• En ledsen

Jag är en hora.

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag firar ett år i helgen med en fantastisk man. Han är snygg, smart och rolig. Vi har otroligt kul ihop och vi har precis köpt en lägenhet tillsammans.

Men.

Jag har ett förflutet som singel, där jag levt ut en del. Han har ett förflutet i ett förhållande på 5 år. Och eftersom han är rätt mkt äldre än mig så levde han ut (han har legat med 50 pers, eller ja, han slutade räkna efter 50) innan det.

Problemet är att i början när vi precis träffats smittade jag honom med klamydia. Vi kände knappt varandra då, men efter ett par månader ihop fick båda problem med herpes. Det kan säkert komma från mig. Jag vet inte, men absolut mest troligt?

Han är extremt svartsjuk och kontrollerande, och mitt förflutna kan han inte släppa. Varje gång han får utslag av herpes så blir det kaos eftersom han blir påmind om mitt liv innan honom. Han kallar mig hora, luder osv.

Jag håller på att gå sönder. Jag känner inte igen honom när han blir såhär. Givetvis förstår jag hans frustration över sjukdomen men jag har ju inte velat skada honom med vilje. Det är viktigt för honom i dessa situationer att JAG talar om för honom vilken usel människa jag var och är. Han vill att jag ska säga att jag är en herpeshora, ett luder, att jag skäms osv.

Kan ni förstå honom? Kan någon ge mig ett råd? Jag älskar honom ska tilläggas, och vi har det väldigt bra annars. Bråkar aldrig om vardagliga saker, bara mitt förflutna och den förbannade herpesen...

Otroligt tacksam om någon svarar...

• Svar på tråden Jag är en hora.
  • Anonym (())

jag kom hit först bara kolla vad detta inlägg handlade om först. men sen så jag ditt inlägg. och kan säga att det mesta stämmer på min klle. aså att jag är våldsam eller taskig mot han. fråga är. vad ska jag göra. ni kan tycka jag är taskig. det tycker jag också.

n för

Anonya skrev 2014-10-25 11:24:50 följande:

TS, inget av det du skriver låter sunt eller bra.

Man håller inte i, knuffar eller annat så det gör ont på den andra, låter mest som sätt att göra illa men ändå kunna säga att jag slår inte. 

Man har absolut inte sex med någon som säger nej.

Man kallar inte den man älskar luder, äcklig, vidrig och annat, än mindre kräver att den personen ska säga det själv.

Man kollar inte upp sin partners tidigare liv, dessutom i detalj. 

Du skriver att ni har det bra mellan problemen. Så är det i början för alla som lever med en som bryter ner och misshandlar fysiskt och/eller psykiskt. Han går dessutom i terapi, men har ändå inte insikt i hur han gör. 

Blir du kvar i relationen, blir det bara jobbigare och svårare att bryta upp, för han kommer bryta ner dig mer och mer. 

Ingen av punkterna i listan nedan gäller i en bra relation och du har berättat om många. Den är från rsfl.

Här är en checklista för att se om du är utsatt för våld.- Försöker du (bort-)förklara din partners beteende gentemot dig?- Vill du inte berätta för dina vänner hur ni har det?- Vågar du inte göra vad du vill utan att först fråga din partner?- Tänker du dig för innan du tar upp saker som du tror kan göra din partner arg?- Talar din partner till dig på ett kränkande sätt?- Kallar din partner dig för otrevliga saker?- Har din partner hotat att göra illa dig eller de barn eller djur som ingår i ert hushåll eller någon annan i ditt familjenätverk?- Blir din partner arg, sur, avig, tyst, ogillande, avvisande när du vill umgås med din familj eller dina vänner och bekanta?- Kräver din partner att få veta vem du pratar med och vad ni pratar om?- Är det oftast du som betalar era gemensamma utgifter?- Har du känt dig tvungen att skriva på köpeavtal och andra ekonomiska avtal för att din partner uppmanat dig till det?- Händer det att din partner knuffar dig eller på andra sätt fysiskt gör dig illa?- Känner du dig pressad att gå med sex som du egentligen inte vill?Om ett eller flera påståenden stämmer in på dig och er relation, kan det vara bra för dig att prata med en utomstående.

Här står mer utförligt och beskrivande med hur det kan vara i början, hur man egentligen vet vad som är okej osv: www.varningstecken.n.nu/

Ta hand om dig, TS!

• Anonym (TD)
    En ledsen skrev 2014-10-25 12:02:17 följande:

Jag är tacksam för att du ger mig dina synpunkter.

Jag tror dock inte att du är lika trasig som honom, med eller utan herpes..

Kunde du reflektera över dina utbrott på henne? Var du fysisk? Var det era samtal som tog er ur detta? Hur pratade ni då?

Ja, jag visste att jag gick för långt men jag hade alltid en vilja att förändras..Är din kille det?

Ja, jag var också en del fysisk men slog aldrig. Slår han ska du dra. DIREKT.

Jag var trasig också men som sagt, hon förstod mig och uppmuntrade mig hela tiden. Framför allt gav hon mig tid att vara arg och ledsen. Efter ett tag så slutade jag skylla på henne och nu när ett skov kommer så ser vi till att aktivera oss med roliga saker. Ex bio eller middag ute om det går. Jag har mer fysiska problem än hon och ibland kan jag inte ha byxor på mig vid skov.

Jag känner för din kille för att för några år sen skulle den här tråden kunna handlat om mig.
  • Anonym (TD)
    Arbetsmyran76 skrev 2014-10-25 12:51:02 följande:

Till TD: nej du blev inte smittad av din tjej - du fick smittan för att Du valde att inte skydda dig i en ny relation. Man är själv ansvarig för att skydda sig genom kådis eller att båda går och testar dig innan man har sex som kan smitta. Gör man inte det kan man inte anklaga en annan person för att ha smittat en -så vida personen i fråga vetat om att hen är smittad och inte informerat om detta. Men det ät så klart lättare att lägga skulden utanför sig själv.... Är det tjejens fel om du gör henne gravid oxå eller...... Ovan skrivna gäller såklart även TS psykopat till sambo.

Jag bär på en gen som ger en cancersjukdom till mina barn om de får genom av mig och inte min make. IOM att jag informerat om detta och min man ändå vill skaffa barn med mig är det vi båda som ev gett våra barn denna sjukdom, inte jag

Jo visst hade jag ett eget ansvar. Men jag hade testat mig alldeles innan och min sambo sa att hon gjort samma så jag var dum nog att lita på henne.
  • En ledsen
    Anonym (TD) skrev 2014-10-25 13:37:14 följande:
    Ja, jag visste att jag gick för långt men jag hade alltid en vilja att förändras..Är din kille det?

Ja, jag var också en del fysisk men slog aldrig. Slår han ska du dra. DIREKT.

Jag var trasig också men som sagt, hon förstod mig och uppmuntrade mig hela tiden. Framför allt gav hon mig tid att vara arg och ledsen. Efter ett tag så slutade jag skylla på henne och nu när ett skov kommer så ser vi till att aktivera oss med roliga saker. Ex bio eller middag ute om det går. Jag har mer fysiska problem än hon och ibland kan jag inte ha byxor på mig vid skov.

Jag känner för din kille för att för några år sen skulle den här tråden kunna handlat om mig.
    Han säger att han vill förändras, därav terapin. Men terapin gör honom också deprimerad och jag känner ingen direkt förändring. Det känns som om han glömmer allt när han blir arg.

Vad är gränsen för att slå någon då? Igår tryckte han upp mig mot spisen, höll fast mitt ansikte och rullade en tänd cigarett framför ansiktet. Vet ej om han tänkte bränna mig, kanske inte, men jag blev rädd. Inland känns det som om han njuter av det.

Jag vill ge honom tid att vara ledsen, men han vill inte vara själv när han är arg. Han vill sitta 2 cm ifrån mig och berätta vilken hora jag är. Hur ska jag bete mig?? Snälla berätta hur?

Jag förstår att han tycker att det är skitjobbigt med herpes, jag skulle själv bli förbannad om jag började fundera över hur jag fått det. Men jag skulle vilja att vi tänker så här: "deal with it! Den kommer inte försvinna och livet är inte förstört pga detta, vi har så mkt att se fram emot ändå!"

Men han förstår inte det...
  • En ledsen

En annan fråga till dig TD,

Hade du problem med svartsjuka och kontroll liksom min sambo? Hur hanterade ni isf det?

Min sambo googlar mig säkert en gång i veckan och har alltid gjort. Han har koll på alla "djur" jag varit med (hans ord)

• Anonym (Sarah)

Blev smittad av könsherpes av min pojkvän (nuvarande make) och jag har aldrig mått så psykiskt dåligt i hela mitt liv. Gjorde så fruktansvärt jävla ont att jag fick äta maxdosen citodon och eftersom att det inte är en botbar sjukdom så drabbas jag av fruktansvärda bölder och köttsår runt anus och underliv ibland, så kallade skov. Hatar min make när dessa skov sker. Så förstår din mans ilska.

• Anonym (TD)
    En ledsen skrev 2014-10-25 13:46:35 följande:

Han säger att han vill förändras, därav terapin. Men terapin gör honom också deprimerad och jag känner ingen direkt förändring. Det känns som om han glömmer allt när han blir arg.

Vad är gränsen för att slå någon då? Igår tryckte han upp mig mot spisen, höll fast mitt ansikte och rullade en tänd cigarett framför ansiktet. Vet ej om han tänkte bränna mig, kanske inte, men jag blev rädd. Inland känns det som om han njuter av det.

Jag vill ge honom tid att vara ledsen, men han vill inte vara själv när han är arg. Han vill sitta 2 cm ifrån mig och berätta vilken hora jag är. Hur ska jag bete mig?? Snälla berätta hur?

Jag förstår att han tycker att det är skitjobbigt med herpes, jag skulle själv bli förbannad om jag började fundera över hur jag fått det. Men jag skulle vilja att vi tänker så här: "deal with it! Den kommer inte försvinna och livet är inte förstört pga detta, vi har så mkt att se fram emot ändå!"

Tror du att han vill förändras?

Vill han det så ge honom den tid han behöver, om du verkligen vill vara med honom alltså.Så länge han inte slår dig, eller bränner dig med cigg. Vilket låter sjukt.

Du låter som en ödmjuk person, är du det irl med?
  • Anonym (Herpes, jag med)
    En ledsen skrev 2014-10-25 13:46:35 följande:

TS, det där är så gott som att slå. Han hotar dig fysiskt, skrämmer dig. Det är inte normalt beteende och aldrig acceptabelt.

Har ingen aning om vad TD menar med att han var "en del fysisk", tycker ärligt han har en konstig ingång i detta. Det är liksom inte herpesgrejen i sig som är problemet, det är hur man hanterar känslorna kring detta som spelar roll. Och alltså hur man beter sig mot den man påstår sig älska. Tro mig, jag vet hur arg, ledsen och frustrerad man kan vara över herpes, jag har haft jätteproblem och lipat i desperation många gånger. Men din kille är psykiskt och fysiskt våldsam mot dig, han kallar dig vidriga saker, kräver att du ska hålla med, googlar dig varje vecka (detta är SÅ SJUKT) för att hålla koll, kräver att du inte ska ha en profilbild på Facebook.... Det är så beyond "Kvinnomisshandlare, standardformulär 1A" att jag blir livrädd för din skull.

Viktigt: Han kommer aldrig förstå dina motargument eller acceptera att du vill lämna på grund av hans beteende. Han har inte den förmågan. Du kommer inte att kunna förklara för honom vad han gör för fel och hur han borde bete sig. Det enda du kan göra är att bestämma att DU inte står ut med detta, lämna och inte se tillbaka.

All styrka.
  • En ledsen
    Anonym (Sarah) skrev 2014-10-25 14:05:57 följande:

Blev smittad av könsherpes av min pojkvän (nuvarande make) och jag har aldrig mått så psykiskt dåligt i hela mitt liv. Gjorde så fruktansvärt jävla ont att jag fick äta maxdosen citodon och eftersom att det inte är en botbar sjukdom så drabbas jag av fruktansvärda bölder och köttsår runt anus och underliv ibland, så kallade skov. Hatar min make när dessa skov sker. Så förstår din mans ilska.

Tack för ditt svar. Hur vet du att han smittade dig? Visste han om smittan men sa inget?

Jag vill gärna reflektera över den här skulden jag känner över herpesen som han nu intalat mig är mitt fel. Jag visste inte om att jag var smittad, och testa sig mot det var ju aldrig ett alternativ eftersom man måste ha symptom för att kunna göra det alternativt ta en blodprov.

Symptom hade jag aldrig haft och hur ofta tar man ett blodprov liksom? Fanns ju inte i min värld att jag kunde ha det..
  • Anonym (Sarah)
    En ledsen skrev 2014-10-25 14:16:18 följande:
    Tack för ditt svar. Hur vet du att han smittade dig? Visste han om smittan men sa inget?

Jag vill gärna reflektera över den här skulden jag känner över herpesen som han nu intalat mig är mitt fel. Jag visste inte om att jag var smittad, och testa sig mot det var ju aldrig ett alternativ eftersom man måste ha symptom för att kunna göra det alternativt ta en blodprov.

Symptom hade jag aldrig haft och hur ofta tar man ett blodprov liksom? Fanns ju inte i min värld att jag kunde ha det..
    För att jag aldrig hade haft ett one night stand eller liknande, jag testade mig dessutom för precis allt (klamydia, HIV, you name it) innan vi började dejta och ha sex. Min make däremot hade varit väldigt promiskuös tidigare så jag la ihop två och två. Han påstod att han inte visste om smittan.

Jag tycker att du ska boka tid för herpeskontroll direkt! Om du inte är skyldig till hans symptom ska du inte behöva gå runt och känna skam kring det och om det nu är du som smittat honom så är det ju skönt att veta för dig att du också har herpes?
Svar på tråden Jag är en hora.