• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • Ssajko

Min har bara varit så när hon fått i sig luft i samband med amningen.

Vad mysigt det låter med babyrytmik. Det ska jag kolla om vi har något sånt här om kring :)

Vi började på babymassage i fredags, det var lite småstelt sådär första gången med mysigt :) vi var 5 bebisar och det är 5 gånger tror jag :)

• thee
    Malin0710 skrev 2015-01-20 13:00:34 följande:
    Vi har också varit på babyrytmik. Första gången förra veckan. Hon verkade gilla det. lyssnade och kikade nyfiket. Hon är ju bara 3 månader så reaktionen blev ju inte så jättestor. Efteråt sov hon 5 timmar!! Idag blev det tyvärr ingen rytmik eftersom vi hade BVC samma tid. Idag är hon 3 månader och 16 dagar och väger 6575g och var 63cm lång. Vad fort det går!!! Första skrattet kom helt otippat strax innan 3 månaders dagen. Nu kan hon skratta ibland, inte ofta men ibland bubblar det där härliga ur henne! Märkte igår att hon gillade att leka lite tittut! På torsdag ska vi börja på babymassage.  Vi har haft lite krångel med amningen sista tre veckorna. Hon blir ibland (ca 1-2 ggr om dagen) riktigt arg och ledsen vid amning och spänner sig. För ca 2 veckor sedan tror jag att det kan bero på att det inte kom tillräckligt mycket. Eller i alla fall inte så mycket som hon önskade. Hon åt då väldigt ofta och det hann inte fyllas på ordentligt mellan amningarna. Nu sista veckan har jag medvetet dragit ut på amningarna till ca 3 timmar mellan och brösten är verkligen fulla nu när hon äter men ändå blir hon arg och ledsen! Någon som känner igen detta? 

Precis så har vi också med amning nu! Min pojk är född 8 okt o det har strulat i några dagar nu. Känns som att han bara sliter i mina bröstvårtor! Innan åt han på ena bröstet men nu ger jag han båda men han verkar ändå inte nöja sig alltid. Och han vill nästan inte suga något alls på det bröstet som jag alltid tänkt som det "lite sämre". Jag börjar bli riktigt ledsen över detta och känns som att man kanske måste sluta amma och börja ge ersättning?
  • Malin0710
    thee skrev 2015-01-20 18:00:33 följande:

Precis så har vi också med amning nu! Min pojk är född 8 okt o det har strulat i några dagar nu. Känns som att han bara sliter i mina bröstvårtor! Innan åt han på ena bröstet men nu ger jag han båda men han verkar ändå inte nöja sig alltid. Och han vill nästan inte suga något alls på det bröstet som jag alltid tänkt som det "lite sämre". Jag börjar bli riktigt ledsen över detta och känns som att man kanske måste sluta amma och börja ge ersättning?

Min är född 4 oktober. Så tråkigt när det strular! Idag bara en gång tack och lov! Hungrig borde hon definitivt varit då det gått mer än 3 timmar sedan förra amningen. Jag vill verkligen inte börja med någon ersättning. Detta är 3:e och sista barnet och jag vill amma så länge som möjligt. Mixtrade med ersättning med mellantjejen för att få henne att sova bättre men det hjälpte inte alls och störde bara amningen.

Kan ju vara nåt jag äter men då borde hon ju få ont efter amningen, hon krånglar ju efter bara några klunkar. Kanske luft som Ssajko skriver.
  • thee

Precis som du Malin0710 så kan det vara efter flera timmar så han borde va hungrig o där borde finnas mjölk. Mjölken kan väl heller inte bara sina bort så snabbt så att dem helt plötsligt börjar strula vid nästan varje amning? Jag ska till BVC på tor och fråga dem men det känns som att man alltid får svaret "det är en fas och helt normalt". Jag vill också amma längre men jag börjar bli helt slutkört av allt strul!

• DinaMii
    thee skrev 2015-01-20 22:10:29 följande:

Precis som du Malin0710 så kan det vara efter flera timmar så han borde va hungrig o där borde finnas mjölk. Mjölken kan väl heller inte bara sina bort så snabbt så att dem helt plötsligt börjar strula vid nästan varje amning? Jag ska till BVC på tor och fråga dem men det känns som att man alltid får svaret "det är en fas och helt normalt". Jag vill också amma längre men jag börjar bli helt slutkört av allt strul!

Det var lika för mej. På tisdagen ammade jag, på onsdagen var mjölken helt borta. Helt. Och kom inte tillbaka igen. Helmysko.. Åkte i panik till Ica och köpte ersättning för det kom helt oväntat :p men hon hade krånglat ett par dagar vid bröstet så det var tydligen ett tecken på att det sinade, ändå upplevde jag det som att amningen funkade bra.

Ring BVC och be om att få nässpray som stimulerar produktionen? Jag fick det, men för mej var det försent.. Tyvärr..

Kontaktade Amningshjälpen med och dom sa att det hände ibland runt 6-9v ålder att mjölken försvann, hon var 7v då. Men trodde inte att den kunde försvinna helt, bara sådär..
  • mitthemligajag

Lillan har börjar krångla i bilen, suck! Bara gallskriker varje gång och de såå irriterande när man kör. Funderar på att sätta henne fram om jag vrider ur airbagen, är de ok? Ngn som vet?:)

• mitthemligajag
    Mymmlan skrev 2015-01-18 19:20:58 följande:

Babyrytmik då? Någon som går/ska gå på det? Vi tänkte göra det den här terminen. Så mysigt tycker jag smile1.gif

Tänkte gå nästa vecka hehe, ska bli super mysigt! Min dotter älskar när jag sjunger,tur hon har en "fröken" till morsa, man har några på lager :p

Sen ska vi bada på fredag, ett litet bad här i staden där de är lite varmare och lugnare! Några tips ?:)
  • Malin0710
    thee skrev 2015-01-20 22:10:29 följande:

Vad "skönt" att höra att jag inte är den enda med etta problem. Jag var på bvc igår och hon hade inga svar att ge men flera olika teorier om vad det kunde vara. T ex att det finns mycket mjölk men inte kommer tillräckligt fort, eller kommer för fort! Att hon inte har ro att äta, kanske bara är på dåligt humör osv...så jag blev inge klokare tyvärr. Berätta gärna sen vad din bvc-sköterska säger. 
    DinaMii skrev 2015-01-21 06:01:42 följande:
    Det var lika för mej. På tisdagen ammade jag, på onsdagen var mjölken helt borta. Helt. Och kom inte tillbaka igen. Helmysko.. Åkte i panik till Ica och köpte ersättning för det kom helt oväntat :p men hon hade krånglat ett par dagar vid bröstet så det var tydligen ett tecken på att det sinade, ändå upplevde jag det som att amningen funkade bra.

Ring BVC och be om att få nässpray som stimulerar produktionen? Jag fick det, men för mej var det försent.. Tyvärr..

Kontaktade Amningshjälpen med och dom sa att det hände ibland runt 6-9v ålder att mjölken försvann, hon var 7v då. Men trodde inte att den kunde försvinna helt, bara sådär..
    Men jag vet ju att det finns mjölk. Om hon inte ätit på ca 3 timmar så är ju brösten välfyllda. Hon kan krångla vid en amning och sen vid nästa funkar det hur bra som helst...
  • Malin0710
    mitthemligajag skrev 2015-01-21 09:53:53 följande:

Lillan har börjar krångla i bilen, suck! Bara gallskriker varje gång och de såå irriterande när man kör. Funderar på att sätta henne fram om jag vrider ur airbagen, är de ok? Ngn som vet?:)

Jag har hört att man alltid ska koppla ur airbagen hos verkstad om man tänker ha barn på den platsen, men hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte! Jobbigt när de krånglar i bilen! Min lilla gjorde det första veckorna men nu blir hon som tur är lugn så fort bilen rullar. 
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014