• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • mitthemligajag
    banan123 skrev 2015-06-25 14:25:43 följande:

Min kille är 74 cm och väger nästan 10kg. Något krypande har inte kommit igång. han ställer sig på alla fyra och gungar fram o tillbaka så detnkommer nog snart. 3dje tanden är påväg ut nu så när han smakar från fingret får man vara snabb. Själv har jag haft min mens sen lilleman var 3 månader... :( Inga bebisar här på 3-4 år. Ni som är gravida tycker ni inte det blir väldigt tätt? Hinner precis sätta barnet på dagis och sen är det dags igen liksom?

Vi väntar liten igen, vägrar sätta min skrutta på dagis innan hon fyllt två så jag får äran att ha två småttisar hemma från januari till augusti, men pappan kommer vara hemma med oss första månaderna så de ska nog fungera fint!

Här har snart krupits i en månad. Väldigt roligt men också ett sjuhelsikes jagandes när vi är ute och flänger. Hon vill absolut inte sitta still en sekund haha.
  • Ssajko

Alice började krypa vid 6 mån och är snabb och helvild, hon ställer sig även upp mot allt och går efter möblerna lite om motivationen är rätt. sliter och drar i allt och är överallt hela tiden. Så skönt när hon sover!! Jag ska då vänta innan jag ska ha barn igen, jag vill sluta amma först. Hon vägrar igen att äta mat. Ska bara amma. :/

• Olivine
    banan123 skrev 2015-06-25 14:25:43 följande:

Min kille är 74 cm och väger nästan 10kg. Något krypande har inte kommit igång. han ställer sig på alla fyra och gungar fram o tillbaka så detnkommer nog snart. 3dje tanden är påväg ut nu så när han smakar från fingret får man vara snabb. Själv har jag haft min mens sen lilleman var 3 månader... :( Inga bebisar här på 3-4 år. Ni som är gravida tycker ni inte det blir väldigt tätt? Hinner precis sätta barnet på dagis och sen är det dags igen liksom?

Jag har inte skrivit i tråden på länge, men fick också en liten kille i oktober 2014. Han var den "nya bebisen" som kom tätt. Hade redan en kille som föddes i september 2013.
    Den äldre har inte börjat dagis än, så jag har varit hemma med båda och ska vara det till augusti när pappan tar över och den äldsta ska börja skolas in. Vi såg det som en fördel - att båda barnen kunde vara hemma längre innan de började på dagis. Jobbigare för oss, men bättre för barnen.

Givetvis är det tufft att ha det tätt, särskilt när den äldre inte kan prata, behöver hjälp med att äta o.s.v., men vi gjorde så av praktiska skäl. Dels för att min karriär inte tillåter att jag är föräldraledig mer längre fram och för att vi båda är lite äldre föräldrar och såg det lite som "nu eller aldrig" för ett syskon.
    Hittills har det varit riktigt superjobbigt (vi flyttade även när äldsta var bebis och jag var gravid med tvåan... usch!) men nu nyligen har det verkligen vänt när lillebror har börjat krypa, kommunicera med ljud och gester och leka med saker. De skrattar åt varandra, storebror tycker om att hjälpa till och det känns SÅ bra att de kommer att ha varandra på dagis, under semestrar o.s.v. Ju närmare i ålder desto större sannolikhet att de har ett fint utbyte av varandra.
  • 0610

Blir lite avis på er som väntar tillökning redan. Vi vill med! Både jag och min sambo är från familjer med syskon på 1,5 år emellan så önskan var att vi skulle kunna ge vår son det med. Sådan gemenskap vi haft och har med våra syskon! (Kan såklart vara med större mellanrum men inget vi vet om) ;).

Dock har min mens inte kommit tillbaka ännu så ser mörkt ut än så länge. Trappade ner på amningen för ett bra tag sedan och lyckades söuta. Nu är det bara små skinnflärpar kvar, mycket mindre bröst än innan. :(

Vi får väl hoppas kroppen kommer igång snart så man vågar sig på ett test och får se ett plus igen!

Grattis till er som redan är där!

• marmik

Vill/måste dra ner på amningen, dels vill jag inte amma på natten, eller att hon ska äta på natten alls egentligen och dels för att pappa ska vara hemma från 1e september, men det är jättesvårt. Hon tar inte någon form av välling och äter inte gröt så vet inte vad vi ska få i henne som ska kunna "hålla" lite längre på natten, provade lite macka idag men hon ville inte ha så mycket utan hellre amma. BVC ger bara rådet att hon får skrika på natten och pappa får ta henne för att inte amningen ska locka men vi har båda svårt för att tvinga henne att skrika sig till sömns... Tycker att vi provat allt men någon som har nåt råd?

• Ssajko
    marmik skrev 2015-06-27 22:58:19 följande:

Vill/måste dra ner på amningen, dels vill jag inte amma på natten, eller att hon ska äta på natten alls egentligen och dels för att pappa ska vara hemma från 1e september, men det är jättesvårt. Hon tar inte någon form av välling och äter inte gröt så vet inte vad vi ska få i henne som ska kunna "hålla" lite längre på natten, provade lite macka idag men hon ville inte ha så mycket utan hellre amma. BVC ger bara rådet att hon får skrika på natten och pappa får ta henne för att inte amningen ska locka men vi har båda svårt för att tvinga henne att skrika sig till sömns... Tycker att vi provat allt men någon som har nåt råd?

Min bm tipsade att man kunde prova att blanda i någon frukt eller så som barnet tycker om i vällingen. Vet dock inte eftersom vi inte har provat med det än. Äter hon vanlig mat??
  • marmik
    Ssajko skrev 2015-06-28 19:00:26 följande:
    Min bm tipsade att man kunde prova att blanda i någon frukt eller så som barnet tycker om i vällingen. Vet dock inte eftersom vi inte har provat med det än. Äter hon vanlig mat??
    Det skulle vi ju kunna prova, tack :) Ja annars äter hon det mesta och är glad för att prova på nya saker. Hon äter frukost, lunch och middag och ibland även mellanmål, men i varierande storlek, huvudnäringen är nog ändå amningen.
  • mitthemligajag
    marmik skrev 2015-06-27 22:58:19 följande:

Åh se låter ju lite små drygt, har ni provat vanlig ersättning då? Charlie äter välling på kvällen numer efter att vi hittat en välling smaksatt med katrinplommon! Innan de ratade hon all välling, och så vid 5 på morgonen får hon ersättning från Semper nr 4. Eller är de kanske flaskan hon inte vill ha? Min barnmorska gav oss faktiskt rådet att ha i lite vaniljsocker i ersättningen när jag slutade amma just för att hon skulle ta flaskan. Efter två dagar åt hon flaska helt utan vanilj i :)
  • marmik
    mitthemligajag skrev 2015-07-06 20:53:58 följande:
    Åh se låter ju lite små drygt, har ni provat vanlig ersättning då? Charlie äter välling på kvällen numer efter att vi hittat en välling smaksatt med katrinplommon! Innan de ratade hon all välling, och så vid 5 på morgonen får hon ersättning från Semper nr 4. Eller är de kanske flaskan hon inte vill ha? Min barnmorska gav oss faktiskt rådet att ha i lite vaniljsocker i ersättningen när jag slutade amma just för att hon skulle ta flaskan. Efter två dagar åt hon flaska helt utan vanilj i :)
    Dels tar hon inte flaska och dels ratar hon allt sånt (välling, ersättning, gröt...) vi har provat med pipmugg, vanlig mugg/glas och sked... Har fått tips på en ny gröt gjord på ris, pasta och morot och den spottade hon inte ut direkt i alla fall... :)
  • MeEmmA

Min lilla kille ratade också allt, men helt plötsligt fick han upp aptiten och amningen har minskat otroligt mycket till att jag skulle börja jobba nu utan att jag behövde göra något. Kommer nog utav sig självt när dom är redo :) men de få gångerna jag ammar honom så bits han nu!! Stenhårt dessutom!! Så jag försöker mysa med han på andra sätt.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014