• En ledsen

Jag är en hora.

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag firar ett år i helgen med en fantastisk man. Han är snygg, smart och rolig. Vi har otroligt kul ihop och vi har precis köpt en lägenhet tillsammans.

Men.

Jag har ett förflutet som singel, där jag levt ut en del. Han har ett förflutet i ett förhållande på 5 år. Och eftersom han är rätt mkt äldre än mig så levde han ut (han har legat med 50 pers, eller ja, han slutade räkna efter 50) innan det.

Problemet är att i början när vi precis träffats smittade jag honom med klamydia. Vi kände knappt varandra då, men efter ett par månader ihop fick båda problem med herpes. Det kan säkert komma från mig. Jag vet inte, men absolut mest troligt?

Han är extremt svartsjuk och kontrollerande, och mitt förflutna kan han inte släppa. Varje gång han får utslag av herpes så blir det kaos eftersom han blir påmind om mitt liv innan honom. Han kallar mig hora, luder osv.

Jag håller på att gå sönder. Jag känner inte igen honom när han blir såhär. Givetvis förstår jag hans frustration över sjukdomen men jag har ju inte velat skada honom med vilje. Det är viktigt för honom i dessa situationer att JAG talar om för honom vilken usel människa jag var och är. Han vill att jag ska säga att jag är en herpeshora, ett luder, att jag skäms osv.

Kan ni förstå honom? Kan någon ge mig ett råd? Jag älskar honom ska tilläggas, och vi har det väldigt bra annars. Bråkar aldrig om vardagliga saker, bara mitt förflutna och den förbannade herpesen...

Otroligt tacksam om någon svarar...

• Svar på tråden Jag är en hora.
  • Anonya

TS, inget av det du skriver låter sunt eller bra.

Man håller inte i, knuffar eller annat så det gör ont på den andra, låter mest som sätt att göra illa men ändå kunna säga att jag slår inte. 

Man har absolut inte sex med någon som säger nej.

Man kallar inte den man älskar luder, äcklig, vidrig och annat, än mindre kräver att den personen ska säga det själv.

Man kollar inte upp sin partners tidigare liv, dessutom i detalj. 

Du skriver att ni har det bra mellan problemen. Så är det i början för alla som lever med en som bryter ner och misshandlar fysiskt och/eller psykiskt. Han går dessutom i terapi, men har ändå inte insikt i hur han gör. 

Blir du kvar i relationen, blir det bara jobbigare och svårare att bryta upp, för han kommer bryta ner dig mer och mer. 

Ingen av punkterna i listan nedan gäller i en bra relation och du har berättat om många. Den är från rsfl.

Här är en checklista för att se om du är utsatt för våld.

- Försöker du (bort-)förklara din partners beteende gentemot dig?
    - Vill du inte berätta för dina vänner hur ni har det?
    - Vågar du inte göra vad du vill utan att först fråga din partner?
    - Tänker du dig för innan du tar upp saker som du tror kan göra din partner arg?
    - Talar din partner till dig på ett kränkande sätt?
    - Kallar din partner dig för otrevliga saker?
    - Har din partner hotat att göra illa dig eller de barn eller djur som ingår i ert hushåll eller någon annan i ditt familjenätverk?
    - Blir din partner arg, sur, avig, tyst, ogillande, avvisande när du vill umgås med din familj eller dina vänner och bekanta?
    - Kräver din partner att få veta vem du pratar med och vad ni pratar om?
    - Är det oftast du som betalar era gemensamma utgifter?
    - Har du känt dig tvungen att skriva på köpeavtal och andra ekonomiska avtal för att din partner uppmanat dig till det?
    - Händer det att din partner knuffar dig eller på andra sätt fysiskt gör dig illa?
    - Känner du dig pressad att gå med sex som du egentligen inte vill?

Om ett eller flera påståenden stämmer in på dig och er relation, kan det vara bra för dig att prata med en utomstående.

Här står mer utförligt och beskrivande med hur det kan vara i början, hur man egentligen vet vad som är okej osv: www.varningstecken.n.nu/

Ta hand om dig, TS!

• En ledsen
    Anonym (TD) skrev 2014-10-25 11:17:01 följande:
    Har ni pratat?
    Nja. Jag har svarat att jag vill vara ifred ett tag. Han tror att jag är hos en kille...

Han tycker att vi "är sårade båda två och behöver prata", han säger att han är lugn. Men jag vet inte om jag orkar träffa honom. Som sagt så ser våra samtal mest ut som så att han berättar för mig vad jag ska tycka och tänka. Han blir ju nöjd när jag säger att det i grund och botten är mitt fel.

Först när jag bett om ursäkt (för vad? Jo herpesen antar jag) kan han be om ursäkt för sitt beteende... Eventuellt.
  • En ledsen
    Anonya skrev 2014-10-25 11:24:50 följande:

TS, inget av det du skriver låter sunt eller bra.

Man håller inte i, knuffar eller annat så det gör ont på den andra, låter mest som sätt att göra illa men ändå kunna säga att jag slår inte. 

Man har absolut inte sex med någon som säger nej.

Man kallar inte den man älskar luder, äcklig, vidrig och annat, än mindre kräver att den personen ska säga det själv.

Man kollar inte upp sin partners tidigare liv, dessutom i detalj. 

Du skriver att ni har det bra mellan problemen. Så är det i början för alla som lever med en som bryter ner och misshandlar fysiskt och/eller psykiskt. Han går dessutom i terapi, men har ändå inte insikt i hur han gör. 

Blir du kvar i relationen, blir det bara jobbigare och svårare att bryta upp, för han kommer bryta ner dig mer och mer. 

Ingen av punkterna i listan nedan gäller i en bra relation och du har berättat om många. Den är från rsfl.

Här är en checklista för att se om du är utsatt för våld.

- Försöker du (bort-)förklara din partners beteende gentemot dig?
    - Vill du inte berätta för dina vänner hur ni har det?
    - Vågar du inte göra vad du vill utan att först fråga din partner?
    - Tänker du dig för innan du tar upp saker som du tror kan göra din partner arg?
    - Talar din partner till dig på ett kränkande sätt?
    - Kallar din partner dig för otrevliga saker?
    - Har din partner hotat att göra illa dig eller de barn eller djur som ingår i ert hushåll eller någon annan i ditt familjenätverk?
    - Blir din partner arg, sur, avig, tyst, ogillande, avvisande när du vill umgås med din familj eller dina vänner och bekanta?
    - Kräver din partner att få veta vem du pratar med och vad ni pratar om?
    - Är det oftast du som betalar era gemensamma utgifter?
    - Har du känt dig tvungen att skriva på köpeavtal och andra ekonomiska avtal för att din partner uppmanat dig till det?
    - Händer det att din partner knuffar dig eller på andra sätt fysiskt gör dig illa?
    - Känner du dig pressad att gå med sex som du egentligen inte vill?

Om ett eller flera påståenden stämmer in på dig och er relation, kan det vara bra för dig att prata med en utomstående.

Här står mer utförligt och beskrivande med hur det kan vara i början, hur man egentligen vet vad som är okej osv: www.varningstecken.n.nu/

Ta hand om dig, TS!

Tack för ditt pepp.

Jag kan säga att det mesta stämmer... Men han skrattar bara åt mig när jag påpekar det.. Eller bortförklarar det.

Jag vill ju tro att vi ska få det bra. Jag vet bara inte hur... Om bråken runt och kring herpesen skulle försvinna skulle allt bli så mycket bättre. Han vet ju redan allt och lite till om mitt förflutna så där finns det inte så mycket mer att bråka om...
  • Anonym (abc)

Men kära ts! Är det såhär du vill att det ska vara? Har du tänkt finna dig i detta vid alla tillfällen han blir arg eller ska du bli liten tyst å sårbar å inte få vara dig själv?

Jag ser att en annan kommenterat att hans sambo smitta honom. Hans reaktion va helt klart lika jävla löjlig den. Man gör inte så mot någon annan - någonsin.

Visst man kan bli arg å förtvivlad över sjukdomen men vad man än gör så kan man aldrig bli av med den å tyvärr är de bara o försöka hitta ett sätt att få frid i det hela.

Och är man så jävla noga då får man se till o sätta på sig kondom. I alla tillfällen!! När saker ligger latent i kroppen och man inte vet vad man har för virus eller anlag så är de ju inte direkt att någon smittar någon annan med flit! Garanterat inte heller när man är ett par och tycker om varandra.

Ju mer du skriver ts desto mer kommer de fram att du inte mår bra.

Du kanske gillar han o tycker ni har kul o ihop i övrigt men vaaaaarför sätter du ditt egna värde sist?!

Du vet att du inte är en hora - varför låter du han säga det?

Jag hade gjort slut direkt. Det äe jobbigt men det finns garanterat andra framtida pojkvänner som du kommer kunna skratta och framförallt må bra med!

• En ledsen

Han vet att jag inte smittade honom med flit, om jag nu gjorde det. Men han vill ändå att jag säger att jag smittat honom. Igår krävde han att jag skulle säga "Varsågod."

Alltså typ "varsågod, här har du herpes"

Varför gör han så? Jag tror han mår sjukt dåligt själv, jag vet att hans självkänsla är jättedålig...

• Anonym (.)
    MadlenA skrev 2014-10-25 10:57:40 följande:

(TD) det kan du tycka, när du skriver att du kan förstå TS sambo tycker jag att det är hjärndött.

Eftersom du tycker dig kunna ge TS råd utifrån din situation var det relevant att fråga om du är lika störd, för då bör hon inte lyssna på dig... Såklart.

Om du nu inte utsatte din flickvän för liknande grejer, tycker jag INTE du ska råda henne att vänta och se om det blir skillnad. Det kan rentav vara ett farligt råd

Håller med till 100%

Självklart ska inte ts lyssna på någon som erkänner att han utsatt en annan människa för psykisk misshandel
  • Anonym (.)
    En ledsen skrev 2014-10-25 11:27:04 följande:
    Nja. Jag har svarat att jag vill vara ifred ett tag. Han tror att jag är hos en kille...

Han tycker att vi "är sårade båda två och behöver prata", han säger att han är lugn. Men jag vet inte om jag orkar träffa honom. Som sagt så ser våra samtal mest ut som så att han berättar för mig vad jag ska tycka och tänka. Han blir ju nöjd när jag säger att det i grund och botten är mitt fel.

Först när jag bett om ursäkt (för vad? Jo herpesen antar jag) kan han be om ursäkt för sitt beteende... Eventuellt.
    Du hör ju själv att han inte är riktigt som man ska ts, du är värd så mycket mer
  • En ledsen

Jag är otroligt tacksam för era svar. Läser vartenda ett. Jag ska nog ringa kvinnojouren idag för mer stöd. Bor på hotell en natt till iaf...

Jag behöver lite vägledning i en sak till som vi har bråkat om...

Jag hade badoo innan vi träffades. Han hatar det. Jag träffade ett par killar därifrån vilket han vet eftersom han (givetvis) lyckats hacka sig in på mitt avslutade konto och sett bilder/konversationer med folk jag pratat med.

Kontot (som jag avslutade ca 5 dagar efter att jag och min sambo träffats, jag har visat honom avslutsmailet) verkar ha hängt kvar på sidan så man har kunnat söka på bilder på google. Söker man på "badoo mitt namn ålder" så har mina bilder kommit upp där, vilket han är fly förbannad över.

Nu har jag fått bort bilderna från google (alltså pyttesmå profilbilder i dålig upplösning) men jag får under inga omständigheter ha en profilbild på Facebook, för NÅGON kan ju känna igen mig från badoo! Jag får helst inte visa mig på events/mingel (mycket sånt i mitt jobb) för då "kan ju någon känna igen mig från den där knullsidan".

Det var ett år sedan drygt som jag var aktiv senast. Jag har inte haft någon profilbild på fb på ett tag eftersom det har stressat honom. Idag la jag upp en ny profilbild, peppad av bland annat er att välja själv hur jag vill leva mitt liv. Han skrev direkt att jag "omedelbart skulle ta bort profilbilden på Facebook"

Vad säger ni om detta?

• Anonym (TD)
    Anonym (.) skrev 2014-10-25 11:36:27 följande:
    Håller med till 100%

Självklart ska inte ts lyssna på någon som erkänner att han utsatt en annan människa för psykisk misshandel
    Nej jag känner ju inte killen och kan såklart inte ge råd till något. Det jag däremot kan göra är att l berätta om mina erfarenheter.

Jag var ingen ängel mot min sambo. HON vet det, JAG vet det, NI vet det nu. TS vill ha råd och tips för att förstå honom. När man ber om det så¨antar jag att man vill få det så nyanserat som möjligt?

Jag är den enda i den här tråden som uppriktigt säger sig stått på "andra sidan". Idag har jag en fantastisk bra relation med min sambo och vi älskar varandra över allt annat. Kan inte det vara ok?

Människor fungerar olika och TS vill förstå sin sambo. Jag tycker mig kunna identifiera mig med honom då vi båda har eller har haft liknande problematik. Jag delar helt enkelt mina erfarenheter om hur jag och min sambo tog oss vidare.

Tycker TS att jag bör lämna tråden så gör jag det.  
  • En ledsen
    Anonym (TD) skrev 2014-10-25 11:57:59 följande:
    Nej jag känner ju inte killen och kan såklart inte ge råd till något. Det jag däremot kan göra är att l berätta om mina erfarenheter.

Jag var ingen ängel mot min sambo. HON vet det, JAG vet det, NI vet det nu. TS vill ha råd och tips för att förstå honom. När man ber om det så¨antar jag att man vill få det så nyanserat som möjligt?

Jag är den enda i den här tråden som uppriktigt säger sig stått på "andra sidan". Idag har jag en fantastisk bra relation med min sambo och vi älskar varandra över allt annat. Kan inte det vara ok?

Människor fungerar olika och TS vill förstå sin sambo. Jag tycker mig kunna identifiera mig med honom då vi båda har eller har haft liknande problematik. Jag delar helt enkelt mina erfarenheter om hur jag och min sambo tog oss vidare.

Tycker TS att jag bör lämna tråden så gör jag det.  
    Jag är tacksam för att du ger mig dina synpunkter.

Jag tror dock inte att du är lika trasig som honom, med eller utan herpes..

Kunde du reflektera över dina utbrott på henne? Var du fysisk? Var det era samtal som tog er ur detta? Hur pratade ni då?
Svar på tråden Jag är en hora.