• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • banan123

Jag har oxå problem med läggning nuförtiden. efter att sonen var sjuk och sov lite hit o dit har allt blivit knäppt. just nu lägger han sig 03:00 på natten försöker skruva fram det iaf 3 timmar. men det är svårt!! Försöker dra in på sovandet på dagen och ha fler timmar tills nattläggning men ikke. Nu ska jag egentligen inte klaga för han sover iaf 9 h i sträck när han somnat men det blir lite fel tidpunkt. Någon som behövt vända tillbaka rutin? hur lyckades ni? (Har haft detta i 1 1/2 vecka så än finns hopp! :) )

• mitthemligajag
    Ssajko skrev 2015-02-04 08:11:41 följande:
    Nej men stackarn!

Jag hoppas att min lilla klarar sig.. Farmor skulle komma och hälsa på igår men det gick magsjuka på hennes jobb så hon stannade hemma :)

Alice har däremot blivit lite "jobbig" när hon blir trött.. Hon är väl glad, men ändå skriker och är typ vild. Vevar med armar och ben och skriker på något nytt sätt, vägrar ligga lugnt vid bröstet utan håller på där med, eller suger till och drar, sen släpper och så ligger hon och ler. Hon är trött så det är inte det!
    Känner verkligen igen de där, tycker dock det är otroligt mysigt när hon släpper och så får jag värsta flinet hehe ;D
  • mitthemligajag
    Mymmlan skrev 2015-02-04 10:56:09 följande:

Gud! Något skitläskigt hände precis! Jag skulle gå på en buss och den var ganska hög så jag fick vinkla vagnen rejält varpå hela liggdelen hoppar loss från underredet! Det var en liten spärr som hoppat loss! Fy! Lollan vaknade och gnydde lite och jag fick hjälp att fixa vagnen men usch! Tänk om hon trillat ur!

Men fy tusan!!! Vad har ni för vagn :o???
  • mitthemligajag
    LiLa81 skrev 2015-02-05 11:40:53 följande:
    Lilltjejen här hade också diarré för ett par veckor sedan. Det varade i ungefär 2 veckor med flera blöjbyten per natt. Som väl var åt hon ordentligt så hon blev inte uttorkad och avstannade inte i tillväxt. Antagligen hade hon blivit smittad av något virus som satte sig på magen. Hon blev inte förkyld i övrigt. Det är jag väldigt glad för.

De senaste två kvällarna så har vi försökt införa en nattningsrutin. Vårt problem är att hon har så svårt att somna på kvällen även om hon är trött. Vi har aldrig haft något knep som vi vet funkar. Hon somnar sällan vi amning. Försöker man vagga henne till sömns i armarna så vill hon sätta sig upp och se sig omkring. Att gå omkring med henne mot bröstet funkar ibland, men hon vaknar oftast när man lägger henne. Nattningen tar normalt sett mellan 1-3 timmar.

Det vi gör nu som hittills funkar förvånansvärt bra (inget skrik) är att lägga henne i sin säng när hon är trött. Sjunga för henne (i en evighet ) samtidigt som hon plockar med min hand. Gnäller hon till lite så gör vi inget. Gnäller hon lite mer så lägger vi hand på henne, gnäller hon ännu mer så klappar vi. Skriker hon så plockar vi naturligtvis upp henne. Men vi lägger henne när hon är lugn igen.

Förhoppningen är att hon direkt ska tycka att sängen är en trygg och mysig plats där man kan slappna av och sova. Skulle vara skönt att slippa timslånga nattningar. Bra för både henne och oss att veta vad som gäller på kvällen.

Ska tillägga att hon sover i sele eller vagn på dagarna.
    Låter jätte jobbigt, Charlie är lite likadan, mina vänner kiddos som är i samma ålder har börjat lägga sina själva och dom somnar. Såååå långt från de bara kan komma, när hon ligger själv blir de bara bus,vänder sig fram och tillbaka, piller på tårarna och babblar. Vi får gå runt med henne på armen tills hon somnar, de är de enda som fungerar. Lägger man henne i famnen och bara är still i sängen blir hon skit arg för hon ska sitta. Vilka små sov monster vi har :D
  • Ssajko
    mitthemligajag skrev 2015-02-06 03:26:34 följande:
    Känner verkligen igen de där, tycker dock det är otroligt mysigt när hon släpper och så får jag värsta flinet hehe ;D
    Haha ja det är det. Man smälter hur trött man än är :) det andra är dock inte lika roligt.
  • Lillium

Min lilla somnar inte heller så lätt, oftast går det med amning när hon ska sova för natten men dagtid är der bara att bära som gäller. Hon vänder sig dock hela nätterna till mage och jag blir jättenervös av det och vänder tillbaka henne hela tiden. Hon vill bara vara på mage dagtid också men det är obehagligt när hon sover tycker jag. Hon är 4 månader nu, vad tiden går fort!

• LiLa81

Lilltjejen somnade faktiskt på en halvtimme igår! Rekord Kanske kan vara så att läggningen börjar ordna upp sig.

Vi som har svårsövda småttingar får trösta oss med att det inte kommer att vara för evigt. Om ett tag så kommer vi säkert knappt ihåg dessa problem.

Min tjej vänder sig som väl är bara till sidan i sängen än så länge. Men vi har tagit bort kudde och babynest så att hon inte ska råka hamna med näsan så att hon inte kan andas.

• Mymmlan
    mitthemligajag skrev 2015-02-06 03:28:14 följande:
    Men fy tusan!!! Vad har ni för vagn :o???
    En Emmaljunga, men gammal. Det är inget fel på den. Jag misstänker att den fått hjälp av treåringen att knäppa upp spärren. Han leker i förrådet ibland. Har aldrig hänt förut och nu kollar jag den extra så förhoppningsvis händer det inte igen.
  • Mymmlan

Vår lilla har blivit så sjukt mammig nu! Är det fler som är det? Hon kan gärna va hos andra men går jag skriker hon. Särskilt på kvällen. Har inget minne av att hennes bror var sån.

• banan123
    Mymmlan skrev 2015-02-06 21:49:26 följande:

Vår lilla har blivit så sjukt mammig nu! Är det fler som är det? Hon kan gärna va hos andra men går jag skriker hon. Särskilt på kvällen. Har inget minne av att hennes bror var sån.

Tycker faktiskt oxå att min son har blivit lite mammig nu men trodde inte dom kunde bli det haha nu förtiden blir han ofta ledsen hos pappan och mormorn och såfort jag tar honom blir han lugn och sen glad. hoppas på en fas bara och att alla kan ta honom snart.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014