• En ledsen

Jag är en hora.

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag firar ett år i helgen med en fantastisk man. Han är snygg, smart och rolig. Vi har otroligt kul ihop och vi har precis köpt en lägenhet tillsammans.

Men.

Jag har ett förflutet som singel, där jag levt ut en del. Han har ett förflutet i ett förhållande på 5 år. Och eftersom han är rätt mkt äldre än mig så levde han ut (han har legat med 50 pers, eller ja, han slutade räkna efter 50) innan det.

Problemet är att i början när vi precis träffats smittade jag honom med klamydia. Vi kände knappt varandra då, men efter ett par månader ihop fick båda problem med herpes. Det kan säkert komma från mig. Jag vet inte, men absolut mest troligt?

Han är extremt svartsjuk och kontrollerande, och mitt förflutna kan han inte släppa. Varje gång han får utslag av herpes så blir det kaos eftersom han blir påmind om mitt liv innan honom. Han kallar mig hora, luder osv.

Jag håller på att gå sönder. Jag känner inte igen honom när han blir såhär. Givetvis förstår jag hans frustration över sjukdomen men jag har ju inte velat skada honom med vilje. Det är viktigt för honom i dessa situationer att JAG talar om för honom vilken usel människa jag var och är. Han vill att jag ska säga att jag är en herpeshora, ett luder, att jag skäms osv.

Kan ni förstå honom? Kan någon ge mig ett råd? Jag älskar honom ska tilläggas, och vi har det väldigt bra annars. Bråkar aldrig om vardagliga saker, bara mitt förflutna och den förbannade herpesen...

Otroligt tacksam om någon svarar...

• Svar på tråden Jag är en hora.
  • Anonym (Herpes, jag med)
    Anonym (Sarah) skrev 2014-10-25 15:04:20 följande:
    Därav förstår jag allas med herpes reaktioner, det här viruset kan få den trevligaste personen att bli helt instabil. 
    Jag förstår att man kan bli typ galen, men det finns väldigt mycket gränser för min förståelse. TS killes beteende är inte okej nånstans. Jag hade kunnat förstå en enstaka "fan, du har smittat mig, dumma dig buhuhuhu" - i desperation, och med ordentlig ursäkt efteråt - men det här är beyond och sjukligt.

(Och ja, jag låg hemma sjuk i en vecka första skovet. Det tog totalt 5v från start till slut, och sen började allt om. Jag har haft i princip konstanta besvär i över två år - skämtar ej - och brutit ihop många gånger. Trots detta har jag ALDRIG varit elak mot min sambo, som mkt väl KAN vara den som smittade mig.)
  • Anonym (Sorken)

TS,

Det spelar ingen roll om han inte har "slagit" dig. Allt detta han gör är helt jävla sjukt i huvudet och INGEN ska bli behandlad så här. Detta är våld. Du är värld mer än detta vidriga liv. Tro mig, jag vet, mitt ex var precis likadan.

Vi kunde ha det underbart, rent av fantastiskt mellan våldet. Men alltihop var bara en väntan på att nästa hot, knuffning eller kränkning skulle komma. Det kunde gå veckor, till och med månader innan nästa gång kom. Då brakade helvettet löst igen, och ännu en gång låg jag på marken och grät medans han knuffade mig och kallade mig hora, fitta, luder, idiot. Ord som ingen med en partner som RESPEKTERAR och ÄLSKAR en ska höra. Han lovade hela tiden att det skulle bli bättre. Det blev bättre i max en månad. Sen var vi tillbaka till ruta 1. 

Ts, jag vet att du inte vill höra detta, men det kommer inte bli bättre. Och varför skulle det? Om din partner verkligen menade att det skulle bli bättre så skulle du inte råka ut för samma sak hela tiden. Hans kontroll behov är sjukligt och hand beteende är bara vidrigt. INGET kan rättfärdiga hans beteende. Detta har ingenting med herpes eller tidigare liv att göra. Detta är kontrollbehov och makt. 

En bra relation, där båda parter älskar varandra ska inte se ut såhär. INGA URSÄKTER. 

Ts, ta dig ur detta. En dag blir hans utbrott ditt sista och han kommer hitta ett nytt offer att trycka ner. 

Kram på dig ts

• Anonym (Herpes, jag)
    En ledsen skrev 2014-10-25 15:06:01 följande:
    Bra reflektion, tack. Har inte tänkt på det på det viset.

Han har vid något tillfälle sagt precis det, att jag borde vara glad över att han "valde" att vara med mig trots mitt förflutna (som enligt mig inte är särskilt hemskt, haft 2 förhållanden totalt 5,5 år samt varit singel i 2 år, är 24 år)

Jag tror som sagt att han har sjukt stora problem med sig själv. Herpesen gör det inte bättre, han känner sig som pestsmittad. Ibland säger han att han vill dö pga att jag smittat honom med det...
    Han säger att han vill dö "för att du smittat honom". Så fruktansvärt lågt. Jag har ibland känt att jag vill dö för att jag måste dras med detta och har såna besvär, men att säga som han gör är att på ett genuint elakt och manipulativt sätt säga att du har förstört hans liv och att han på grund av dig hellre skulle dö. Fruktansvärt att säga till en annan människa, och han är helt medveten om att detta påverkar dig enormt.
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Herpes, jag med) skrev 2014-10-25 15:09:50 följande:
    Jag förstår att man kan bli typ galen, men det finns väldigt mycket gränser för min förståelse. TS killes beteende är inte okej nånstans. Jag hade kunnat förstå en enstaka "fan, du har smittat mig, dumma dig buhuhuhu" - i desperation, och med ordentlig ursäkt efteråt - men det här är beyond och sjukligt.

(Och ja, jag låg hemma sjuk i en vecka första skovet. Det tog totalt 5v från start till slut, och sen började allt om. Jag har haft i princip konstanta besvär i över två år - skämtar ej - och brutit ihop många gånger. Trots detta har jag ALDRIG varit elak mot min sambo, som mkt väl KAN vara den som smittade mig.)
    Jag har inte läst mer än TS trådstart, så vet inte vad sambon sagt utöver att han beskyller henne för smittan (vilket han såklart har full rätt att göra nu när TS testat sig och är den som bär på både typ 1 och 2).
    Anonym (Sarah) skrev 2014-10-25 15:14:17 följande:
    Jag har inte läst mer än TS trådstart, så vet inte vad sambon sagt utöver att han beskyller henne för smittan (vilket han såklart har full rätt att göra nu när TS testat sig och är den som bär på både typ 1 och 2).
    Okej. Om du hinner, läs tråden så ser du.

Sen bevisar det absolut ingenting att TS bör på både typ 1 och typ 2. Hur menar du att det bevisar att hon smittat sin sambo?!
  • En ledsen
    Anonym (Herpes, jag med) skrev 2014-10-25 15:22:25 följande:

Sen bevisar det absolut ingenting att TS bör på både typ 1 och typ 2. Hur menar du att det bevisar att hon smittat sin sambo?!
    Mitt ex hade typ 1 dvs munherpes vilket halva Sveriges befolkning verkar ha. Så typ 1 kan jag mkt väl ha fått från honom.

Jag verkar som sagt vara lyckligt lottad som vare sig haft symptom av munherpes eller könsherpes tidigare, men nu som sagt haft två skov på kort tid. Vanligt när man är extremt pressad tydligen, eftersom jag aldrig haft problem tidigare.

Jag förstår hans ilska mot herpesen, men förstår inte riktigt hans ilska mot mig och mitt förflutna. Jag hade önskat mest i världen att han ville se framåt och inte bakåt.
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Herpes, jag med) skrev 2014-10-25 15:22:25 följande:

Har TS man varit otrogen? Annars är det givetvis TS som smittat. Att hon dessutom smittade honom med klamydia gör ju inte saken bättre.
    Anonym (Sarah) skrev 2014-10-25 15:29:30 följande:
    Har TS man varit otrogen? Annars är det givetvis TS som smittat. Att hon dessutom smittade honom med klamydia gör ju inte saken bättre.
    Men HUR vet du att inte TS man hade både klamydia och herpes när de träffades? OBS jag påstår inte att det är så, men du har fel när du säger att det otvetydigt är TS som hade herpes först. Ingen kan veta detta. Herpes kan som sagt ligga latent i kroppen i många år.
    En ledsen skrev 2014-10-25 15:29:02 följande:
    Mitt ex hade typ 1 dvs munherpes vilket halva Sveriges befolkning verkar ha. Så typ 1 kan jag mkt väl ha fått från honom.

Jag verkar som sagt vara lyckligt lottad som vare sig haft symptom av munherpes eller könsherpes tidigare, men nu som sagt haft två skov på kort tid. Vanligt när man är extremt pressad tydligen, eftersom jag aldrig haft problem tidigare.

Jag förstår hans ilska mot herpesen, men förstår inte riktigt hans ilska mot mig och mitt förflutna. Jag hade önskat mest i världen att han ville se framåt och inte bakåt.
    Ja, jättevanligt med skov när man är pressad. Viruset ser sin chans när immunförsvaret är belastat på annat håll.

Men som sagt, ingen kan veta vem som smittade vem. Jag tror tex att jag smittade min sambo (eftersom jag har haft fler sexuella kontakter än han), men det kan verkligen ha varit tvärtom (det räcker ju med en enda kontakt, om man har otur). Oavsett hur det är i ert fall har din kille definitivt MYCKET större problem än enbart detta.
  • En ledsen
    Anonym (Sarah) skrev 2014-10-25 15:29:30 följande:
    Jag inte varit otrogen. Har aldrig varit i något förhållande. Han däremot har varit det i typ 3 av 4 långa förhålllanden. Men det räknas tydligen inte. Ännu en gång säger det mycket om hans kvinnosyn. Tyvärr.

Jag smittade honom med klamydia, det vet jag och det vet han. Jag berättade det för honom direkt jag gjort testet fastän vi bara träffats 1 vecka då typ.

Du menar att jag skulle ha smittat honom med herpes för att jag smittade honom med klamydia? Hur tänker du då? Jag kan absolut ha smittat honom med herpes också, det säger jag inget om. Men berätta gärna hur du tänker, för ungefär såhär resonerar han också vilket gör det intressant.
Svar på tråden Jag är en hora.