• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • LiLa81

Hej

Jag ansluter mig gärna till gruppen nu också om det är ok. Vår lilla tjej föddes den 15e oktober. Jag har till och från "tjuvläst" i tråden men har först nu orkat registrera mig på familjeliv. Nu när jag kommit in i det där med föräldraskap lite så känner jag ett behov av att snacka bebis med folk i samma situation.

• MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-01-31 15:20:53 följande:
    Vi använder också den! De är vanlig saltlösning, de finns den sen renässans och man får använda båda. Vi har använt båda och tycker dom är super! Den från physomier är dom mkt större och otympligare och ger ej rejäl dush i näsan och jag maten tyckte gjorde ont när jag provade själv. Renässans var lite mildare i själva sprutet men samma effekt
    Jag har också använt båda, men när han blir helt igentäppt så känns det som att physomier löser upp allt bättre. Han har vant sig vid den nu också, ligger bara o ler när näsan ska rensas :)
  • Lillium
    LiLa81 skrev 2015-02-02 15:09:18 följande:

Hej

Jag ansluter mig gärna till gruppen nu också om det är ok. Vår lilla tjej föddes den 15e oktober. Jag har till och från "tjuvläst" i tråden men har först nu orkat registrera mig på familjeliv. Nu när jag kommit in i det där med föräldraskap lite så känner jag ett behov av att snacka bebis med folk i samma situation.

Välkommen och grattis till lilltjejen!

Nu har jag satt in en kopparspiral och det var inte det roligaste jag varit med om men förhoppningsvis blir det värt besväret.
  • Ssajko

Uh.. Jag tänkte där att det var dags att hoppa upp på hästen igen så vi har provat att ha sex.. Det gjorde skit ONT så det blev inget.. Sen så märke jag en liten bula.. Jag tror att jag har fått slidväggsframfall :(( jag är så himla ledsen och bara gråter så fort jag får chansen..

• mitthemligajag
    Ssajko skrev 2015-02-02 16:35:33 följande:

Uh.. Jag tänkte där att det var dags att hoppa upp på hästen igen så vi har provat att ha sex.. Det gjorde skit ONT så det blev inget.. Sen så märke jag en liten bula.. Jag tror att jag har fått slidväggsframfall :(( jag är så himla ledsen och bara gråter så fort jag får chansen..

Åh :( men kolla upp de så du inte går och oroar dig i förväg!
  • mitthemligajag

Här slog världens förkylning och diarre till i förrgår... Har inte rört oss från hemmet på hela helgen och inte har vi haft besök heller men tjopp sa de i natten till måndags så blev hon så förkyld att hon nästan tappade rösten och äter ingenting. Var in på akuten och fick vätske ersättande och så kollade syresättning osv men de var bra. Tydligen sätter sig förkylningar ofta i magen därav av diarrén. Direkt vi får i henne vätska så rinner de ur henne och så den där hesa klena rösten som gnäller :( nä ush för de här... Mamma hjärtat går sönder

• Ssajko
    mitthemligajag skrev 2015-02-04 04:37:05 följande:

Här slog världens förkylning och diarre till i förrgår... Har inte rört oss från hemmet på hela helgen och inte har vi haft besök heller men tjopp sa de i natten till måndags så blev hon så förkyld att hon nästan tappade rösten och äter ingenting. Var in på akuten och fick vätske ersättande och så kollade syresättning osv men de var bra. Tydligen sätter sig förkylningar ofta i magen därav av diarrén. Direkt vi får i henne vätska så rinner de ur henne och så den där hesa klena rösten som gnäller :( nä ush för de här... Mamma hjärtat går sönder

Nej men stackarn!

Jag hoppas att min lilla klarar sig.. Farmor skulle komma och hälsa på igår men det gick magsjuka på hennes jobb så hon stannade hemma :)

Alice har däremot blivit lite "jobbig" när hon blir trött.. Hon är väl glad, men ändå skriker och är typ vild. Vevar med armar och ben och skriker på något nytt sätt, vägrar ligga lugnt vid bröstet utan håller på där med, eller suger till och drar, sen släpper och så ligger hon och ler. Hon är trött så det är inte det!
  • Mymmlan

Gud! Något skitläskigt hände precis! Jag skulle gå på en buss och den var ganska hög så jag fick vinkla vagnen rejält varpå hela liggdelen hoppar loss från underredet! Det var en liten spärr som hoppat loss! Fy! Lollan vaknade och gnydde lite och jag fick hjälp att fixa vagnen men usch! Tänk om hon trillat ur!

• Ssajko
    Mymmlan skrev 2015-02-04 10:56:09 följande:

Gud! Något skitläskigt hände precis! Jag skulle gå på en buss och den var ganska hög så jag fick vinkla vagnen rejält varpå hela liggdelen hoppar loss från underredet! Det var en liten spärr som hoppat loss! Fy! Lollan vaknade och gnydde lite och jag fick hjälp att fixa vagnen men usch! Tänk om hon trillat ur!

Fyfan vad läskigt!! Usch :(
  • LiLa81
    mitthemligajag skrev 2015-02-04 04:37:05 följande:

Lilltjejen här hade också diarré för ett par veckor sedan. Det varade i ungefär 2 veckor med flera blöjbyten per natt. Som väl var åt hon ordentligt så hon blev inte uttorkad och avstannade inte i tillväxt. Antagligen hade hon blivit smittad av något virus som satte sig på magen. Hon blev inte förkyld i övrigt. Det är jag väldigt glad för.

De senaste två kvällarna så har vi försökt införa en nattningsrutin. Vårt problem är att hon har så svårt att somna på kvällen även om hon är trött. Vi har aldrig haft något knep som vi vet funkar. Hon somnar sällan vi amning. Försöker man vagga henne till sömns i armarna så vill hon sätta sig upp och se sig omkring. Att gå omkring med henne mot bröstet funkar ibland, men hon vaknar oftast när man lägger henne. Nattningen tar normalt sett mellan 1-3 timmar.

Det vi gör nu som hittills funkar förvånansvärt bra (inget skrik) är att lägga henne i sin säng när hon är trött. Sjunga för henne (i en evighet ) samtidigt som hon plockar med min hand. Gnäller hon till lite så gör vi inget. Gnäller hon lite mer så lägger vi hand på henne, gnäller hon ännu mer så klappar vi. Skriker hon så plockar vi naturligtvis upp henne. Men vi lägger henne när hon är lugn igen.

Förhoppningen är att hon direkt ska tycka att sängen är en trygg och mysig plats där man kan slappna av och sova. Skulle vara skönt att slippa timslånga nattningar. Bra för både henne och oss att veta vad som gäller på kvällen.

Ska tillägga att hon sover i sele eller vagn på dagarna.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014