Oktoberbebisar 2014
Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan ?
Är de någon mer som börjat med smaksensationer? Här är vi i igång, än har hon smakat brunsås, köttbulle, fetaost och yoghurt! De enda som dög åt damen hittilse köttbullar och yoghurt de andra spottades ut
Vi har skippat babysim. Det beror nästan uteslutande på att jag inte hinner. Jag har ju två äldre tjejer också och deras skol-och dagistider gör att det inte blir många timmar ensam med bebis. Vi går hela familjen istället minst varannan vecka. Det är supermysigt! De stora tjejerna kan ju hålla M i vattnet
och vi kan bada en längre stund (eller oftast två gånger med en lite sovstund mellan) Kan annars tycka att det är mycket meck med ombyte och dusch för en sån liten stund i vattnet. Men jag hade gärna gått om det passat med tider. Jag har gått steg 1-4 med båda stortjejerna så vi gör många övningar på egen hand nu. Vi går istället på babymassage och babyrytmik.
Angående platt bakhuvud så hade min äldsta tjej det. Det växte bort hyfsat bra. Kan i dag se skillnad på hennes och mellantjejens huvudform om jag tittar noga. Men inget som man tänker på om man inte vet om det! Mellantjejen kämpade vi hårt med att undvika platt bakhuvud. Hon fick från början bara ligga på sidan med huvudet, fick mjuka fluffiga kuddar, kudde på skötbordet, kudde på lekfilten och vi bar henne mycket. Nu med lilltjejen så har vi inte varit lika nitiska. Orken och tiden har inte funnits där...men jag försöker lägga henne mycket på mage när hon vaken (dock så rullar hon tillbaka till rygg hela tiden) hon får också sitta mycket i sin bumbostol och när hon har somnat på dagtid så lägger jag henne på sidan. Skulle nog säga att henne huvudform är ett mellanting mellan stora tjejen och mellan tjejens.
Låter ungefär som min. En vanlig 'tråkig" dag när hon sovit gott på natten så sover hon ungefär 30 min 4 gånger per dag. Ca 1,5 till 2 timmars vakentid mellan varje gång. På kvällen kan hon vara vaken 3 timmar.
En dag med mycket som händer där vi träffar folk så sover hon kanske ett längre pass i vagnen mitt på dagen. Många intryck att smälta.
På kvällen somnar hon mellan 19.30-21.30 ungefär beroende på när senaste tuppluren var. Sen sover hon i ungefär 12 timmar. Dock så har hon sovit oroligt den senaste tiden. Vaknar varje timme och ammar ungefär varannan timme. För en månad sedan kunde hon sova 5 timmar till första amningen, men det var länge sedan det var så bra.
Ja det låter väldigt lika! Här är vakenperioderna också ca 2 timmar och på kvällen lite längre.
Nätterna är en pina just nu! Hon vaknar minst en gång i timmen!! Ibland oftare. Det går att få henne att somna om utan amning men det tar mycket längre tid och oftast blir det mycket gnäll och gråt. Så jag väljer att sticka fram tutten varje gång för att snabbt få somna om. Men nu börjar bröstvårtorna ömma lite...
Min sambo skulle gärna ta henne hela nätterna men att värma bröstmjölk på nätterna är lite meckigt eftersom man inte får värma den i micron. Så innan mjölken är varm så har hon väckt hela huset...Jag vill verkligen inte börja med ersättning heller för när i gjorde det med mellantjejen så började amningen krångla direkt. Hon valde ersättningen före bröstet och tappade helt intresset för bröstet....
Jag så är såååå sugen på att bli gravid igen så de är helt sjukt!! Kan inte fatta... Någon mer? Är de här normalt haha!
Jag så är såååå sugen på att bli gravid igen så de är helt sjukt!! Kan inte fatta... Någon mer? Är de här normalt haha!