• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • karpas

Han var så ledsen natt mot onsdag och kunde i sova. Sov i korta stunder och slängde med huvudet och spände kroppen. När jag tryckte lätt vid örat så drog han undan huvudet och grät ännu mer. Så det blev en jobbig natt för han. Hjälpte inte med alvedon. Hade gett Ipren, men under ett år ska man inte ge det. Kåvepenin kuren hjälpte på ett dygn och sen kom det mer vätska ut. Kontroll på måndag för att se att det gått åt rätt håll.

• Aftonstjärna

Märkligt att de på bvc blandar sig i din amning! Jag ammar F på natten och till sömns på kvällen, hon håller på får sin första tand och det är det enda som hjälper! De blir stora så snabbt de små liven, onödigt att stressa med att få babyn att sova hela nätter, om det inte känns som ett problem! Tycker jag stressade alldeles för mycket över sånt med mina stora barn. Vi sover gott båda två emellan amnigarna.

Fick min mens tillbaka när hon var 3 mån och jag fortfarande helammade :(

Min kille började alltid klia sig på öronen när han blev trött, gör det fortfarande ibland som 9-åring :)  

• MeEmmA

Oftast blir trycket större vid öroninflammation när barnen ligger ner plant, och det gör riktigt ont. Mina barn har blivit helt hysteriska. Det brukar också göra ont när man trycker bakom örat. Jag har mest bara reagerar på att de har haft väldigt ont!

Jag känner att rutinerna med min lilla kille börjar falla på plats nu, så skönt för alla när det rullar på. Nätterna kan vara sisådär fortfarande MEN det har hänt två ggr nu att han har sovit fram till 06.00 ???? kändes verkligen som att jag fick sova ut de gångerna. Imorgon är det åtta månader sedan han föddes, Gud vad tiden har gått fort! Han väger 8,7 och är 70cm. Har snart växt 20cm! Han är ett snällt litet charmtroll som är väl medveten om vad hans fina leende och stora ögon gör.

• LiLa81

Här ammas det också fortfarande på natten. Har dock så gott som slutat på dagen. Jag skulle tycka att det är skönt om jag slapp nattamningen, men inte till priset av en hysterisk bebis. Vi lyckades glesa ut amningen för ett tag sedan, men sen kom en förkylning... Vi gör nog ett försök under semestern att åtminstone minska på amningen. Skulle vara skönt att ha slutat när jag börjar jobba i augusti.

Nu har krypandet kommit igång här. Fortfarande ganska vingligt och osäkert. Tror att hon tycker att det är ganska jobbigt och lite läskigt att krypa.

• Ssajko

Aha.. Då är det nog inge öroninflammation iallafall.. Skönt det! ????

• Ssajko

Vi var på bvc på 8månaders igår. Fröken har blivit 72,5 cm lång och väger 10.3kg ???? Barnmorskan sa att hon hade gått upp otroligt bra för att nästan bara amma ????

Hon tyckte även att det var dags att hon skulle lära sig att somna utan bröstet men jag tar det i vår takt i alla fall. Ska försöka få in mer mat och se hur det blir så. Jag tänker att när hon slutar amma så slutar hon även r hon ska sova.

• Aftonstjärna

Också vi var på 8-månaders koll i veckan. Hon väger 7 kg och är 69 cm.
    Hon har börjat krypa och ställer sig upp med stöd! Men har fortfarande inga tänder, väntar så på att de ska komma ut, hon sliter och drar när hon äter (aj!) och "tigger" om mjölk ofta. Så just nu ammas det rätt mycket här, trots att hon äter bra och gärna av annan mat också.

• karpas

Min gosse somnar varje kväll vid bröstet, tar inte napp så jag är hans napp. :) var sak tar sin tid. Han behöver det nu när han växer och utvecklas. Tror inte på att barn ska behöva skrika sig till söms. Jag och han mår bra av det och tids nog när han börjar äta annat och kan vara utan sin mamma längre stunder så kommer det oxå att släppa. Han natt ammar oxå än, men inte direkt för hunger utan mest närhet och för att somna om. :) Alla fyra barn har varit olika med sömn och konsten att somna själv har varit så olika oxå. Äldsta tog inte napp och somnade vid bröstet. Tvåan tog napp och somnade själv i säng. Trean tog napp, men skulle ha någon nära sig. Och nu kör 4:an sin variant. :) han mår bra, det är det viktigaste. Mina behov kommer sen när han blir lite större och kan somna med sin pappa eller syskon.

• 0610

Nu funkar allt riktigt bra här. När vi fick avvänjt nattamningen så sover han mycket bättre och djupare/längre. Sån skillnad på kille. Han har successivt tröttnat på bröstet. Och nu har jag tomma skinnpåsar kvar bara. Han får en flaska välling vid 20-tiden och sover fram till 4, då blir det omnattning, vaknar vid 6 får en flaska välling och fortsätter sova till 8. Inget skrik, bara glatt joller och prat tills han somnar.

På dagarna är han så mycket gladare och piggare nu när han sover ordentligt. :)

• banan123

Min kille är 74 cm och väger nästan 10kg. Något krypande har inte kommit igång. han ställer sig på alla fyra och gungar fram o tillbaka så detnkommer nog snart. 3dje tanden är påväg ut nu så när han smakar från fingret får man vara snabb. Själv har jag haft min mens sen lilleman var 3 månader... :( Inga bebisar här på 3-4 år. Ni som är gravida tycker ni inte det blir väldigt tätt? Hinner precis sätta barnet på dagis och sen är det dags igen liksom?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014