• En ledsen

Jag är en hora.

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag firar ett år i helgen med en fantastisk man. Han är snygg, smart och rolig. Vi har otroligt kul ihop och vi har precis köpt en lägenhet tillsammans.

Men.

Jag har ett förflutet som singel, där jag levt ut en del. Han har ett förflutet i ett förhållande på 5 år. Och eftersom han är rätt mkt äldre än mig så levde han ut (han har legat med 50 pers, eller ja, han slutade räkna efter 50) innan det.

Problemet är att i början när vi precis träffats smittade jag honom med klamydia. Vi kände knappt varandra då, men efter ett par månader ihop fick båda problem med herpes. Det kan säkert komma från mig. Jag vet inte, men absolut mest troligt?

Han är extremt svartsjuk och kontrollerande, och mitt förflutna kan han inte släppa. Varje gång han får utslag av herpes så blir det kaos eftersom han blir påmind om mitt liv innan honom. Han kallar mig hora, luder osv.

Jag håller på att gå sönder. Jag känner inte igen honom när han blir såhär. Givetvis förstår jag hans frustration över sjukdomen men jag har ju inte velat skada honom med vilje. Det är viktigt för honom i dessa situationer att JAG talar om för honom vilken usel människa jag var och är. Han vill att jag ska säga att jag är en herpeshora, ett luder, att jag skäms osv.

Kan ni förstå honom? Kan någon ge mig ett råd? Jag älskar honom ska tilläggas, och vi har det väldigt bra annars. Bråkar aldrig om vardagliga saker, bara mitt förflutna och den förbannade herpesen...

Otroligt tacksam om någon svarar...

• Svar på tråden Jag är en hora.
  • Anonym (inte ok)

Våga vända dig till dina nära och kära.. för en vacker dag kommer du att behöva dem.. vänder du dem ryggen åt så kan det hända att du istället känner att du inte har någon att vända dig till och känner det ensam.

Sedan istället för att försöka förstå honom .. så spendera tiden med att förstå dig själv, lär känna dig själv.  Ta dig tid att vara själv och göra saker och ting som du tycker om att göra, utan hans involverande.  Anledningen till detta är för att mitt intryck är att du älskar honom.. dock inte dig själv. Att älska sig själv är väldigt nödvändigt här i livet

Med tanke på att du inte vill göra slut, med anledning av att du älskar honom och vill försöka förstå honom.. Så hade jag flyttat ut för att få mer distans och möjlighet att få reflektera över vad som faktiskt håller på att ske.  

Det är trots allt enbart möjligt att förändra en människa genom att huvudsakligen förändra sig själv. Att förändra dig själv till den flickvännen som han vill ha.. kuvar enbart dig och leder eventuellt till att du är olycklig, och en vacker dag sitter du där olycklig med barn och vågar inte lämna honom med risk för att dina barn kommer att misshandlas av honom. Dina /era barn blir då kanske ett instrument för honom att kontrollera dig.. Så skaffa absolut inte barn med honom!! 

Sluta be om ursäkt för dit förflutna .. den är en del av dig och en stor anledning till att du är den personen du är idag. och personen du är idag är ju trots allt det som han drogs till.. eller?? 

Sedan så ska du nog inte lyssna på vad han säger om sina ex.. det verkar vara BS.... Säkert så har han även där försökt kontrollera dem och varit en kass pojkvän. 

Slutligen.. Är det bevisat att du gav honom herpes??  Om inte så be inte om ursäkt för något du inte orsakat den killen.. Du har sedan bett om ursäkt.. och han har ett val att antigen gå vidare eller bittert älta .. 

Börja tänka på dig själv och älska dig själv.. för han gör det garanterat inte.. man behandlar inte någon som man älskar på detta sättet.. Han verkar med största sannorlikhet ha problem med sig själv och ha svårt att se saker och ting ur andra perspektiv.. Han bry sig inte ens om att fråga hur du mår.. utan fortsätter att trycka ner dig och anklaga dig.. 

Väljer du att fortsätta förhållandet.. så lär den personen du är idag inte finnas kvar.. Du kommer säkert att förändras.. men till det sämre och få det svårt att faktiskt lämna honom, den dagen som du verkligen vill lämna honom. 

• Anonym (Herpes, jag med)
    En ledsen skrev 2014-10-25 17:34:40 följande:
    Jag måste fråga om du har egen erfarenhet av det här?

Skulle jag göra som du säger tror jag att jag kan göra det värre och göra honom sjukt arg. Jag förstår dock hur du menar, intressant tanke!

Sen är det ju såhär. Jag VILL inte prata om mitt förflutna eller mina ex. Jag vill inte säga att någon var "skön" eller så... Jag vill bara gå vidare. Ni anar inte hur ofantligt TRÖTT jag är på att prata om mitt förflutna. Min sambo går dessutom in på detaljnivå och vill veta tex exakt NÄR och VAR jag träffat vem. Grejen är ju att jag inte minns precis allt och därför kan jag inte svara, eller så svarar jag "fel" (han har som sagt kollat upp både det ena och det andra) därav "ljuger jag".

Han har kollat upp min Facebook grundligt. Kollat vilka som gillat mina gamla bilder och dragit slutsatser (ofta felaktiga) om vilka jag varit med och när. Sedan kollat in allt om dessa personer. Vart dom bor/jobbar/rör sig.

Han har koll på hur många vänner jag har på Facebook och om antalet minskar vill han se vem jag tagit bort eftersom det kan vara någon jag legat med...

Jag är så jävla jävla trött på mitt förhållande så ibland önskar jag att jag blivit nunna som 16 åring.... Men det är väl så han vill Att jag ska känna.
    Ja, det vill han. Och så vill han som sagt att du ska vara tacksam över att du trots detta har den stora äran att få vara med honom, vilket han påminner dig om genom att dra upp detta om och om igen. Hans egen fixering vid detaljer osv är extremt osund i sig men tjänar också som utmärkt psykningsstrategi. Han tröttar ju ut dig fullständigt med det här, får dig att tappa perspektiven på vad som är normalt etc. (Och då menar jag "normalt" i bemärkelsen hur mycket energi man lägger ned på sin partners förflutna i en sund relation.)  
  • Flickanx2

Åh, lider så med dig när jag läser din tråd. Jag kan förstå frustrationen för er båda men detta handlar inte om dig TS! Det är din kille som har problem och han måste gå och prata ut med någon om det, så att han kan förstå att detta har med ditt förflutna att göra och bara det att du är så öppen och berättar för honom bevisar ju hur mycket du älskar honom. Det hade ju varit så mycket lättare för dig om du ljugit och inte berättat, eller hur?

Åk hem. Försök prata och går inte det så säg åt honom att om ni ska kunna fortsätta så måste ni båda gå på något sorts psykologiskt prat tillsammans och själva var för sig. Att hålla på så här går ju inte an. Det kommer att göra att ni glider ifrån varandra mer om mer.

Ni måste ta tag i problemet och prata ut. En gång för alla, och sedan om han behöver fortsätta att bearbeta sin egen reaktion på ditt förflutna så måste han göra det. För gjort är ju gjort, så att säga. Det går inte att göra ogjort.

• Anonym (?)
    Anonym (Herpes, jag med) skrev 2014-10-25 17:54:50 följande:

Men vilken jävla onödig kommentar. Du har ju inte ens läst tråden.

Varför är det en onödig kommentar? TS skriver att hon inte vill göra slut, att hon älskar honom osv. Då får hon ta det onda med det goda.
  • Anonym (Herpes, jag med)
    Anonym (?) skrev 2014-10-25 18:04:13 följande:
    Varför är det en onödig kommentar? TS skriver att hon inte vill göra slut, att hon älskar honom osv. Då får hon ta det onda med det goda.
    Läs tråden. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Herpes, jag med) skrev 2014-10-25 18:07:12 följande:

Läs tråden. 

Det har jag gjort. Många uppmanar TS att göra slut och hon skriver att hon inte vill, att hon älskar honom osv. Då finns det inget mer vi kan göra.
  • En ledsen
    Anonym (inte ok) skrev 2014-10-25 17:57:40 följande:

Våga vända dig till dina nära och kära.. för en vacker dag kommer du att behöva dem.. vänder du dem ryggen åt så kan det hända att du istället känner att du inte har någon att vända dig till och känner det ensam.

Sedan istället för att försöka förstå honom .. så spendera tiden med att förstå dig själv, lär känna dig själv.  Ta dig tid att vara själv och göra saker och ting som du tycker om att göra, utan hans involverande.  Anledningen till detta är för att mitt intryck är att du älskar honom.. dock inte dig själv. Att älska sig själv är väldigt nödvändigt här i livet

Med tanke på att du inte vill göra slut, med anledning av att du älskar honom och vill försöka förstå honom.. Så hade jag flyttat ut för att få mer distans och möjlighet att få reflektera över vad som faktiskt håller på att ske.  

Det är trots allt enbart möjligt att förändra en människa genom att huvudsakligen förändra sig själv. Att förändra dig själv till den flickvännen som han vill ha.. kuvar enbart dig och leder eventuellt till att du är olycklig, och en vacker dag sitter du där olycklig med barn och vågar inte lämna honom med risk för att dina barn kommer att misshandlas av honom. Dina /era barn blir då kanske ett instrument för honom att kontrollera dig.. Så skaffa absolut inte barn med honom!! 

Sluta be om ursäkt för dit förflutna .. den är en del av dig och en stor anledning till att du är den personen du är idag. och personen du är idag är ju trots allt det som han drogs till.. eller?? 

Sedan så ska du nog inte lyssna på vad han säger om sina ex.. det verkar vara BS.... Säkert så har han även där försökt kontrollera dem och varit en kass pojkvän. 

Slutligen.. Är det bevisat att du gav honom herpes??  Om inte så be inte om ursäkt för något du inte orsakat den killen.. Du har sedan bett om ursäkt.. och han har ett val att antigen gå vidare eller bittert älta .. 

Börja tänka på dig själv och älska dig själv.. för han gör det garanterat inte.. man behandlar inte någon som man älskar på detta sättet.. Han verkar med största sannorlikhet ha problem med sig själv och ha svårt att se saker och ting ur andra perspektiv.. Han bry sig inte ens om att fråga hur du mår.. utan fortsätter att trycka ner dig och anklaga dig.. 

Väljer du att fortsätta förhållandet.. så lär den personen du är idag inte finnas kvar.. Du kommer säkert att förändras.. men till det sämre och få det svårt att faktiskt lämna honom, den dagen som du verkligen vill lämna honom. 

Tack för din kommentar. Vet ni, jag är oerhört tacksam för att ni tar er tid till er kloka inlägg. Det ger mig styrka att börja fundera igen över vad som är rätt och fel. Och det är skönt att göra det. Jag har varit så svag och mått så dåligt länge över det här, det ni säger bevisar att han ändå har fel. Jag är ingen hora. Jag har givit mitt liv till den här mannen men han ältar bara det jag inte kan påverka, mitt förflutna. Jag är inte mitt förflutna.

Jag har pratat med honom via sms, han säger att vi kan "kompromissa" eftersom han själv känner sig sårad. Jag förstår inte vad jag ska kompromissa om som kan rättfärdiga hans beteende igår.
  • En ledsen
    Anonym (?) skrev 2014-10-25 18:09:27 följande:
    Det har jag gjort. Många uppmanar TS att göra slut och hon skriver att hon inte vill, att hon älskar honom osv. Då finns det inget mer vi kan göra.
    Fel. Jag tar till mig det du säger också, jag tar till mig av allt alla säger.

Det får mig att få en klarare bild över en relation jag trott ändå varit ganska normal. Jag får perspektiv. Det har värde för mig, som tappat bort mig själv.

Nej, jag vet inte vad jag ska göra än.
  • En ledsen
    Anonym (Herpes, jag med) skrev 2014-10-25 17:59:50 följande:
    Ja, det vill han. Och så vill han som sagt att du ska vara tacksam över att du trots detta har den stora äran att få vara med honom, vilket han påminner dig om genom att dra upp detta om och om igen. Hans egen fixering vid detaljer osv är extremt osund i sig men tjänar också som utmärkt psykningsstrategi. Han tröttar ju ut dig fullständigt med det här, får dig att tappa perspektiven på vad som är normalt etc. (Och då menar jag "normalt" i bemärkelsen hur mycket energi man lägger ned på sin partners förflutna i en sund relation.)  
    Precis. Jag har tappat perspektiv. Det känns skönt att veta att allt inte är mitt fel.
  • En ledsen
    Flickanx2 skrev 2014-10-25 18:01:21 följande:

Åh, lider så med dig när jag läser din tråd. Jag kan förstå frustrationen för er båda men detta handlar inte om dig TS! Det är din kille som har problem och han måste gå och prata ut med någon om det, så att han kan förstå att detta har med ditt förflutna att göra och bara det att du är så öppen och berättar för honom bevisar ju hur mycket du älskar honom. Det hade ju varit så mycket lättare för dig om du ljugit och inte berättat, eller hur?

Åk hem. Försök prata och går inte det så säg åt honom att om ni ska kunna fortsätta så måste ni båda gå på något sorts psykologiskt prat tillsammans och själva var för sig. Att hålla på så här går ju inte an. Det kommer att göra att ni glider ifrån varandra mer om mer.

Ni måste ta tag i problemet och prata ut. En gång för alla, och sedan om han behöver fortsätta att bearbeta sin egen reaktion på ditt förflutna så måste han göra det. För gjort är ju gjort, så att säga. Det går inte att göra ogjort.

Ja, det är svårt det där med att veta vad man ska berätta och inte, eftersom det är på gott och ont.

Jag har valt att berätta, även om jag har "slingrat mig" (som han uttrycker det) ibland då det blivit för intimt. Känns som om jag inte får ha något för mig själv.

Han tycker att jag ljuger, men han glömmer att jag faktiskt berättar för honom. Även om jag inte vill.
Svar på tråden Jag är en hora.