• En ledsen

Jag är en hora.

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag firar ett år i helgen med en fantastisk man. Han är snygg, smart och rolig. Vi har otroligt kul ihop och vi har precis köpt en lägenhet tillsammans.

Men.

Jag har ett förflutet som singel, där jag levt ut en del. Han har ett förflutet i ett förhållande på 5 år. Och eftersom han är rätt mkt äldre än mig så levde han ut (han har legat med 50 pers, eller ja, han slutade räkna efter 50) innan det.

Problemet är att i början när vi precis träffats smittade jag honom med klamydia. Vi kände knappt varandra då, men efter ett par månader ihop fick båda problem med herpes. Det kan säkert komma från mig. Jag vet inte, men absolut mest troligt?

Han är extremt svartsjuk och kontrollerande, och mitt förflutna kan han inte släppa. Varje gång han får utslag av herpes så blir det kaos eftersom han blir påmind om mitt liv innan honom. Han kallar mig hora, luder osv.

Jag håller på att gå sönder. Jag känner inte igen honom när han blir såhär. Givetvis förstår jag hans frustration över sjukdomen men jag har ju inte velat skada honom med vilje. Det är viktigt för honom i dessa situationer att JAG talar om för honom vilken usel människa jag var och är. Han vill att jag ska säga att jag är en herpeshora, ett luder, att jag skäms osv.

Kan ni förstå honom? Kan någon ge mig ett råd? Jag älskar honom ska tilläggas, och vi har det väldigt bra annars. Bråkar aldrig om vardagliga saker, bara mitt förflutna och den förbannade herpesen...

Otroligt tacksam om någon svarar...

• Svar på tråden Jag är en hora.
  • En ledsen
    Anonym (Herpes, jag med) skrev 2014-10-25 14:15:29 följande:
    TS, det där är så gott som att slå. Han hotar dig fysiskt, skrämmer dig. Det är inte normalt beteende och aldrig acceptabelt.

Har ingen aning om vad TD menar med att han var "en del fysisk", tycker ärligt han har en konstig ingång i detta. Det är liksom inte herpesgrejen i sig som är problemet, det är hur man hanterar känslorna kring detta som spelar roll. Och alltså hur man beter sig mot den man påstår sig älska. Tro mig, jag vet hur arg, ledsen och frustrerad man kan vara över herpes, jag har haft jätteproblem och lipat i desperation många gånger. Men din kille är psykiskt och fysiskt våldsam mot dig, han kallar dig vidriga saker, kräver att du ska hålla med, googlar dig varje vecka (detta är SÅ SJUKT) för att hålla koll, kräver att du inte ska ha en profilbild på Facebook.... Det är så beyond "Kvinnomisshandlare, standardformulär 1A" att jag blir livrädd för din skull.

Viktigt: Han kommer aldrig förstå dina motargument eller acceptera att du vill lämna på grund av hans beteende. Han har inte den förmågan. Du kommer inte att kunna förklara för honom vad han gör för fel och hur han borde bete sig. Det enda du kan göra är att bestämma att DU inte står ut med detta, lämna och inte se tillbaka.

All styrka.
    Åhhh nu börjar jag grina igen :(

Jag vet att du har rätt ju... Men fan vad svårt det är när jag tänker på hur bra vi kan ha det också. I en "bra period" då vi inte bråkar önskar jag alltid att det kunde kännas så för alltid. Men jag vet att bråken kommer.

Tack för dina kloka ord. Fantastiskt vilka fina människor ni är som bryr er!
  • Anonym (Herpes, jag med)
    Anonym (TD) skrev 2014-10-25 13:37:14 följande:
    Ja, jag visste att jag gick för långt men jag hade alltid en vilja att förändras..Är din kille det?

Ja, jag var också en del fysisk men slog aldrig. Slår han ska du dra. DIREKT.

Jag var trasig också men som sagt, hon förstod mig och uppmuntrade mig hela tiden. Framför allt gav hon mig tid att vara arg och ledsen. Efter ett tag så slutade jag skylla på henne och nu när ett skov kommer så ser vi till att aktivera oss med roliga saker. Ex bio eller middag ute om det går. Jag har mer fysiska problem än hon och ibland kan jag inte ha byxor på mig vid skov.

Jag känner för din kille för att för några år sen skulle den här tråden kunna handlat om mig.
    TD, jag måste fråga: Har du läst hela tråden och sett allt TS kille gör? Tycker du alltså fortfarande att hon bör försöka jobba med honom i det här? För det låter som att du tycker att det kanske inte är OKEJ men ändå förståeligt att bete sig fruktansvärt mot sin partner pga herpessmitta.

I min bok är det fullständigt okej att känna allt möjligt otrevligt pga herpes (det har jag gjort), men HUR MAN BEHANDLAR SIN PARTNER på grund av det finns det VÄLDIGT stora begränsningar för.
  • En ledsen
    Anonym (Sarah) skrev 2014-10-25 14:20:05 följande:
    För att jag aldrig hade haft ett one night stand eller liknande, jag testade mig dessutom för precis allt (klamydia, HIV, you name it) innan vi började dejta och ha sex. Min make däremot hade varit väldigt promiskuös tidigare så jag la ihop två och två. Han påstod att han inte visste om smittan.

Jag tycker att du ska boka tid för herpeskontroll direkt! Om du inte är skyldig till hans symptom ska du inte behöva gå runt och känna skam kring det och om det nu är du som smittat honom så är det ju skönt att veta för dig att du också har herpes?
    Jag har herpes. Jag gjorde ett blodprov när han fick symptom. Jag har typ 1 och 2, han har typ 2.

Jag hade aldrig haft symptom. Nu har jag haft det två gånger på kort tid, antagligen pga stress.
  • Anonym (Stick!!!)

Han kommer aldrig ändra på sig, psykopater ändrar inte på sig!

För ditt eget bästa så lämna han annars kommer du vilja ta sjölvmord om några år för att han har tryckt ner dig så mkt de går!

Tänk på dig själv o läs vad alla skriver, de här e ditt liv de handlar om! Man lever en gång och har du tänkt o leva på de sättet?

Tänk bara på de , o eftersom ni inte har barn ihop tack o lov så kan du bara dra! När barn e inblandade så går de inte bara sticka. Dra så fort du kan!

• Anonym (arg)

Jag tror att du vet vad du borde göra, efter vad du har beskrivit.

Tror du ens i din vildaste fantasi att en kvinna med normal integritet och självkänsla hade levt ens en långhelg med en sån träskråtta som du har hittat?

Han hade troligen inte vaknat igen mer om han hade behandlat mig så i ett gräl och varit dum nog att stanna kvar under samma tak, det svär jag på, för jag kan också bli arg. Mycket arg.

Antingen räddar du dig själv nu och lever ett bättre liv eller väntar du på att hamna på akuten med ränderna från elementet indunkade i skallen en dag när han inte är så kär längre och du inte är lika rolig längre. Det är ditt val och tiden börjar vad jag kan se ta slut.

Vill du ut så sök stöd av vänner eller kvinnojour, för den här idioten kommer nog inte att bara le och acceptera. Jag har jobbat ideellt på kvinnojour i 3 år men jag slutade för man blir så sjukt trött av att höra samma story hela hela tiden om kvinnor som har fått fyrahundra miljoner varningstecken på vägen och ändå går tillbaka till sin misshandlande man. Hade jag fortsatt hade jag med vapen i hand gått ut och löst problemet åt dem, det var därför jag slutade.

• Anonym (Herpes, jag med)
    En ledsen skrev 2014-10-25 14:21:06 följande:
    Åhhh nu börjar jag grina igen :(

Jag vet att du har rätt ju... Men fan vad svårt det är när jag tänker på hur bra vi kan ha det också. I en "bra period" då vi inte bråkar önskar jag alltid att det kunde kännas så för alltid. Men jag vet att bråken kommer.

Tack för dina kloka ord. Fantastiskt vilka fina människor ni är som bryr er!
    Fattar att det är fruktansvärt svårt. Det ingår i hela problematiken. Hela det här att du vet att "nu är det underbart, men bråken kommer"... också klassiskt. Vilket såklart inte gör det mindre svårt, för dig.

Känner väldigt starkt med dig!
  • Anonym (Sarah)
    En ledsen skrev 2014-10-25 14:22:48 följande:
    Jag har herpes. Jag gjorde ett blodprov när han fick symptom. Jag har typ 1 och 2, han har typ 2.

Jag hade aldrig haft symptom. Nu har jag haft det två gånger på kort tid, antagligen pga stress.
    Jaha, då förstår jag. Min man påstod att han inte haft några symptom och det kan ju mycket väl stämma på både dig och honom. MEN, det är fruktansvärt plågsamt både fysiskt och psykiskt att få dessa skov, jag som jobbar på kontor kan inte ens sitta ordentligt och det är som att någon bränt mig med cigaretter kring könet. Mina ärr sitter fortfarande kvar så när jag har bikini syns det som ärrfärgade fläckar över rumpan osv.
  • En ledsen
    Anonym (TD) skrev 2014-10-25 14:12:19 följande:
    Tror du att han vill förändras?

Vill han det så ge honom den tid han behöver, om du verkligen vill vara med honom alltså.Så länge han inte slår dig, eller bränner dig med cigg. Vilket låter sjukt.

Du låter som en ödmjuk person, är du det irl med?
    Jag tror att han vill förändras, men han vill samtidigt ställa krav på mig för att han ska kämpa.

* Han vill inte att jag vistas i miljöer när någon kan känna igen mig från badoo (vem som skulle minnas mig därifrån vet jag inte)

* han vill att jag ligger lågt på Facebook med bilder på mig själv

* han vill att jag stöttar honom när han får herpes, även om han får dessa raseriutbrott

Bland annat.

Du frågar om jag är ödmjuk. Ibland. Jag är bra på att reflektera över både mina och andras känslor. Jag brister i min ödmjukhet när jag känner mig orättvist behandlad och när han ger sig på min personliga integritet (tex att han förbjuder mig att ha en fb-bild) för då känner jag mig så kränkt.

Jag vill inte att han begränsar mig så mycket. Jag vill att han litar på mig ändå, utan att kontrollera mig.
  • Fjärilslarv

Bra ts stå på dig, gå inte tillbaka till skithögen, du förtjänar mer.

• Anonym (just)
    Anonym (Herpes, jag med) skrev 2014-10-25 14:15:29 följande:
    TS, det där är så gott som att slå. Han hotar dig fysiskt, skrämmer dig. Det är inte normalt beteende och aldrig acceptabelt.

Har ingen aning om vad TD menar med att han var "en del fysisk", tycker ärligt han har en konstig ingång i detta. Det är liksom inte herpesgrejen i sig som är problemet, det är hur man hanterar känslorna kring detta som spelar roll. Och alltså hur man beter sig mot den man påstår sig älska. Tro mig, jag vet hur arg, ledsen och frustrerad man kan vara över herpes, jag har haft jätteproblem och lipat i desperation många gånger. Men din kille är psykiskt och fysiskt våldsam mot dig, han kallar dig vidriga saker, kräver att du ska hålla med, googlar dig varje vecka (detta är SÅ SJUKT) för att hålla koll, kräver att du inte ska ha en profilbild på Facebook.... Det är så beyond "Kvinnomisshandlare, standardformulär 1A" att jag blir livrädd för din skull.

Viktigt: Han kommer aldrig förstå dina motargument eller acceptera att du vill lämna på grund av hans beteende. Han har inte den förmågan. Du kommer inte att kunna förklara för honom vad han gör för fel och hur han borde bete sig. Det enda du kan göra är att bestämma att DU inte står ut med detta, lämna och inte se tillbaka.

All styrka.
    Tycker också det är problematiskt att lyssna på TD för det sättet som han hanterade det var inte ok och jäkligt taskigt mot flickvännen. Dessutom utgår TD från att ts faktiskt har smittat sin sambo med herpes, vilket vi faktiskt inte vet om det stämmer. TS fick problem med det först EFTER att henne sambo fick sina blåsor. Men ändå utgår TD från att ts är den som gett sin sambo herpes.

Det är jobbigt att läsa om hur du blir behandlad TS, det är liksom inte ok på nått sätt. Oavsett hur du ditt liv har sett ut innan så ska din sambo respektera dig. När han dessutom varit "värre" än vad du varit- haft fler sexuella förbindelse, varit otroget etc så är det extra sjukt det han sysslar med. Jag hoppas du finner kraften att lämna, den man ska inte få dig att gråta. 
Svar på tråden Jag är en hora.