer tid på mig så spricker jag förhoppningsvis mindre.

Oj hjälp tur att de gick bra iaf :)
  • pottan

Usch idag vad tolv fick jag dom en ihållande mensvärk på vänster sida magen /ryggen, det håller fortfarande på, ligger med värmekudde å vilar, tror och hoppas det är för jag jobbat 4 dagar över helgen nu, sovit för lite å haft det lite tungt på jobbet

V 16 nu

• nygift
    pottan skrev 2015-01-05 21:00:35 följande:

Usch idag vad tolv fick jag dom en ihållande mensvärk på vänster sida magen /ryggen, det håller fortfarande på, ligger med värmekudde å vilar, tror och hoppas det är för jag jobbat 4 dagar över helgen nu, sovit för lite å haft det lite tungt på jobbet

V 16 nu

Oj ta det lungt nu o vila mkt så släpper de nog :)
  • LillyAdelia

Och jag har haft en sån där dag när jag knappt tror bebisen lever längre. Magen är slappare, känns inget och brösten har krympt. Är säkert nåt annat men klart man blir orolig!

• aleydis
    LillyAdelia skrev 2015-01-05 22:37:03 följande:

Och jag har haft en sån där dag när jag knappt tror bebisen lever längre. Magen är slappare, känns inget och brösten har krympt. Är säkert nåt annat men klart man blir orolig!

Hej LillyAdelia,

Lite off topic, men heter du Adelia eller något av dina barn? Det är ett av mina favvonamn om vi får en tjej, men maken är lite skeptisk. Jag tycker också om Adeline och Amelia :). Berätta gärna om dina erfarenheter av namnet :)

Ang inlägget så känner jag verkligen igen känslan, går här oh väntar på fosterrörelser och undrar ibland om det finns ngn där. Vilken vecka är du i? Jag är i v. 19 och har RUL nästa vecka, ser fram emot det.
  • LillyAdelia

Nej jag vet faktiskt inte varför det blev Adelia i mitt användarnamn, hittade bara på det faktiskt :) tror jag kan ha haft sångerskan Adele på hjärnan eller så!

Är i vecka 16, kan känna att dendär i magen flyttar sig lite ibland. Blir helt klart häftigare sedan!

aleydis skrev 2015-01-05 22:52:37 följande:

Hej LillyAdelia,

Lite off topic, men heter du Adelia eller något av dina barn? Det är ett av mina favvonamn om vi får en tjej, men maken är lite skeptisk. Jag tycker också om Adeline och Amelia :). Berätta gärna om dina erfarenheter av namnet :)

Ang inlägget så känner jag verkligen igen känslan, går här oh väntar på fosterrörelser och undrar ibland om det finns ngn där. Vilken vecka är du i? Jag är i v. 19 och har RUL nästa vecka, ser fram emot det.

• cher82

Är också i v.16, men känner inget än!
    Längtar, så mysigt när de buffar omkring därinne!

Svar på tråden Sommarbebisar 2015