• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • Mymmlan
    mitthemligajag skrev 2015-02-12 22:41:02 följande:

Är de någon mer som börjat med smaksensationer? Här är vi i igång, än har hon smakat brunsås, köttbulle, fetaost och yoghurt! De enda som dög åt damen hittilse köttbullar och yoghurt de andra spottades ut

Japp. Hon får prova det mesta. Men mest suga eller slicka på, inte få i sig mängder och inte för att ersätta mjölkmålen. Har provat äpple, banan, gröt, ris (kittlade i munnen tror jag för hon skratta när hon åt det) tomat, hallon, grädde, morot, gurka, säkert något mer också. Hon älskar allt och är bara lycklig över allt hon får prova. Har sträckt sig efter och försökt ta vår mat i veckor så det var dags.

Jag vill tipsa om smaknapp om ni inte har någon. Det finns i olika modeller. Man stoppar i mat/frukt/grönsaksbitar i så kan bebisen tugga på nappen som har små hål i sig. Då kommer smaken ut men bitar kärnor fibrer och annat blir kvar i nappen. Inget som sätts i halsen alltså och bebis kan hålla i den själv varning för kladd dock
  • Malin0710

Vi har skippat babysim. Det beror nästan uteslutande på att jag inte hinner. Jag har ju två äldre tjejer också och deras skol-och dagistider gör att det inte blir många timmar ensam med bebis. Vi går hela familjen istället minst varannan vecka. Det är supermysigt! De stora tjejerna kan ju hålla M i vattnet Glad och vi kan bada en längre stund (eller oftast två gånger med en lite sovstund mellan) Kan annars tycka att det är mycket meck med ombyte och dusch för en sån liten stund i vattnet. Men jag hade gärna gått om det passat med tider. Jag har gått steg 1-4 med båda stortjejerna så vi gör många övningar på egen hand nu. Vi går istället på babymassage och babyrytmik. 

Angående platt bakhuvud så hade min äldsta tjej det. Det växte bort hyfsat bra. Kan i dag se skillnad på hennes och mellantjejens huvudform om jag tittar noga. Men inget som man tänker på om man inte vet om det! Mellantjejen kämpade vi hårt med att undvika platt bakhuvud. Hon fick från början bara ligga på sidan med huvudet, fick mjuka fluffiga kuddar, kudde på skötbordet, kudde på lekfilten och vi bar henne mycket. Nu med lilltjejen så har vi inte varit lika nitiska. Orken och tiden har inte funnits där...men jag försöker lägga henne mycket på mage när hon vaken (dock så rullar hon tillbaka till rygg hela tiden) hon får också sitta mycket i sin bumbostol och när hon har somnat på dagtid så lägger jag henne på sidan. Skulle nog säga att henne huvudform är ett mellanting mellan stora tjejen och mellan tjejens. 

• Malin0710
    LiLa81 skrev 2015-02-10 21:35:40 följande:

Låter ungefär som min. En vanlig 'tråkig" dag när hon sovit gott på natten så sover hon ungefär 30 min 4 gånger per dag. Ca 1,5 till 2 timmars vakentid mellan varje gång. På kvällen kan hon vara vaken 3 timmar.

En dag med mycket som händer där vi träffar folk så sover hon kanske ett längre pass i vagnen mitt på dagen. Många intryck att smälta.

På kvällen somnar hon mellan 19.30-21.30 ungefär beroende på när senaste tuppluren var. Sen sover hon i ungefär 12 timmar. Dock så har hon sovit oroligt den senaste tiden. Vaknar varje timme och ammar ungefär varannan timme. För en månad sedan kunde hon sova 5 timmar till första amningen, men det var länge sedan det var så bra.

Ja det låter väldigt lika! Här är vakenperioderna också ca 2 timmar och på kvällen lite längre. 

Nätterna är en pina just nu! Hon vaknar minst en gång i timmen!! Ibland oftare. Det går att få henne att somna om utan amning men det tar mycket längre tid och oftast blir det mycket gnäll och gråt. Så jag väljer att sticka fram tutten varje gång för att snabbt få somna om. Men nu börjar bröstvårtorna ömma lite...
    Min sambo skulle gärna ta henne hela nätterna men att värma bröstmjölk på nätterna är lite meckigt eftersom man inte får värma den i micron. Så innan mjölken är varm så har hon väckt hela huset...Jag vill verkligen inte börja med ersättning heller för när i gjorde det med mellantjejen så började amningen krångla direkt. Hon valde ersättningen före bröstet och tappade helt intresset för bröstet....
  • LiLa81
    Malin0710 skrev 2015-02-14 10:52:16 följande:

Ja det låter väldigt lika! Här är vakenperioderna också ca 2 timmar och på kvällen lite längre. 

Nätterna är en pina just nu! Hon vaknar minst en gång i timmen!! Ibland oftare. Det går att få henne att somna om utan amning men det tar mycket längre tid och oftast blir det mycket gnäll och gråt. Så jag väljer att sticka fram tutten varje gång för att snabbt få somna om. Men nu börjar bröstvårtorna ömma lite...

Min sambo skulle gärna ta henne hela nätterna men att värma bröstmjölk på nätterna är lite meckigt eftersom man inte får värma den i micron. Så innan mjölken är varm så har hon väckt hela huset...Jag vill verkligen inte börja med ersättning heller för när i gjorde det med mellantjejen så började amningen krångla direkt. Hon valde ersättningen före bröstet och tappade helt intresset för bröstet....

Jag trodde att våra nätter hade fixat sig. Hon sov väldigt bra och lugnt 2 nätter med amning var 3e timme. Men inatt var det vaket varje timme igen och det tog en evighet innan hon kom till ro igen. Undrar om det beror på att vi la henne när hon var övertrött igår. Det verkar bli bättre sömn på natten om hon somnar när hon är 'lagom' trött.

Vi kör en flaska ersättning per dag för att jag ska få möjlighet att göra något för mig. (Typ gå till mataffären ) Det går för det mesta bra med amningen ändå. Det är bara en eller två gånger hon krånglat vid bröstet och inte velat vänta på att det ska rinna till. På natten är der bara amning. Vi vill inte hålla på med flaskor då. Dessutom är det jag som vaknar först av gnäll. Om jag ska vänta på att sambon vaknar och tar hand om henne så är jag ändå klarvaken och dessutom lite irriterad
  • mitthemligajag

Jag så är såååå sugen på att bli gravid igen så de är helt sjukt!! Kan inte fatta... Någon mer? Är de här normalt haha!

• LiLa81
    mitthemligajag skrev 2015-02-17 11:29:00 följande:

Jag så är såååå sugen på att bli gravid igen så de är helt sjukt!! Kan inte fatta... Någon mer? Är de här normalt haha!

Inte det minsta sugen alls. Jag har fortfarande inte landat helt i föräldrarollen och vill inte ens tänka på ett barn till förrän livet har någon form av vardag igen. Att jag känner så har säkert mycket att göra med dödsfall i familjen och att vi nyss flyttat.
  • behnizen

jag är sååå sugen jag med!  vill försöka i sommar=))
  • banan123

Åh jag lääängtar oxå!!!! fast vi har sagt 3 år tills vi kör på nästa men vi får se :)
  • DinaMii

Ja! Fast om 2 år. Mannen känner sej klar, men den diskussionen får vi se vem som vinner :p Jag har ett par vänner som planerar och ska ha barn snart. Och ååh vad avundsjuk jag blir ändå på BIM och ultraljud..!! :p

Däremot så skulle jag vara livrädd för att vara gravid igen! Båda barnen blev till utan problem, och inga MF. Känns inte som att oddsen skulle vara på vår sida när det gäller att det skulle gå felfritt tre gånger i rad :/ tror det skulle vara väldigt jobbigt psykiskt om det skulle bli en till graviditet

Ska ni planera syskon snart? :)
  • Malin0710
    LiLa81 skrev 2015-02-16 07:47:33 följande:
    Jag trodde att våra nätter hade fixat sig. Hon sov väldigt bra och lugnt 2 nätter med amning var 3e timme. Men inatt var det vaket varje timme igen och det tog en evighet innan hon kom till ro igen. Undrar om det beror på att vi la henne när hon var övertrött igår. Det verkar bli bättre sömn på natten om hon somnar när hon är 'lagom' trött.

Vi kör en flaska ersättning per dag för att jag ska få möjlighet att göra något för mig. (Typ gå till mataffären ) Det går för det mesta bra med amningen ändå. Det är bara en eller två gånger hon krånglat vid bröstet och inte velat vänta på att det ska rinna till. På natten är der bara amning. Vi vill inte hålla på med flaskor då. Dessutom är det jag som vaknar först av gnäll. Om jag ska vänta på att sambon vaknar och tar hand om henne så är jag ändå klarvaken och dessutom lite irriterad
    Vi har faktiskt också haft två bra nätter nu! Hoppas hoppas det håller i sig! Hon har somnat vid 20 sovit till ca 0.00 och därefter vaknat med 2-3 timmars mellanrum. Heelt ok med tanke på hur ofta hon vaknade förut. Känner igen det där med att värma flaskor på nätterna och att man vaknar av minsta pip och blir klarvaken (och irriterad) {#emotions_dlg.wink}

Jag längtar absolut inte efter att bli gravid! Men jag kan däremot sakna graviditeten och blir väldigt ledsen när jag tänker på att jag troligtvis varit gravid för sista gången...(vi har ju redan tre)

Men om jag tänker tillbaka på hur det var efter första barnet så minns jag att jag var helt uppe i bebis och inte tänkte så mycket på nästa graviditet. Det var först när hon fyllde 2 år som jag började känna sug igen. Och det är 2 år och 10 månader mellan 1:an och 2.an 
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014