• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • karpas

Här dreglar gossen som bara den, gnällig och sover korta stunder. Vaknar och gråter förtvivlat tills man plockar upp han. Tänder kan vara på G. Vaknar nattetid minst tre ggr och somnar bara om efter en slurk. Tar inte nappen så lite napp har bröstet blivit. Har era fått tänder?

• Aftonstjärna
    karpas skrev 2015-03-10 18:34:59 följande:

Här dreglar gossen som bara den, gnällig och sover korta stunder. Vaknar och gråter förtvivlat tills man plockar upp han. Tänder kan vara på G. Vaknar nattetid minst tre ggr och somnar bara om efter en slurk. Tar inte nappen så lite napp har bröstet blivit. Har era fått tänder?

Låter som hos oss! Ser ut som första tanden kommer när som helst, och som hon biter när hon ammar känns det för mej också, aj! Och hon dreglar massor, mina två stora ungar har aldrig behövt haklapp pga det, men den här får man byta på hela tiden då hon blir så blöt! Hon tar nappen, men biter ofta ilsket på den.

Annars är hon glad och mycket social, gillar att vara i farten. Hade med henne på ett möte igår kväll där det pratades och skrattades mycket och hon tjoade med, ropade högt och "pratade" :)

Hon sitter stadigt så har börjat ha henne korta stunder i matstolen (ikeas antilop + kudde bakom ryggen), det gillas skarpt. Praktiskt då hon inte trivs ensam på golvet, sällskapssjuk dam detta!
  • LiLa81
    karpas skrev 2015-03-10 18:34:59 följande:

Har inte sett några tänder än, men dreglar och biter gör hon. Dock tar det ju ett tag för tänderna att komma upp.

Inatt var sömnen bra! (relativt) Jag är ganska pigg och lillan är på glatt och soligt humör. :D
  • karpas

Gossens storasystrar har fått tänder vid 6-7 månader, så ska bli intressant om han följer samma utveckling som töserna. :)

Nu har jag dragit på mig jordens förkylning så idag var gubben tvungen att bli hemma för att ta hand om barnen. Om jag blev så här däckad, hur ska gubben drabbas? ;) hoppas inga fler drabbas, jobbigt med värk i kroppen och noll ork, nysningar som känns nästan så att hjärnan ska flyga ut. :)

• Mymmlan

Dreglar och tuggar på allt har hon gjort sedan hon var 2 månader men ännu inga tänder.

Sömnen är det si och så med. Hon ska snutta konstant. Jag blir tokig! Och hon har inte lust att sova heller, jag tror hon börjat fatta att hon missar saker när hon sover så hon vägrar! Idag sov hon 1 1/2 timma på hela dagen.

• mitthemligajag

Inga tänder här än! Men hör äta de mat... Helst vill hon bara ha mat, äter ca 150 ml ersättning om dagen bara med direkt maten kommer fram på kvällen (bytt ut ett mål) så r hon vrål hungrig såklart... Blir nog att byta utbett till snart.

Vi planerar syskon med start i juni. Jag får ha båda barnen hemma om nr två föds i Mars arepil några månader tills jag kan skola in C när hon fyller 2... Ngn som har barn så tätt? c kommer blir typ 1,5 år

• mitthemligajag
    mitthemligajag skrev 2015-03-13 07:48:14 följande:

Inga tänder här än! Men hör äta de mat... Helst vill hon bara ha mat, äter ca 150 ml ersättning om dagen bara med direkt maten kommer fram på kvällen (bytt ut ett mål) så r hon vrål hungrig såklart... Blir nog att byta utbett till snart.

Vi planerar syskon med start i juni. Jag får ha båda barnen hemma om nr två föds i Mars arepil några månader tills jag kan skola in C när hon fyller 2... Ngn som har barn så tätt? c kommer blir typ 1,5 år

Äts
  • karpas

Har ni börjat med smakportioner? När flickorna var små så började jag vid 4månader, men det tyckte jag var för tidigt. Nu först har vi börjat med lite gröt som smakisar. Tror smakisarna störde amningen och det blev tjorv och lirkande med mat och amning efteråt. Nu tar vi det lungt och så länge han nöjer sig med bröstmjölk så får han mest det. Han väger 8290g nu så han får ännu tillräckligt från bröstet. :)

• Mymmlan
    karpas skrev 2015-03-13 22:08:15 följande:

Har ni börjat med smakportioner? När flickorna var små så började jag vid 4månader, men det tyckte jag var för tidigt. Nu först har vi börjat med lite gröt som smakisar. Tror smakisarna störde amningen och det blev tjorv och lirkande med mat och amning efteråt. Nu tar vi det lungt och så länge han nöjer sig med bröstmjölk så får han mest det. Han väger 8290g nu så han får ännu tillräckligt från bröstet. :)

Vi började tidigt, 4 månader. Hon var minst sagt intresserad och försökte ta maten ur händerna på oss. Hon blev dessutom inte riktigt nöjd på bara mjölk. Kändes fånigt att börja komplettera med ersättning när hon vill ha mat. Det har dock inte påverkat amningen alls och hon ammar fortfarande i huvudsak.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014