• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • Tändstickan

Jag vet att du ser det så, men det stämmer inte riktigt.

De har inte utmätning med nåt hembesök i första hand, det krävs en hel det för något sådant. Vad som skulle hända om en större skuld hamnar där och du inte betalar är i första hand löneutmätning.

Rent ekonomiskt vore det också det bästa för dig - att låta hela/alla skulder gå dit för du skulle du "bara" få en avbetalning per månad och beloppet skulle ligga på en nivå så du har kvar till hyra, mat etc. Det "dåliga" med det vore att du får såklart en anmärkning när något går till kronofogden, men den försvinner ju med tiden. MEN i din situation så vore det dock bättre att det går dit, än flera olika inkassobolag med hutlösa räntor som inte tar hänsyn till att du behöver något existensminimum att leva på.

Jag har förstått att du inte vill det ändå, men jag måste ändå påpeka att det där med hembesök och utmätning av möbler etc från kronofogden har du fått om bakfoten.

• mity

Har pratat med KFM. De säger att om skulden inte kan betalas med löneutmätning på tre månader görs hembesök. Det är dagens regler.

Räntorna fortsätter att ticka på även hos KFM.

Dessutom blir man som sagt brännmärkt på massa andra sätt...

Kan inte byta till annat boende osv. Dessutom kommer det ta längre tid att betala hos KFM än att fixa själv. Även om möjligheterna verkar vara slut. Har en förhoppning kvar. Vi får se om det går eller ej.

Visst kan det vara lättare med en avbetalningsplan men jag vill försöka kämpa tills hoppet överger mig. Men då ger jag upp om livet helt.

• Arbetsmyran76

Kan du byta till billigare lgh? Säga upp kabel TV, säga upp premunationer, sälja bil, cykla/gå, träna hemma istället för på gym, köpa begagnat på tradera,

• mity

Byta till billigare lägenhet kanske går på sikt men inte om jag hinner få betalningsanmärkningar... Tyvärr kostar även en flytt. Det går sällan att matcha så att man slipper dubbla hyror. Och hyra av flyttbil, flytt av abonnemang osv. 
    Bil har jag ej, ej gymkort, ej prenumerationer och shoppar inget öht för tillfället och har inget behov av det heller. Enda som jag kommer att prioritera är kläder till sonen.
    Har slimmat och trimmat allt som går. Fixat och trixat. Att jag hamnat i denna sits är inte orättvist utan självförvållat. Men det är orättvist att oavsett hur mycket jag kämpar/kämpat så ser detta ut att falla...

• mity

Att man kan bli så här deprimerad.

Jag skulle kunna offra mig och leva på ingenting förutom mat. Bara jag kunde komma ur denna situation.

• mity

Du har så rätt. Ska skärpa mig. Det är bara svårt att få krafterna att räcka till. Viljan är stor men orken tryter. Jag har levt över även min energitillgångar i år. Svårt att förklara men är helt dränerad på energi.

• mity

Kanske det. Måste ändå ha en plan om det skiter sig. Räcker att det kommer en endaste oförutsedd utgift för att allt ska falla. Det är den stressen som sliter sönder en. Och ångesten. Och rädslan.

Svar på tråden Total jävla panik