• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • karpas

Skulle önska att vi fick gå på babysim, men i vår lilla by har vi inte ens en barnbassängen. :/ 27 grader för en liten funkar ju inte. Det blir bad hemma i baljan ett par ggr i veckan istället. Vi får nöja oss med öppnis, men det ska vi nog vänta lite med nu efter jul eftersom RS virus har börjat cirkulera.

• DinaMii
    karpas skrev 2015-01-16 21:09:28 följande:

Skulle önska att vi fick gå på babysim, men i vår lilla by har vi inte ens en barnbassängen. :/ 27 grader för en liten funkar ju inte. Det blir bad hemma i baljan ett par ggr i veckan istället. Vi får nöja oss med öppnis, men det ska vi nog vänta lite med nu efter jul eftersom RS virus har börjat cirkulera.

Just ja, det där viruset har jag glömt.. Tur dom börjar bli stora och växa ifrån största riskgruppen iaf
  • Ssajko
    DinaMii skrev 2015-01-17 03:15:53 följande:
    Just ja, det där viruset har jag glömt.. Tur dom börjar bli stora och växa ifrån största riskgruppen iaf
    Vilken ät största riskgruppen?
  • Mymmlan

Riskgrupper enligt 1177 är Spädbarn, yngre än två månader.

Barn som är födda mer än fem veckor för tidigt, fram tills att de är ett år gamla.

Barn med immunbristsjukdomar.

Barn under två år som har en kronisk lungsjukdom.

Barn under två år som har någon hjärtsjukdom.

Barn under två år som har någon neurologisk sjukdom.

• Mymmlan

Igår satt bebis i min famn och titta på storebror som hoppade i sin säng. Hon skratta så hon kikna. Så söt! Storebror är verkligen bra att ha <3

• Ssajko

Åå vad mysigt! :) min har inte börjat skratta än. Hon kämpar på för fullt med att vända sig och tar varje chans hon får att snurra runt till mage för att sen gallskrika :) men jag hoppas att det kommer snart det där skrattet, jag längtar efter att få höra hur det kommer låta! :)

• karpas
    Mymmlan skrev 2015-01-17 15:30:02 följande:

Igår satt bebis i min famn och titta på storebror som hoppade i sin säng. Hon skratta så hon kikna. Så söt! Storebror är verkligen bra att ha <3

Jo det är syskonen som är roliga och lockar till skratt. Vår kille är kittlig så vid kläd byte blir det höga skratt. :) Han har vänt sig från rygg till mage, men andra vägen lär dröja.

Fast små bebisar har ju inte samma host reflex som större barn. En förkylning av RS virus kan bli riktigt jobbigt för dem. Fast man är ju uppmärksam och kan läsa av sina barn om de behöver vård. En lite förkylning är annars jobbig med mindre sömn och jobbigt att äta. Så jag håller mig mest hemma mest och de som är förkylda får inte hälsa på. Storasyskonen tvättar händerna när de kommer från skolan så de inte drar hem några baciller.
  • DinaMii

Nu har vi varit på dopet, och det där med "oönskad" kom upp igen. Det var i en psalm, den heter Det gungar så fint, psalm 606 och är en typisk doppsalm. "Du är aldrig ensam och oönskad mer" var en rad i den. Vilket prästen på förra dopet nämnde i ett tal oxå. Idag frågade jag prästen om det under fikat, och han sa att han var säker på att föräldrar som har dop har mer önskade barn, eftersom man bryr sej om att ge dom en bättre start i livet.. Därför bryr man sej tydligen mer.. För att man har dop.

Det är en väldigt fin psalm, men den där meningen stör mej :p jag har ingenting emot dop, tvärsom så tycker jag det är väldigt fint. Men blir (kanske lite väl?) stött av meningar som den där :p

• F89
    DinaMii skrev 2015-01-18 00:03:19 följande:

Nu har vi varit på dopet, och det där med "oönskad" kom upp igen. Det var i en psalm, den heter Det gungar så fint, psalm 606 och är en typisk doppsalm. "Du är aldrig ensam och oönskad mer" var en rad i den. Vilket prästen på förra dopet nämnde i ett tal oxå. Idag frågade jag prästen om det under fikat, och han sa att han var säker på att föräldrar som har dop har mer önskade barn, eftersom man bryr sej om att ge dom en bättre start i livet.. Därför bryr man sej tydligen mer.. För att man har dop.

Det är en väldigt fin psalm, men den där meningen stör mej :p jag har ingenting emot dop, tvärsom så tycker jag det är väldigt fint. Men blir (kanske lite väl?) stött av meningar som den där :p

Jag håller med dig, jag tycker det låter illa. Vad gäller psalm har ju/väl föräldrarna möjlighet att välja (iaf där vi bor) psalmer själv så där är det inte mycket att orda om men att prästen uttrycker sig så 2015 stinker.

Vi döper vår tjej om några veckor och hade dopsamtal med vår präst i veckan, jag skulle bli mycket förvånad om hon ens närmade sig samma spår då hon bad om lov för att få säga att "alla goda krafter behövs" när det gäller livet i allmänhet och barnuppfostran i synnerhet.
  • DinaMii
    F89 skrev 2015-01-18 05:56:29 följande:
    Jag håller med dig, jag tycker det låter illa. Vad gäller psalm har ju/väl föräldrarna möjlighet att välja (iaf där vi bor) psalmer själv så där är det inte mycket att orda om men att prästen uttrycker sig så 2015 stinker.

Vi döper vår tjej om några veckor och hade dopsamtal med vår präst i veckan, jag skulle bli mycket förvånad om hon ens närmade sig samma spår då hon bad om lov för att få säga att "alla goda krafter behövs" när det gäller livet i allmänhet och barnuppfostran i synnerhet.
    Vad bra att hon frågade så, det är ju ändå ert dop :) vi fick absolut inte fota på det här dopet heller, eftersom "vi skulle komma ihåg att det faktiskt var en gudstjänst". Det har jag aldrig hört en präst säga förut på ett dop.. Det är ju som sagt min högtid och då borde vi få ha det som vi vill, iaf med foton. Vi fick arrangera bilder efteråt ist. Verkar skilja sej lite mellan prästerna, tycker att dom borde vara lite mer tillmötesgående och vara glada att folk vill att sina barn ska vara medlemmar i svenska kyrkan istället.. Annars var prästen jättegullig och trevlig, men tyckte att resonemanget och synen på barn lät lite gammalt..

Hoppas ni blir nöjda med ert :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014