Oktoberbebisar 2014
Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan ?
Somnar era bebisar snabbt och lätt eller någon annan här som måste amma sin bebis till sömns? Vår tjej skulle helst vara vaken dygnet runt....ikväll somnade hon inte ens av det utan skrek sig till sömns, och många många timmar senare än de senaste veckorna.. Känner att detta börjar bli ohållbart då hon dessutom ammar ca 1 timme varje gång. Börjar kännas jobbigt att ligga flera timmar per dag i ett mörkt sovrum..
Hur ofta äter era små? (som blir ammade) Min pojk har ätit var 3h fram tills nu. nu vill han ha var 4. Fler som märker skillnad? :)
Inatt fick jag min mens. känns väldigt deprimerande när man inte haft mens på 13 månader haha! Trodde jag skulle få den om 3-4 månadr till åtminstonde. men jaja man ska väl ej klaga. Någon mer som fått sin som helammar?
Hur ofta äter era små? (som blir ammade) Min pojk har ätit var 3h fram tills nu. nu vill han ha var 4. Fler som märker skillnad? :)
Inatt fick jag min mens. känns väldigt deprimerande när man inte haft mens på 13 månader haha! Trodde jag skulle få den om 3-4 månadr till åtminstonde. men jaja man ska väl ej klaga. Någon mer som fått sin som helammar?
Jag fick också mens igår, ganska onödigt! Tjejen blir 3 mån denna vecka och jag helammar. Ammar med 2-3 timmars mellanrum, har lite dålig koll... idag har jag ammat rätt ofta då hon varit gnällig, tror framtänderna är på g. Freja hade ju en tand redan när hon föddes, en liten bit av hörntanden, kunde inte tro mina ögon, men det händer tydligen ibland!
mitt första barn ammade också till sömns och var skrikig och riktigt jobbig om kvällarna, men denna lilla har bra kvällshumör. Vi går och lägger oss 22-23-tiden, hon brukar då ligga och vifta och prata en stund intill mej tills hon somnar. Märkligt hur olika det kan vara!
Vi kommer döpa. Jag var bara nyfiken på hur ni andra tänkte. Det beror så mycket på vem som är präst så fråga runt så ni får en bra en
Arvssynden, att rena barnet från synd, är ju mer något som hör till katolska kyrkan, inte den svenska luterska på alls samma sätt. Från allra första början var det ju ett sätt att visa att man vill att man vill höra till Gud, och att välkomna nya in i familjen och församlingen. Men jag tycker det är helt rätt att inte döpa om man inte tycker det känns rätt!
Fast i kristendomen är det faktiskt så att man föds som en syndare och dopet är en ritual som ska rena barnet. Men tror inte att det är därför många döper sina barn och det är nog de flesta prästerna medvetna om :)
Angående mens så hoppas jag att min e långt borta ett tag till, så skönt att slippa ha den!
Här hemma har vi fullt upp med min fem-åriga dotter som har fått vattkoppor, ska inte överföras till min lilla plutt... Men man vet ju aldrig säkert! Han har ju ändå varit sjuk en gång redan trots att dom inte ska bli det heller. Skulle vaccinera imorgon, men tror att vi e inlåsta här ett tag till. Känns som att han inte kan få nån vaccination ifall han skulle vara smittad, men som vanligt när jag ringer BVC för att rådfråga så får jag inget svar!! Något irriterande, förstår om de har mycket att göra, men tycker ändå att de kan ringa upp när jag har lämnat ett meddelande. Inte första gången, hur har ni det när ni ringer BVC?
Somnar era bebisar snabbt och lätt eller någon annan här som måste amma sin bebis till sömns? Vår tjej skulle helst vara vaken dygnet runt....ikväll somnade hon inte ens av det utan skrek sig till sömns, och många många timmar senare än de senaste veckorna.. Känner att detta börjar bli ohållbart då hon dessutom ammar ca 1 timme varje gång. Börjar kännas jobbigt att ligga flera timmar per dag i ett mörkt sovrum..
Idag var det vaccination för gossen. Feber redan ikväll , snabb reaktion. 3månader och väger 7420g och 64cm lång. Inte undra på att kläderna börjar bli små :)
På vårt BVC har vi tel tid 8.00-9.30. Man lämnar telnr och de ringer upp. Funkar bra.
Min lilla somnar olika varje gång. Lättast är liggamma henne i sängen. Men dagtid så somnar hon oftast väldigt lätt bara jag lägger henne i åkpåsen i vagnen och rullar ut vagnen på altanen. Ett annat säkert kort är ju i bilen förstås
I dag somnade hon för första gången i babysittern, hon är inte så förtjust iden så gissa om jag blev chockad! Ibland somna hon på sin lekfilt eller i sängen av sig själv. Jag trodde hon hade somnat för natten men hon vaknade för en stund sedan och låg jollra lite i sängen men somnade om av sig själv. Summa summarum så tror jag ändå att hon till största delen kräver att vi är med när hon somnar.
Mitt största dilemma är att tajma alla hämtningar och lämningar på skola och dagis. Storasystrarna har ju olika tider så det blir ett evigt hattande hit och dit hela dagarna. Idag s