• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • banan123

Min kille kan vända sig från rygg till mage men tvärtom verkar dröja lite. Sitter ganska bra utan stöd iaf några sekunder sen trillar han helt åt sidan. Han står även väldigt bra och stabilt om han håller sig i soffbordet. Vågar dock inte släppa helt om han ben skulle vikas och inte orka. Han verkar äääälska mat. Provat grönsaker, potatis och några frukter och gröt. Dock har vi haft uppehåll i 2 veckor med allt utom bröst mjölken för jag har haft mjölkatockning och sen blev han dålig i magen. Tänkte vi skulle börja så smått igen. Finns ju mat på burk från 6 mån men vi väntar nog rn månad till med det iaf. Är det någon som ger välling? Min busunge vill gärna äta var 2 timme på natten (4 h på dagen) så tänkte om välling mättar lite bättre första rundan iaf? hur stora är era nu? Min kille va 70 cm och vägde 8,5 kg för en vecka sedan. Han blir 6 månader den 16.

• LiLa81

Vi ger lite mat. Hittills går det väldigt bra. Hon älskar morötter

Vi har börjat ge lite gröt på kvällen för att hon ska hålla sig mätt längre. Det har gått ganska bra hittills. Nu ammar hon inte varannan timme längre, utan var 3e eller 4e. En gång har det till och med gått 5 timmar! Jag tror att nyckeln till bättre nattsömn för denna damen ligger i mer riktig mat på dagen. Och det är ju inte så konstigt eftersom hon är så aktiv. Hon är ju hungrig på riktigt på natten.

Hon vägde vid 5 månader 7 kg och var 64 lång. Vi får se på fredag hur läget är nu.

• Lillium

Min lilla äter gröt eller annat 3 går per dag och ammar resten av tiden. Hon hade gått ner lite sist vi var hos BVC och de tyckte att vi kunde öka på med mat istället för att börja med ersättning.

Hon har ålat sedan hon var 4 månader men får inte till krypandet riktigt ännu. Hon sitter stabilt. Hon blev 6 månader i helgen. Vad tiden går fort! Planerar inga syskon, vi känner oss nöjda med henne och 3 1/2 åringa storebror :)

• karpas

Vår gosse var på 6mån kontroll igår. Han väger 8630g och 70,5 cm lång. Så han verkar klara sig på bröstmjölk än. :) vi smakar på mat emellanåt. Tiden går så fort.

• LiLa81

Här har det kommit tänder i veckan. Den första i tisdags och den andra idag. Två små gaddar i underkäken. Där fick jag förklaringen till att nappen inte var populär i söndags.

Amningen går sådär, det verkar göra lite ont.. Stackarn..

• Mymmlan

Oj, nu var det länge sedan jag tittade in här! Lillan sitter utan stöd och är stabil. Här om veckan reste hon sig mot kanten på spjälsängen och det är inte långt kvar till hon ålar tror jag så snart är friden slut ???? inga tänder än dock men mat äter hon sedan 4 mån. Hon äter när vi äter för hon vill ha allt vi har. När hon är med när storebror läggs måste hon också få vällingflaska och tandborste annars skriker hon tills hon får hans trots att hon inte dricker vällingen och inte har några tänder att borsta ????

Hår tappar jag också, i drivor! Och här blir det inget syskon förrän kanske en trea om 5 år eller så.

• mitthemligajag
    Mymmlan skrev 2015-04-12 11:50:16 följande:

Oj, nu var det länge sedan jag tittade in här! Lillan sitter utan stöd och är stabil. Här om veckan reste hon sig mot kanten på spjälsängen och det är inte långt kvar till hon ålar tror jag så snart är friden slut ???? inga tänder än dock men mat äter hon sedan 4 mån. Hon äter när vi äter för hon vill ha allt vi har. När hon är med när storebror läggs måste hon också få vällingflaska och tandborste annars skriker hon tills hon får hans trots att hon inte dricker vällingen och inte har några tänder att borsta ????

Hår tappar jag också, i drivor! Och här blir det inget syskon förrän kanske en trea om 5 år eller så.

Men åh hahaha klart man ska som storasyskonet har :D
  • karpas

I två dagar har han nu varit intresserad av vad som kommer på skeden, gapar efter den. Ska nu sätta igång med lite små kok av bebis mat. Tror jag har några gamla recept kvar i skåpet från när storasystrarna var små. Kommer varva med köpes burkar så han vänjer sig vid dem oxå ifall man är på tripp. De är ju så behändiga. :)

• trollis86

vår tjej började med smakportioner vid 4,5 månad. har ätit ALLT med stor aptit, arg då maten tagit slut. för några dagar sedan prövade vi ärtpure och det var inte alls gott. efter det har hon vägrat all mat, försökt få henne att smaka lite för att få henne att märka att det är lika gott som innan men hjälper ändå inte fast hon fått pyttelite i munnen. före åt hon lunch mitt på dagen...å gröt till kvällsmat...ammar gör hon ca 7 gånger/dygn men endast några minuter i gången sedan vill hon inte ha mera...till saken hör också att vid 5 månaders kontrollen hade hon växt 0,5 cm och gått upp 400g, lite för lite blev svaret vi fick. ska på 6 månaders vägning och mätning nästa vecka får se hur det ser ut då.

• Aftonstjärna
    trollis86 skrev 2015-04-13 14:58:09 följande:

vår tjej började med smakportioner vid 4,5 månad. har ätit ALLT med stor aptit, arg då maten tagit slut. för några dagar sedan prövade vi ärtpure och det var inte alls gott. efter det har hon vägrat all mat, försökt få henne att smaka lite för att få henne att märka att det är lika gott som innan men hjälper ändå inte fast hon fått pyttelite i munnen. före åt hon lunch mitt på dagen...å gröt till kvällsmat...ammar gör hon ca 7 gånger/dygn men endast några minuter i gången sedan vill hon inte ha mera...till saken hör också att vid 5 månaders kontrollen hade hon växt 0,5 cm och gått upp 400g, lite för lite blev svaret vi fick. ska på 6 månaders vägning och mätning nästa vecka får se hur det ser ut då.

Har du försökt ge henne något hon själv kan stoppa i munnen? Majskrokar t.ex., om det skulle väcka intresset för mat igen.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014