• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • karpas

Jag går med ilägg för att skydda brösten när jag går ut. Många tror att det är kylan, men boven är vinden. Skydda brösten så blir risken mindre att få mjölkstockning.

• karpas
    banan123 skrev 2015-03-29 10:57:55 följande:

Jag fick mjölkstockning natten mot lördag! Nu är mjölken typ slut! Så här handpumpas det en gång i timmen plus sonen måste äta varannan. Så tjejer googla hur man minskar chansen för mjölkstockning. DET GÖR ASONT!!!!!!!! Hoppas min mjölk kommer tillbaka vill inte ge ersättning! :(

Usch inte kul, direkt jag haft stickningar och känningar av att det är nått på G så har jag ammat och gärna lite oftare. Har du i bägge brösten?
  • karpas

Läser även att många planerar syskon. Kan sakna känslan av en liten i magen igen, men nu räcker det med fyra barn. :) fyller 38år i höst så åldern börjar oxå säga ifrån.

• mitthemligajag

Jag fick mjölkstockning natten mot lördag! Nu är mjölken typ slut! Så här handpumpas det en gång i timmen plus sonen måste äta varannan. Så tjejer googla hur man minskar chansen för mjölkstockning. DET GÖR ASONT!!!!!!!! Hoppas min mjölk kommer tillbaka vill inte ge ersättning! :(

Ush stackars! Klarade mig så länge som jag ammade! Ni är så duktiga som ammar tycker jag, min ork slutade vid 4,5 månad och sedan har jag bara gett flaska ;) skönt att pappan kan ta på nätterna nu dock ;)
  • mitthemligajag
    karpas skrev 2015-03-29 11:39:20 följande:

Läser även att många planerar syskon. Kan sakna känslan av en liten i magen igen, men nu räcker det med fyra barn. :) fyller 38år i höst så åldern börjar oxå säga ifrån.

Ja jag har en skräckblandad förtjusning... Vill vara gravid mellan v 15-27 sen vill jag ha början på värkar och sen vill jag vara ha upp ett barn på bröstet, varför är de inte så lätt HAHHAA. Snart påbörjas bebis nr 2 i detta hus, köpte äl stickor idag då jag inte ens fått tillbaka mensen så jag hoppas jag har ägglossning snart!
  • karpas

Du vill ha tätt mellan barnen? Jag hade 2år mellan mina äldsta och hade nog kämpigt. ;) Fast de har ju mycket av varann om de är nära i ålder. Det var en intensiv tid de första åren. Till barn nr 3 dröjde det 5år och samma till barn 4. När vår yngsta är lika gammal som vår äldsta är nu så kommer den äldsta att vara 26år. Då kanske man redan hunnit bli mormor. :) Tiden går så fort, ta vara på bebis tiden. Vi tar det lugnt och stressar inte med saker.

Förresten, vad gäller smakisar så är vår gosse inte alls nyfiken. Så jag tar en paus nu och tar nya tag om ett par veckor, eftersom han nu oxå är lite krasslig. Hur går det för er?

• banan123
    karpas skrev 2015-03-29 11:36:35 följande:

Usch inte kul, direkt jag haft stickningar och känningar av att det är nått på G så har jag ammat och gärna lite oftare. Har du i bägge brösten?

Nä bara i höger.
  • Ssajko

Jag har haft mjölkstockning 3 eller 4 gånger när jag har suttit och ammat mycket. Så efter sista gången så ligger jag nästan bara. Enstaka tillfällen jag sitter när jag är hemma.

Min bm sa att om det blir blockerat på något sätt då kan man få mjökstockning och i mina fall tror jag att det varit så. Inte kyla eller vind.

Jag hade en sån där vetekudde. Som jag värmt lite hela tiden först, men mest innan jag skulle amma. Bm sa att mjölken rinner lättare då. Eller en varm dusch när jag har haft jätteont så att det får rinna ur lite. Massera försiktigt bröstet inifrån och ut mot vårtan när man ammar. Jag tycker att det har fungerat bra.
  • karpas

Jag hade ofta känningar på yttre sidan mot armhålan, men då la jag han under min arm så han tömde bröstet bättre. Men det är bra att variera ställningar för då töms bröstet bättre.

• mitthemligajag
    karpas skrev 2015-03-29 22:13:03 följande:

Du vill ha tätt mellan barnen? Jag hade 2år mellan mina äldsta och hade nog kämpigt. ;) Fast de har ju mycket av varann om de är nära i ålder. Det var en intensiv tid de första åren. Till barn nr 3 dröjde det 5år och samma till barn 4. När vår yngsta är lika gammal som vår äldsta är nu så kommer den äldsta att vara 26år. Då kanske man redan hunnit bli mormor. :) Tiden går så fort, ta vara på bebis tiden. Vi tar det lugnt och stressar inte med saker.

Förresten, vad gäller smakisar så är vår gosse inte alls nyfiken. Så jag tar en paus nu och tar nya tag om ett par veckor, eftersom han nu oxå är lite krasslig. Hur går det för er?

Jag har så tätt ( 1 år 8 mån) med min lillebror och vi har setat ihop och haft så mkt kul under vår uppväxt. Mamma säger också att första året var tufft men sen ger de igen såå mycket. Tror också på det och vill att Charlie ska få ett syskon att stå så nära som jag gjort :) sen ska jag plugga efter så antingen är de 2 barn under 2 år eller så är de 5 år kvar tills vi kan få nästa, känns för lång tid för oss :(
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014