Oktoberbebisar 2014
Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan ?
Aldrig roligt när de små bli stuckna....jag tycker det känns så konstigt och otäckt att spruta i dem saker...men jag vill ju inte att blir sjuka heller. Visste inte att man kunde ta hepatitvaccin redan nu. Blev det en tredje spruta då? Mina stora tjejer är vaccinerade mot hepatit B. Mellantjejen var nästan två år när hon fick dom sprutorna och stora tjejen nästan 5.
Min lilla tjej vaccinerades i måndags, vi fick välja själva om hon även skulle få skydd mot hepatit. Väljer man hepatit så är det ändå "bara" två sprutor då hepatit finns tillagd i en av dem som i dagsläget ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet.
Jag var nervös innan och BVC hade sagt att jag skulle vara förbered på att det kan bli en jobbig dag och att jag skulle ha alvedon hemma samt att bebis ska vara så nyammad som möjligt.
Första sprutan gick fint, min dotter blev ledsen men han lugna sig redan innan nästa spruta kom (den som BVC säger är värst), då blev hon otroligt ledsen stackarn.
Jag gav henne bröstet nästan direkt (också tips från BVC) och då lugnade hon sig efter ett par minuter. Min tjej sov lite extra den dagen men annars har jag inte märkt något alls av vaccinationen : )
Såklart att det är jobbigt att sitta och hålla henne när de sticker henne och att man är rädd för biverkningar men i vårt fall blev det mycket bättre än vad jag vågat hoppas på.
Min tjej vaccinerades i måndags. Hon blev ledsen såklart men det gick över fort när jag ammade henne efteråt. Sedan fick hon lite feber och var väldigt gnällig på kvällen och även lite dagen därpå. Hon sov dock jättebra på natten efter en alvedon, och vi är inte bortskämda med bra nätter.. :)
Eftersom de ska vara nyammade så tänkte jag om man åker dit tidigare och ammar i väntrummet.. Finns ju en liten hörna där.. Usch jag är jättenervös för de där jävla sprutorna!
Vi ska också ta hepatit B.
Min lilla har alltid sovit i bilen, men nu på sistone så gallskriker hon istället så att hon blir knallröd och genomsvettig. Hon slutar inte förens man tar ur henne och i vissa fall ammar. Det är som att hon är trött men inte klarar av att somna längre i bilen. Om jag åker på förmiddagen när hon är som piggast och nyss har sovit och ätit så går det bra. Men sen är det katastrof. Kommer nästan ingenstans med henne. Får stanna på massa ställen, krypa bak i baksätet och sitta där :/ det kan ta hur lång tid som helst innan jag får sätta henne k stolen igen utan att hon börjar skrika. Någon som haft så? :/
Eftersom de ska vara nyammade så tänkte jag om man åker dit tidigare och ammar i väntrummet.. Finns ju en liten hörna där.. Usch jag är jättenervös för de där jävla sprutorna!
Vi ska också ta hepatit B.
Min lilla har alltid sovit i bilen, men nu på sistone så gallskriker hon istället så att hon blir knallröd och genomsvettig. Hon slutar inte förens man tar ur henne och i vissa fall ammar. Det är som att hon är trött men inte klarar av att somna längre i bilen. Om jag åker på förmiddagen när hon är som piggast och nyss har sovit och ätit så går det bra. Men sen är det katastrof. Kommer nästan ingenstans med henne. Får stanna på massa ställen, krypa bak i baksätet och sitta där :/ det kan ta hur lång tid som helst innan jag får sätta henne k stolen igen utan att hon börjar skrika. Någon som haft så? :/
Min BM är riktigt bra på att återkoppla. Utöver telefontid på morgonen så kan vi alltid skicka ett mejl och då ringer hon upp mellan sina besök under dagen. När min lilla plutt blev förkyld ringde hon självmant upp varje dag och stämde av om vi var oroliga eller om vi ville ha tips m.m. Jag tycker hon är fantastisk!
Hade dock en mindre fantastisk BM på MVC under graviditeten. Efter några mindre bra möten då det kändes som om hon inte gjorde något mer än mästrande för oss så tog jag mod till mig och frågade om jag kunde få byta. Det gick jättebra och jag fick till slut en fantastisk BM även under graviditeten som var stöttande och lyhörd.
När det gäller att sova så somnar Linus lite hur som helst. På kvällarna lägger vi helt sonika ner honom i spjälsängen och sen lägger vi oss i vår säng och pratar så att han hör oss. Nattar vi själva brukar vi läsa, han somnar så mycket lättare om han hör våra röster. Vi lägger honom aldrig i spjälsängen dagtid utan då får han sova i soffan oftast. Jag sitter bredvid honom och det räcker för att han ska somna på några minuter. Sen är det fritt fram att passa på och laga mat/diska/tvätta och annat roligt
Han gillar att ligga i vagnen men somnar oftast inte bra i den utan ligger och jollrar och tittar på allt spännande som vandrar förbi.
Idag blir min älskling 3 månader. Gud vad tiden går fort! Vi va på bvc imorse o vägde o mätte. 7245g och 64cm, man får lägga undan kläder hela tiden haha. Sprutan hoppade vi idag eftersom Jamie varit lite sjuk. Så den tar vi om två veckor :) Går någon på babysim? jag tänkte testa det eftersom han ÄLSKAR att bada vilket typ alla egentligen gör men jag är lite osäker på det där med allt klor. (tänker heller inte dra ner honom under vattnet, utan bara vara med på det andra så han kan sprattla fritt o ha mysig stund med mammisen)
Idag blir min älskling 3 månader. Gud vad tiden går fort! Vi va på bvc imorse o vägde o mätte. 7245g och 64cm, man får lägga undan kläder hela tiden haha. Sprutan hoppade vi idag eftersom Jamie varit lite sjuk. Så den tar vi om två veckor :) Går någon på babysim? jag tänkte testa det eftersom han ÄLSKAR att bada vilket typ alla egentligen gör men jag är lite osäker på det där med allt klor. (tänker heller inte dra ner honom under vattnet, utan bara vara med på det andra så han kan sprattla fritt o ha mysig stund med mammisen)
Vi började på babysim i tisdags och det var riktigt roligt. Vist blev det lite kallsupar och så men instruktörerna var så himla lugna och trygga att allt kändes säkert.
Vi har varit på babymassage idag. Det var intressant men hon skötte sig väldigt bra :) vi var bara 5 bebisar så det var skönt :)
Jag tänkte gå på babysim i mars har jag för mig att det skulle börja en kurs till på maserhallen :)