• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • banan123

Min kille vaknar 2-3 ggr första timmen vid läggning. är 100 på att det är mardrömmar. han blir jätte ledsen och gråter med tårar (sovandes) så jag springer in och pratar lite lätt med honom. och säger mamma är här och då tittar han på mig någon minut sen sover han ingen. Ibland är han fruktansvärt ledsen och då måste jag ta upp honom och gå några varv i lgheten för att trösta för att sen kunna lägga om. Dock säger dom att vid 8 månader är mardrömmarna värst. något att se framemot ju haha... min kille är väldigt mammig just nu. om han ser mig gå iväg börjar han stor gråta. någon som känner igen sig? :) Har ni lämnat era barn till mormor/farmor än? mina svärisar vill ha sonen 2 timmar så vi kan gå ut o äta el något. men tycker 6mån är lite tidigt? helammar ju forfarande med...

• Ssajko
    banan123 skrev 2015-04-29 13:57:49 följande:

Min kille vaknar 2-3 ggr första timmen vid läggning. är 100 på att det är mardrömmar. han blir jätte ledsen och gråter med tårar (sovandes) så jag springer in och pratar lite lätt med honom. och säger mamma är här och då tittar han på mig någon minut sen sover han ingen. Ibland är han fruktansvärt ledsen och då måste jag ta upp honom och gå några varv i lgheten för att trösta för att sen kunna lägga om. Dock säger dom att vid 8 månader är mardrömmarna värst. något att se framemot ju haha... min kille är väldigt mammig just nu. om han ser mig gå iväg börjar han stor gråta. någon som känner igen sig? :) Har ni lämnat era barn till mormor/farmor än? mina svärisar vill ha sonen 2 timmar så vi kan gå ut o äta el något. men tycker 6mån är lite tidigt? helammar ju forfarande med...

Jag var på en ståuppkomiker här för 2-3 veckor sen då var min mamma barnvakt i ca 2 timmar. Det gick jättebra. Men min egen mamma är också den enda jag skulle lämna henne hos. Jag helammar också. Jag pumpade ur så att hon fick mata med flaska iallafall.

Alice gråter så fort jag går ur rummet. På kvällarna vill hon inte vara hos sin pappa alls för det mesta.
  • LiLa81
    banan123 skrev 2015-04-29 13:57:49 följande:

Nåja, har man klarat 6 månader med dålig sömn så ska man väl klara några månaders dålig sömn pga mardrömmar också. Någon gång måste det ju bli bättre.

Vi har inte lämnat dottern med någon och har inga planer på att göra det snart heller. Vi har inga mor eller farföräldrar i närheten, alltså har hon inte lärt känna dem ännu. Vi vill inte lämna henne med någon som hon inte känner. Min mamma förstår hur jag tänker, men sambons mamma tycker nog att vi är lite hönsiga. Hon hade väntat sig att få gå runt själv med barnvagnen och visa upp sitt barnbarn medans vi föräldrar låg och sov eller något.
  • DinaMii

Konstigt det där med att svärmor har mer bråttom att få vara barnvakt än vad sin egen mamma har. Svärmor tjatar här oxå, och jag säger nej. Absolut inte än. Tjejen är supermammig och jag tycker hennes behov går före mina (svärmors). Bara det att svärmor helt spårade ur en gång och blev ledsen och grät mitt i natten för att jag inte litar på henne och att hon känner sej dömd och granskad av mej. Men ja, det funkar så här. Den som vill ta hand om mina barn blir granskade i minsta detalj. Spelar ingen roll att dom lyckats få sina barn att överleva, det här är mina barn. Och jag tycker inte att en halvårs bebis har ett behov av att få lära sej vara ifrån mamman. Det dröjer länge innan jag kommer behöva den barnvakten..... Mamma var barnvakt en snabbis när jag var tvungen att åka bort och mannen jobbade, men hon tar det mer i min takt och är på samma plan som mej.

• mitthemligajag

Ngn som har problem med sömnen att er bebis rullar runt och ställer sig i krypställning, står ich gungar och ställer sig i sängen? Våran tös har sedan tre månader slocknat och sovit super bra. Plöttsligt börjar detta, hon sover typ men hennes sömn blir ju störs av detta, och hon kan hålla på 1 timme, ska man bara lägga dom ner igen? Hon rullar över på mage hela tiden fastän hon sover bättre på rygg

• Ssajko
    mitthemligajag skrev 2015-05-02 12:26:17 följande:

Ngn som har problem med sömnen att er bebis rullar runt och ställer sig i krypställning, står ich gungar och ställer sig i sängen? Våran tös har sedan tre månader slocknat och sovit super bra. Plöttsligt börjar detta, hon sover typ men hennes sömn blir ju störs av detta, och hon kan hålla på 1 timme, ska man bara lägga dom ner igen? Hon rullar över på mage hela tiden fastän hon sover bättre på rygg

Jag lägger ner igen. Jag vill inte att hon ska sova på mage än. ????
  • mitthemligajag
    Ssajko skrev 2015-04-28 06:55:37 följande:

Jag tänkte börja nu att försöka få henne att äta kvällsmat. Hon helammar än och är inte jätteintresserad. Hon äter gärna lite oå kvällen där men frukost nää vägrar. Hon nyper ihop munnen och vänder bort huvudet haha :) amningen räcker ju tydligen än så länge eftersom hon väger 8900g nu :)

Hon äter också på natten fortfarande, 2-3 gånger.

Kryper era än? Alice står på knäna och hoppar. Försöker även dra benen fram och tillbaka men eftersom armarna är som fastfrusna så ramlar hon framåt eller glider ner på mage igen.

Blir så imponerad av er som fortfarande ammar! Hejja! Både jag och lillan lessnade ur, mest hon faktiskt så de sinade ut naturligt.

Våran skrutta kryper för fullt, hon ställer sig upp mot saker, ramlar och slår sig om vartannat. Barnmorskan tycker de är för tidigt och tycker inte vi ska "hejja på henne" än, hon är för ostabil vid 6 månader säger hon. Hon har dock börjat helt själv.
  • mitthemligajag
    Ssajko skrev 2015-05-03 13:03:29 följande:
    Jag lägger ner igen. Jag vill inte att hon ska sova på mage än. ????
    Nä de är nog de värsta med att hon håller på, att jag blir så orolig över att hon sover på mage och får näsan i madrassen, ligger och tittar till hennes luftvägar flera gånger per natt eftersom hon bara vänner tillbaka till mage direkt. Jobbigt
  • LiLa81

Är det någon som har bebis som drar sig upp till stående mot möbler? I så fall, hur stabilt står hen? Lillan har börjat ta sig upp till stående i spjälsängen. Problemet är att hon är helt galet vinglig när hon väl står, och att hon kan få för sig att släppa taget. Känns som att hon inte är riktigt mogen för det än... Mer vilja än förstånd..

Hur lång tid tror ni att det kan ta innan balansen är där tillräckligt för att hon inte ska vicka på höfterna som en liten Elvis?

• Lillium
    LiLa81 skrev 2015-05-05 20:56:13 följande:

Är det någon som har bebis som drar sig upp till stående mot möbler? I så fall, hur stabilt står hen? Lillan har börjat ta sig upp till stående i spjälsängen. Problemet är att hon är helt galet vinglig när hon väl står, och att hon kan få för sig att släppa taget. Känns som att hon inte är riktigt mogen för det än... Mer vilja än förstånd..

Hur lång tid tror ni att det kan ta innan balansen är där tillräckligt för att hon inte ska vicka på höfterna som en liten Elvis?

Min lilla gör det och det är inte så stabilt.. Hon klättrar och ställer sig mot allt och det är svårt att vara bakom varje sekund så jag funderar på att köpa en hjälm ;).
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014