• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • DinaMii
    DinaMii skrev 2015-04-22 19:24:15 följande:

Jaha kan man byta ut ersättningen mot välling? Hon blir 6mån nästa vecka och äter bara halva portioner ersättning, kvar på måttet för 3-4 mån och äter inte alltid upp allt. Följer sin kurva som hon ska ändå på något mysko vis och mår bra. Men om man kan byta ut det mot välling kanske det är en idé? Lä googla det. Trodde att dom skulle äta ersättning fram till... länge till :p

Ringde BVC och frågade, hon tjöt rätt ut och sa att nej, absolut inte. Ersättning och välling är två olika saker. Välling är flytande gröt och det är inget man ska ha som amning/ersättning. Såå ersättning här hemma ett bra tag till då :D
  • s117675

Det är konstigt att BVC säger olika..?! Men vi kör på det iallafall, hon är ju över 6 månader och jag litar på min BVC sköterska ????

• DinaMii
    s117675 skrev 2015-04-24 19:19:49 följande:

Det är konstigt att BVC säger olika..?! Men vi kör på det iallafall, hon är ju över 6 månader och jag litar på min BVC sköterska ????

Ja frågar man 10 personer får man säkert 10 olika svar ;)
  • MeEmmA
    DinaMii skrev 2015-04-24 20:08:38 följande:
    Ja frågar man 10 personer får man säkert 10 olika svar ;)
    Men äter din dotter något annat än ersättning? Att bara äta välling kanske inte är något man ska, men som del i en varierad kost ska det väl fungera?

Har köpt hem små portioner med välling och ska testa snart eftersom att min pojk vägrar ersättning nu, vill bara ha bröstet och vanlig mat plus gröt. Dick fortfarande väldigt mycket bröst som jag vill minska ner lite (ska jobba endel i sommar).
  • DinaMii
    MeEmmA skrev 2015-04-27 11:09:10 följande:
    Men äter din dotter något annat än ersättning? Att bara äta välling kanske inte är något man ska, men som del i en varierad kost ska det väl fungera?

Har köpt hem små portioner med välling och ska testa snart eftersom att min pojk vägrar ersättning nu, vill bara ha bröstet och vanlig mat plus gröt. Dick fortfarande väldigt mycket bröst som jag vill minska ner lite (ska jobba endel i sommar).
    Ja ersättning, gröt och mat. Hon äter fortfarande på nätterna.... Suck! Var tredje timme..... Spelar ingen roll vad hon får för kvällsmat eller mat under dagen, hon ska äta på natten, punkt slut.. Ett halvår gammal idag :)
  • Ssajko

Jag tänkte börja nu att försöka få henne att äta kvällsmat. Hon helammar än och är inte jätteintresserad. Hon äter gärna lite oå kvällen där men frukost nää vägrar. Hon nyper ihop munnen och vänder bort huvudet haha :) amningen räcker ju tydligen än så länge eftersom hon väger 8900g nu :)

Hon äter också på natten fortfarande, 2-3 gånger.

Kryper era än? Alice står på knäna och hoppar. Försöker även dra benen fram och tillbaka men eftersom armarna är som fastfrusna så ramlar hon framåt eller glider ner på mage igen.

• DinaMii
    Ssajko skrev 2015-04-28 06:55:37 följande:

Jag tänkte börja nu att försöka få henne att äta kvällsmat. Hon helammar än och är inte jätteintresserad. Hon äter gärna lite oå kvällen där men frukost nää vägrar. Hon nyper ihop munnen och vänder bort huvudet haha :) amningen räcker ju tydligen än så länge eftersom hon väger 8900g nu :)

Kryper era än? Alice står på knäna och hoppar. Försöker även dra benen fram och tillbaka men eftersom armarna är som fastfrusna så ramlar hon framåt eller glider ner på mage igen.

Kryper? Haha näe inte här hemma. Hör vänder vi oss till mage och sen är det bra! Hon ligger kvar där man lägger henne så ingen brådska med bebissäkringen här hemma än :p
  • Aftonstjärna

Jag ammar också flera gånger om natten. Freja får något smått att äta 4-5 ggr/dag, men det är nog mjölk som är huvudföda tills vidare, men hon är ju bara 6,5 mån, så ingen brådska! Hon får äta själv, kokt broccoli är favoriten, banan är också gott. Och majskrokar! Idag blev det frittata till lunch, dvs omelett med kokt potatis i. Har försökt mata, men hon bara kniper ihop munnen, så hon får pilla i sig maten själv mest. Fantastiskt att se vilken motivation det ger när man får stoppa i sig själv!

Hon drar upp knäna under magen och försöker ställa sig i krypställning, annars åker hon bara bakåt...  Svänger sig från rygg till mage, men blir rädd då hon svänger sig tillbaka till rygg.

• MeEmmA
    Ssajko skrev 2015-04-28 06:55:37 följande:

Väger 1kg mer än min pojk, intressant hur olika de växer efter att ha växt ganska lika inne i magen :)

Min kille äter gröt till kvällsmat, men ammar iaf 2-3 ggr på natten.

Krypa gör han inte än, snurrar runt på golvet och ropar på syskonen när han vill ha nått. Är så kul att se hur medveten han har blivit om att det finns folk som mer än gärna gör allt åt honom :) de äldre barnen kunde göra mycket mer vid 6,5 mån, tror vi skämmer bort han lite! Men han får gärna vars liten ett tag till...
  • LiLa81

Inget krypande än här heller. Det kommer tids nog.

Här äts det på natten också. Fast mer sällan än tidigare. Nu kanske bara 2 gånger per natt. Tyvärr så vaknar hon ändå väldigt ofta.

Inatt vaknade hon och var jätte ledsen. Fattar inte vad som var fel. Mardröm, magont eller separationsångest? Lyckades få henne lugn och somna om tätt intill mig i vår säng. Men hon fortsatte snyfta lite i sömnen. 2 timmar senare var hon som vanligt igen och jag kunde lägga henne i sin säng igen. (jag får så ont i hela kroppen av samsovning) Någon som varit med om liknande?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014