• En ledsen

Jag är en hora.

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag firar ett år i helgen med en fantastisk man. Han är snygg, smart och rolig. Vi har otroligt kul ihop och vi har precis köpt en lägenhet tillsammans.

Men.

Jag har ett förflutet som singel, där jag levt ut en del. Han har ett förflutet i ett förhållande på 5 år. Och eftersom han är rätt mkt äldre än mig så levde han ut (han har legat med 50 pers, eller ja, han slutade räkna efter 50) innan det.

Problemet är att i början när vi precis träffats smittade jag honom med klamydia. Vi kände knappt varandra då, men efter ett par månader ihop fick båda problem med herpes. Det kan säkert komma från mig. Jag vet inte, men absolut mest troligt?

Han är extremt svartsjuk och kontrollerande, och mitt förflutna kan han inte släppa. Varje gång han får utslag av herpes så blir det kaos eftersom han blir påmind om mitt liv innan honom. Han kallar mig hora, luder osv.

Jag håller på att gå sönder. Jag känner inte igen honom när han blir såhär. Givetvis förstår jag hans frustration över sjukdomen men jag har ju inte velat skada honom med vilje. Det är viktigt för honom i dessa situationer att JAG talar om för honom vilken usel människa jag var och är. Han vill att jag ska säga att jag är en herpeshora, ett luder, att jag skäms osv.

Kan ni förstå honom? Kan någon ge mig ett råd? Jag älskar honom ska tilläggas, och vi har det väldigt bra annars. Bråkar aldrig om vardagliga saker, bara mitt förflutna och den förbannade herpesen...

Otroligt tacksam om någon svarar...

• Svar på tråden Jag är en hora.
  • Anonym (nääääää)
    En ledsen skrev 2014-10-25 11:54:30 följande:

Jag är otroligt tacksam för era svar. Läser vartenda ett. Jag ska nog ringa kvinnojouren idag för mer stöd. Bor på hotell en natt till iaf...

Jag behöver lite vägledning i en sak till som vi har bråkat om...

Jag hade badoo innan vi träffades. Han hatar det. Jag träffade ett par killar därifrån vilket han vet eftersom han (givetvis) lyckats hacka sig in på mitt avslutade konto och sett bilder/konversationer med folk jag pratat med.

Kontot (som jag avslutade ca 5 dagar efter att jag och min sambo träffats, jag har visat honom avslutsmailet) verkar ha hängt kvar på sidan så man har kunnat söka på bilder på google. Söker man på "badoo mitt namn ålder" så har mina bilder kommit upp där, vilket han är fly förbannad över.

Nu har jag fått bort bilderna från google (alltså pyttesmå profilbilder i dålig upplösning) men jag får under inga omständigheter ha en profilbild på Facebook, för NÅGON kan ju känna igen mig från badoo! Jag får helst inte visa mig på events/mingel (mycket sånt i mitt jobb) för då "kan ju någon känna igen mig från den där knullsidan".

Det var ett år sedan drygt som jag var aktiv senast. Jag har inte haft någon profilbild på fb på ett tag eftersom det har stressat honom. Idag la jag upp en ny profilbild, peppad av bland annat er att välja själv hur jag vill leva mitt liv. Han skrev direkt att jag "omedelbart skulle ta bort profilbilden på Facebook"

Vad säger ni om detta?

Du vet nog svaret själv, men för att svara på din fråga; Han är sjuk!
  • Anonya
    En ledsen skrev 2014-10-25 11:35:36 följande:

Han vet att jag inte smittade honom med flit, om jag nu gjorde det. Men han vill ändå att jag säger att jag smittat honom. Igår krävde han att jag skulle säga "Varsågod."

Alltså typ "varsågod, här har du herpes"

Varför gör han så? Jag tror han mår sjukt dåligt själv, jag vet att hans självkänsla är jättedålig...

Det är mycket möjligt att han själv mår mycket dåligt, men att han kräver sånt där betyder att han vill trycka ner dig och det verkar bara bli mer utstuderat. 

Du skriver också att du tror att det skulle bli så mycket om ni kom över herpesproblematiken. Jag tror ärligt talat inte det. Hans sätt att resonera och inte minst att behandla dig sitter inte i en enda sak. Varningstecken.nu säger "Man bör också vara vaksam om beteendet ifråga flyttas över till något annat, dvs om han har slutat skämta på din bekostnad eftersom du bad honom om det, men istället har börjat ha synpunkter på hur du klär dig eller bestraffar dig med tystnad om du gör eller säger något han inte gillar."

Det är som ett mobbat barn som tänker att nu när jag fått linser istället för glasögonen de hela tiden retas för så blir det bra, men upptäcker att de tar något annat istället. Glasögonen eller vad det nu råkar vara är bara en förevändning. Herpes är visserligen något som är jobbigt på riktigt, men hans reaktion är bortom all rim och reson, bortom allt sunt förnuft. Du hade ju dessutom testat dig, så det kan lika bra vara han som smittat och du har åtminstone verkligen inte smittat honom medvetet. Normalt vore att vara ledsen att man fått en sjukdom, men sedan konstatera att det bara är att göra det bästa av det och shit happens.

Det känns som du har börjat få insikt, men det är jobbigt att bryta upp och en sorg att märka att det inte blev som man trott och att den man blev förälska i inte är som man trodde. Dessutom allt det praktiska med någonstans att bo. Men ett frö är sått och har börjat gro och jag hoppas innerligt att du låter det växa och snart, snart, snart vågar ta steget om du inte gör det redan nu. Ta gärna kontakt med en kvinnojour eller liknande så får du stöd från dem som verkligen vet vad du går igenom. 

Ett citat till från varningstecken.nu

Att våga inse att den man, som man blivit förälskad i och attraherad av, uppvisar varningstecken kräver inte bara kunskap utan också stort mod. Om Du läser den här listan och vet med dig att flera punkter beskriver ditt förhållande och den person du träffat, är det ett första steg till att ta hand om dig själv och skydda dig själv från mycket smärta och lidande i nuet och i framtiden. Ingen förälskelse är värd att bli behandlad illa för. Du är värd så oerhört mycket mer. Du kan inte förändra personen ifråga. Och det här är bara början.

Och, se till att du äter p-piller varje dag om du inte har spiral eller så förstås, för det är oerhört viktigt att du inte blir gravid med denna man och antingen behöver gå genom en abort ovanpå allt annat eller blir bunden vid honom för all framtid plus att ett barn då får en pappa som inte är bra för honom/henne.
  • Anonya

Har aldrig hört talas om badoo förut, men det har ingen betydelse, hans reaktion är inte det minsta normal. Att du inte varit hemma inatt, borde vara en mycket större sak för honom nu än att du plötsligt har en profilbild på fb. 

Stort lycka till, TS! *varm kram*

• Anonym (.)
    En ledsen skrev 2014-10-25 11:54:30 följande:

Jag är otroligt tacksam för era svar. Läser vartenda ett. Jag ska nog ringa kvinnojouren idag för mer stöd. Bor på hotell en natt till iaf...

Jag behöver lite vägledning i en sak till som vi har bråkat om...

Jag hade badoo innan vi träffades. Han hatar det. Jag träffade ett par killar därifrån vilket han vet eftersom han (givetvis) lyckats hacka sig in på mitt avslutade konto och sett bilder/konversationer med folk jag pratat med.

Kontot (som jag avslutade ca 5 dagar efter att jag och min sambo träffats, jag har visat honom avslutsmailet) verkar ha hängt kvar på sidan så man har kunnat söka på bilder på google. Söker man på "badoo mitt namn ålder" så har mina bilder kommit upp där, vilket han är fly förbannad över.

Nu har jag fått bort bilderna från google (alltså pyttesmå profilbilder i dålig upplösning) men jag får under inga omständigheter ha en profilbild på Facebook, för NÅGON kan ju känna igen mig från badoo! Jag får helst inte visa mig på events/mingel (mycket sånt i mitt jobb) för då "kan ju någon känna igen mig från den där knullsidan".

Det var ett år sedan drygt som jag var aktiv senast. Jag har inte haft någon profilbild på fb på ett tag eftersom det har stressat honom. Idag la jag upp en ny profilbild, peppad av bland annat er att välja själv hur jag vill leva mitt liv. Han skrev direkt att jag "omedelbart skulle ta bort profilbilden på Facebook"

Vad säger ni om detta?

Vad bra att du ska ta kontakt med kvinnojouren, ju mer du skriver desto mer ser vi ju, och jag tror också du själv faktiskt, hur fullkomligt fel han behandlar dig

Det kommer antagligen bli mer och mer saker som du kommer se klar allt eftersom, till slut komemr du inte förstå hur du har varit så blind men det är inte lätt att se när man är mitt i det.

Jag hoppas verkligen du kommer ta dig ur den här situationen och träffa någon som inte behandlar dig som han gör, du kommer vara trygg och lycklig och älskad och inte bli kallad för hora, normala män kallar inte kvinnor för horor

Förhppningsvis kommer det bli en ögonöppnare även för honom så at than tar tag i sitt beteende, men tyvärr så brukar såna män sällan göra det, men för hans skull och de människor som han kommer träffa i framtiden hoppas jag det, men ansvaret är hans att ta itu med hans beteende inte ditt, du ska bara lämna och finna ditt eget värde igen

{#emotions_dlg.flower}
  • En ledsen
    Anonya skrev 2014-10-25 12:08:20 följande:

Har aldrig hört talas om badoo förut, men det har ingen betydelse, hans reaktion är inte det minsta normal. Att du inte varit hemma inatt, borde vara en mycket större sak för honom nu än att du plötsligt har en profilbild på fb. 

Stort lycka till, TS! *varm kram*

Badoo är en dejtingsida som var ett tidsfördriv när jag var uttråkad singel...

Tack för kloka ord! Jag lyssnar, reflekterar... Men jag tror inte att jag är riktigt där ännu tyvärr.

Stor kram tillbaka!
  • Anonym (I samma sits)

Jag var i ett förhållande med en liknande man, vi hade liknande problem. Det var inga könssjukdomar men ändå saker från mitt förflutna som jag inte kunde rå för, som han ständigt anklagade mig för och sådär. Han var likadan som din kille.

Efter ungefär ett år, när han kontrollerat och isolerat mig så att jag inte hade någon att vända mig till, började han slå mig. Jag säger inte att det kommer bli så för dig, men risken är stor. Oavsett om det blir så så kan jag garantera dig att han INTE kommer ändra sig till det bättre.

Jag var dum och stannade ändå för jag trodde in i det sista att han skulle bli snäll igen, men han tog 4 år av mitt liv, och höll på att ta resten också innan jag lämnade honom. Jag önskar jag kunde få tillbaka de åren, och min självkänsla och självrespekt som han tog. Snälla TS, jag BER dig, lämna honom. Det kommer vara jobbigt först men du KOMMER må bättre. Jag LOVAR dig det!

• En ledsen
    Anonym (I samma sits) skrev 2014-10-25 12:27:18 följande:

Jag var i ett förhållande med en liknande man, vi hade liknande problem. Det var inga könssjukdomar men ändå saker från mitt förflutna som jag inte kunde rå för, som han ständigt anklagade mig för och sådär. Han var likadan som din kille.

Efter ungefär ett år, när han kontrollerat och isolerat mig så att jag inte hade någon att vända mig till, började han slå mig. Jag säger inte att det kommer bli så för dig, men risken är stor. Oavsett om det blir så så kan jag garantera dig att han INTE kommer ändra sig till det bättre.

Jag var dum och stannade ändå för jag trodde in i det sista att han skulle bli snäll igen, men han tog 4 år av mitt liv, och höll på att ta resten också innan jag lämnade honom. Jag önskar jag kunde få tillbaka de åren, och min självkänsla och självrespekt som han tog. Snälla TS, jag BER dig, lämna honom. Det kommer vara jobbigt först men du KOMMER må bättre. Jag LOVAR dig det!

Tack fina du för ditt svar.

Jag vet som sagt inte om jag är där. Jag vill gärna fortsätta med honom hur dumt det än låter. Ändå börjar jag gråta när jag läser det du skriver... För det där är min värsta mardröm, att han ska knäcka mig, ta min tid, övertyga mig om att det är en bra idé att skaffa barn osv.

Han drar ofta paralleller till sitt tidigare förhållande på 5 år med sitt ex. Att han aldrig var otrogen mot henne och aldrig slog henne, så varför skulle han slå mig? Han tar ofta det förhållandet som exempel för att påvisa att han är en bra pojkvän. Jag vet att han inte hade så mycket känslor för sitt ex, han skaffade henne som "experiment" för att se om hans beteende blev bättre, vilket de ju blev (detta är hans egna ord)

Han kanske hade lättare att kontrollera sig då?
  • Arbetsmyran76

Till TD: nej du blev inte smittad av din tjej - du fick smittan för att Du valde att inte skydda dig i en ny relation. Man är själv ansvarig för att skydda sig genom kådis eller att båda går och testar dig innan man har sex som kan smitta. Gör man inte det kan man inte anklaga en annan person för att ha smittat en -så vida personen i fråga vetat om att hen är smittad och inte informerat om detta. Men det ät så klart lättare att lägga skulden utanför sig själv.... Är det tjejens fel om du gör henne gravid oxå eller...... Ovan skrivna gäller såklart även TS psykopat till sambo.
    Jag bär på en gen som ger en cancersjukdom till mina barn om de får genom av mig och inte min make. IOM att jag informerat om detta och min man ändå vill skaffa barn med mig är det vi båda som ev gett våra barn denna sjukdom, inte jag

• Anonym (I samma sits)
    En ledsen skrev 2014-10-25 12:34:22 följande:
    Tack fina du för ditt svar.

Jag vet som sagt inte om jag är där. Jag vill gärna fortsätta med honom hur dumt det än låter. Ändå börjar jag gråta när jag läser det du skriver... För det där är min värsta mardröm, att han ska knäcka mig, ta min tid, övertyga mig om att det är en bra idé att skaffa barn osv.

Han drar ofta paralleller till sitt tidigare förhållande på 5 år med sitt ex. Att han aldrig var otrogen mot henne och aldrig slog henne, så varför skulle han slå mig? Han tar ofta det förhållandet som exempel för att påvisa att han är en bra pojkvän. Jag vet att han inte hade så mycket känslor för sitt ex, han skaffade henne som "experiment" för att se om hans beteende blev bättre, vilket de ju blev (detta är hans egna ord)

Han kanske hade lättare att kontrollera sig då?
    Att han säger att han var på ett visst sätt är ju inte en garanti för att han faktiskt VAR så.

Jag trodde absolut inte att mitt ex skulle bli som han blev, och nu i efterhand har alla hans kompisar vittnat om att han "aldrig skulle kunna göra nåt sånt". Att han är världens mest snälla och omtänksamma utåt betyder inte att han garanterat är så i hemmets lugna vrå också.

I mitt fall var det en våldtäkt som ställde till det för oss. I början var han förstående över att jag blivit våldtagen ett par år innan vi träffades, förstod att jag tyckte det var jobbigt med sex osv, men sen blev han långsamt mer och mer elak. Han började beklaga sig över hur hans sexliv förstörts pga mina dåliga erfarenheter, sen när vi bråkade tog han upp att det kanske var mitt eget fel egentligen? Till sist drog han det så långt att han ansåg att jag varit otrogen för att jag inte "sparat" mig åt honom, utan varit så slampig att jag lyckats bli våldtagen, och att han borde ha rätt att ligga med nån för att vi skulle ligga lika.

När han började slå mig var jag redan övertygad om att jag var en äcklig hora som förtjänade att bli våldtagen och var nästan redo att låta honom ligga med någon, så nedbruten var jag. Ändå stannade jag i tre år till efter första slaget. Det är inte exakt samma som du utsätts för, men mönstret är lika. Det han stör sig på kommer alltid finnas där och det kommer förmodligen alltid störa honom. Han kommer inte bli bättre.
  • molly50
    En ledsen skrev 2014-10-24 20:09:34 följande:

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag firar ett år i helgen med en fantastisk man. Han är snygg, smart och rolig. Vi har otroligt kul ihop och vi har precis köpt en lägenhet tillsammans.

Men.

Jag har ett förflutet som singel, där jag levt ut en del. Han har ett förflutet i ett förhållande på 5 år. Och eftersom han är rätt mkt äldre än mig så levde han ut (han har legat med 50 pers, eller ja, han slutade räkna efter 50) innan det.

Problemet är att i början när vi precis träffats smittade jag honom med klamydia. Vi kände knappt varandra då, men efter ett par månader ihop fick båda problem med herpes. Det kan säkert komma från mig. Jag vet inte, men absolut mest troligt?

Han är extremt svartsjuk och kontrollerande, och mitt förflutna kan han inte släppa. Varje gång han får utslag av herpes så blir det kaos eftersom han blir påmind om mitt liv innan honom. Han kallar mig hora, luder osv.

Jag håller på att gå sönder. Jag känner inte igen honom när han blir såhär. Givetvis förstår jag hans frustration över sjukdomen men jag har ju inte velat skada honom med vilje. Det är viktigt för honom i dessa situationer att JAG talar om för honom vilken usel människa jag var och är. Han vill att jag ska säga att jag är en herpeshora, ett luder, att jag skäms osv.

Kan ni förstå honom? Kan någon ge mig ett råd? Jag älskar honom ska tilläggas, och vi har det väldigt bra annars. Bråkar aldrig om vardagliga saker, bara mitt förflutna och den förbannade herpesen...

Otroligt tacksam om någon svarar...

Det här låter inte sunt alls.

Jag har själv levt med en sjukligt svartsjuk kille som kontrollerade allt jag gjorde.
    Jag blev ständigt anklagad för att vara otrogen osv.

Han var i början jättegullig och charmig,men sedan blev det bara värre och värre.
    Till slut orkade jag inte längre utan valde att lämna.
    Så mitt råd är att lämna honom innan det blir värre.
    Du ska inte tolerera något av det här du har berättat.

Kram och lycka till! Och berätta gärna hur det går!
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag är en hora.