• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • Malin0710
    banan123 skrev 2015-01-26 12:47:23 följande:

Jag vågar nog säga att min kille har börjat sova hela nätter. UTAN MAT! Så skönt! Inatt sov han 13 timmar utan mat! Imorgon testar vi på sjung gunga! :) Dock brukar vi inte gå upp fråns 10 så det blir att ställa kl hoppas han kan vara med en timme iaf innan han däckar haha :)

Underbart! Här äts det ca 5-8ggr varje natt....Zzzzzzzz

Samlivet lär få vänta ett tag till här. Det är det minsta jag är sugen på just nu faktiskt...Jag har knappt tid att gå på toa känns det som, så den lilla tid som blir över prioriterar jag annat för att få mig att orka vardagen helt enkelt. Vi har också bebis i sängen mellan oss. 
  • MeEmmA

Jag lägger plutten i sin säng när han har somnat på kvällen och då myser jag och mannen (oftast bara kramar). Sedan brukar han vakna för att äta vid 02.00, 04.00 och 07.00, under den tiden får han ligga jämte mig i sängen för att vara nära bröstet.

Men jag har fått en massa kommentarer om att vi låter han sova i vår säng, konstigt egentligen när det verkar vara så vanligt.

• Mymmlan

Kan kommentarerna på samsovning vara för att det ökar risken för psd? Jag har också pluttis i sängen rätt ofta men hon sover med egen kudde, eget täcke och en hoprullad filt som jag petar mellan oss när hon somnat.

• banan123
    Mymmlan skrev 2015-01-29 14:17:23 följande:

Kan kommentarerna på samsovning vara för att det ökar risken för psd? Jag har också pluttis i sängen rätt ofta men hon sover med egen kudde, eget täcke och en hoprullad filt som jag petar mellan oss när hon somnat.

Äsch, Tror inte du kommer rulla på henne direkt. Det är liksom moderinstinkten som vet att hon ligger där. men det är ju bra med egen kudde o täcke. så hon inte får ditt tunga över huvudet. Sover oxå med min kille och det har jag gjort sen dag 1.
  • banan123
    MeEmmA skrev 2015-01-28 22:26:11 följande:

Jag lägger plutten i sin säng när han har somnat på kvällen och då myser jag och mannen (oftast bara kramar). Sedan brukar han vakna för att äta vid 02.00, 04.00 och 07.00, under den tiden får han ligga jämte mig i sängen för att vara nära bröstet.

Men jag har fått en massa kommentarer om att vi låter han sova i vår säng, konstigt egentligen när det verkar vara så vanligt.

min mormor är emot att min kille sover med mig. hon är 70 så lite gammalmodig av sig min mamma tycker det bara är bra min bvc sköterska med. Har läst någonstans att om man sover med sitt barn följer man varandras sömnrutiner bättre. och det stämmer ganska bra för min del. sover gärna länge. till 10-11 iaf. och det gör pågen min med :)
  • Mymmlan

Banan123 Tror inte heller jag rullar på men vi har ganska mjuk säng så hon rullar ned mot mig så hon ligger med ansiktet kloss mot. Dels vill hon amma hela tiden då och dels är jag rädd att hon inte får luft ordentligt. Men tycker samsovning är både mysigt och bra. Tror inte de små kan få för mycket närhet.

• banan123
    Mymmlan skrev 2015-01-30 16:02:43 följande:

Banan123 Tror inte heller jag rullar på men vi har ganska mjuk säng så hon rullar ned mot mig så hon ligger med ansiktet kloss mot. Dels vill hon amma hela tiden då och dels är jag rädd att hon inte får luft ordentligt. Men tycker samsovning är både mysigt och bra. Tror inte de små kan få för mycket närhet.

Varför skulle hon inte få luft?
  • Mymmlan

Vaknade några gånger av att hon hade glidit och hade både mun och näsa tryckt mot min arm. Nog ingen fara men känner flera med erfarenheter av psd så jag är lite nojig. Alltså, filt it is

• mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-01-22 15:43:23 följande:
    Det är ett jättebra spray som är till för bebisar! Blir som en dusch in i näsan och sedan kommer allt ut hur bra som helst med nässugen. Det är något havssaltvatten och kan ges så ofta som det behövs. Physiomer Baby heter den. Ska även vara förebyggande mot öroninflammation vilket jag inte vill att min lilla kille ska behöva få en gång till!
    Vi använder också den! De är vanlig saltlösning, de finns den sen renässans och man får använda båda. Vi har använt båda och tycker dom är super! Den från physomier är dom mkt större och otympligare och ger ej rejäl dush i näsan och jag maten tyckte gjorde ont när jag provade själv. Renässans var lite mildare i själva sprutet men samma effekt
  • mitthemligajag
    Lex14 skrev 2015-01-26 12:58:44 följande:

Är det någon här som har erfarenhet av kopparspiral?

Fick en insatt för 10 dagar sedan, har aldrig haft det tidigare. Gjorde inte alls ont de första två dagarna efteråt som barnmorskan varnade för. Fick dock en blödning dag tre som höll i sig tre dagar och efter det så har jag som konstant mensvärk. Väntar och väntar på att det ska ge med sig men det gör det inte och nu idag upptäckte jag att jag fått blodiga flytningar. Missade självklart också telefontid en hos BM smile4.gif

Jag har haft en i 4 år tills den gled ur och jag blev gravid med lillan jag har i famnen! Efter någon vecka fick jag extrem mensvärk som höll i sig i flera veckor samt blödningar. Efter dom där veckorna gav de sig och blev väldigt regelbunden mens. Skillnaden från innan var att jag alltid haft väldigt lite mens och ca 3 dagar, nu blev de 6 dagar samt en extrem mensvärk på de varje gång! Men jag vande mig och är trotts de sjukt nöjd och de var så bekvämt! Sen började jag känna att se var något som gjorde om någon dag och så stod jag i duschen och plöttsligt var snörena så lång ut att dom satt efter benen, då hade den glidit ur :) man man får vara noga att känna att trådarna finns där så den inte åkt upp eller ut
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014