• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • trollis86
    Aftonstjärna skrev 2015-04-14 22:22:25 följande:
    Har du försökt ge henne något hon själv kan stoppa i munnen? Majskrokar t.ex., om det skulle väcka intresset för mat igen.
    har inte testat majskrokar men hon får leka och känna på maten. igår gick det dock lite bättre, kvällsgröt åt hon så kanske intresset kommer tillbaks  :)
  • mitthemligajag

Hej hallå! Har lite funderingar kring de här med välling, just nu så äter hon gröt på morgonen sedan ersättning under dagen och sen mat till middag vid 18 och sen får hon ersättning i sängen innan hon somnar.

Sen sa min barnmorska något om välling mitt i vaccineringen så jag helt glömde bort att säga att hon inte äter de än!

Äter era välling? Och av vilken anledning? Blir dom mättare på de än på ersättningen? Vilken välling ska man i så fall ta? Vad är skillnaden på godnattvälling och vanlig havre?

Tusen frågor :D

• LiLa81
    mitthemligajag skrev 2015-04-16 20:21:51 följande:

Hej hallå! Har lite funderingar kring de här med välling, just nu så äter hon gröt på morgonen sedan ersättning under dagen och sen mat till middag vid 18 och sen får hon ersättning i sängen innan hon somnar.

Sen sa min barnmorska något om välling mitt i vaccineringen så jag helt glömde bort att säga att hon inte äter de än!

Äter era välling? Och av vilken anledning? Blir dom mättare på de än på ersättningen? Vilken välling ska man i så fall ta? Vad är skillnaden på godnattvälling och vanlig havre?

Vi har testat välling en kväll, men den sorten (havre) gick inte hem hos dottern. Har köpt majsvälling som vi tänkte testa någon kväll. Anledningen för oss är en förhoppning om att hon ska hålla sig mätt och inte behöva amma så mycket på natten. Nu äter hon gröt, men hon äter inte så mycket så att hon står sig över natten.

Sist på BVC sa sköterskan att de förut gav rådet att börja med välling istället för ersättning vid 6 månader. Nu ger de inga direkta rekommendationer åt något håll. Helt enkelt upp till föräldrarna att avgöra hur man vill göra.
  • banan123
    mitthemligajag skrev 2015-04-16 20:21:51 följande:

Nä. Helammar fortfaranee min son.
  • MeEmmA

Jag har fått för mig att man ska ge ersättning så länge man ammar iaf och har man slutat amma kan man börja ge välling när dom e runt 6mån.

Min pojk har verkligen fått upp ögonen för mat nu, ska smaka på allt jag stoppar i munnen :) är så nyfiken, kul! Syns att han börjar bli lite rundare nu också, vet inte om det e gröten som gör det (två portioner per dag). Amma gör jag mest på natten nu, bara ca 2-3 ggr dagtid. Ersättningen behövs inte alls längre.

• s117675

Jag ammade min dotter tills hon var 4 mån men sen sinade min mjölk pga mkt sjukdom från förskolan där sonen går och influensa till sist. Så nu kör jag på ersättning. Min dotter är snart 6 mån och då kommer jag gå över till välling istället för ersättning 2, hon får god natt välling till kvällen då hon sover bättre på den, men det är fullkorn i den och magen kan bli något trög, ev välj en annan vid övergång. Sen är hon svår flörtade med mat och gröt. Hon kan äta lite från fingret. Varför BVC ger föräldrarna ansvaret att välja ersättning el välling är att innehållet av näring är den samma men priset är inte den samma. Vällingen är otroligt mkt billigare. Den är det en fördel om barnet äter välling ???? men a och o är att barnet får upp ögonen för mat så man bara behöver "toppa" med välling, dvs ge välling efter maten om det behövs för att den ska bli mätt.

• Ssajko

Är det någon av er som går på någon öppen förskola med bebisen?

• LiLa81
    Ssajko skrev 2015-04-22 06:32:24 följande:

Är det någon av er som går på någon öppen förskola med bebisen?

Ja, på bebisöppna torsdagar. Riktigt trevligt att sitta och snacka lite med andra mammor.

Dottern (som inte har syskon) får ju lära sig ett och annat om livet också. Hon blev helt paff när en annan bebis tog hennes leksak. Men hon fann sig snabbt och snodde tillbaka den.
  • DinaMii

Jaha kan man byta ut ersättningen mot välling? Hon blir 6mån nästa vecka och äter bara halva portioner ersättning, kvar på måttet för 3-4 mån och äter inte alltid upp allt. Följer sin kurva som hon ska ändå på något mysko vis och mår bra. Men om man kan byta ut det mot välling kanske det är en idé? Lä googla det. Trodde att dom skulle äta ersättning fram till... länge till :p

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014