• TigerEmmlis

Bf Augusti 2015

Plussade idag!
    Bf blir runt 31 juli/ 2 augusti 2015 då min cykel varit lite knasig efter ett MA i augusti!
    Men har gått över 14 respektive 11 dagar med mina tjejer som är födda 2010 och 2013!

Här kan vi diskutera allt och skapa nya vänskaper!

Säg till om ni vill vara med i en Facebook grupp oxå! :)

Kram på er!

*Nova 10-11-12* *bf 13-04-05*
  • Svar på tråden Bf Augusti 2015
  • Kottex

Vi köpte parhus i oktober, inflytt mars 2016. Fick reda på att vi var gravida i december. Vi har en kontantinsats att spara ihop till i år, ska betalas i november. Från mars nästa år kommer vi ha en ökad boendekostnad på ett antal kronor men vi kommer helt klart att ordna det, det är uträknat sedan länge :) det bästa vore att försöka ta så få dagar som möjligt aug-mars i år och utöka dagarna efter behov efter de ökade månadskostandera? Å andra sidan vill vi kunna spara så många kronor som möjligt.

Har ett antal komptimmar att ta ut, visst borde man kunna ta ut komptid ca 8h/vecka under första året? Det drygar ju ut så man slipper använda dagar i onödan. Ska ringa fk men kommer inte till skott :)

• Sanandra
    Minxy skrev 2015-03-01 21:20:48 följande:
    Tänk bara på att ni måste ta ut merparten av föräldradagarna innan barnet fyller 4 år, så spara inte för mycket/för länge smile1.gif

Efter 4-årsdagen får man bara ha 96 dagar kvar totalt :/

Jag ska vara hemma 1 år, därefter ska eventuellt min man vara hemma några månader.
    Måste ju ta ut 5 dagar per vecka efter att barnet fyllt 1 år sedan tänkte sambon vara hemma senare ngr månader. Så är nog liten risk att det är så långa dagar kvar.:)

Men tack för tipset!:)
  • Sommar15

Vi delar lika rakt av, så jag blir hemma första tiden och han andra. Har funderat på att dela upp det i fler "delar" så att jag också fick vara hemma lite när bebisen är lite större men det verkar vara så himla krångligt både med jobb och försäkringskassan så det blir nog två delar. Ca 9 mån var tänker vi så bebisen får börja dagis efter jul när den är ca 1,5 år. Men det är ju bra tajmat att föda i augusti så man kan ta ut en lång semester innan dess, jag tänkte gå hem från jobbet veckan efter midsommar :)

• Fippla
    Cvs skrev 2015-03-01 21:15:09 följande:
    Hur är det med övriga bebissaker, någon som köpt nått än? 
    Vi har sagt att vi börjar efter rul.. men har varit nära ett par gånger redan hehe

Har inte köpt någonting och vill inte göra förrän bäbisen eventuellt är här, så har jag alltid tänkt. Vill inte ha grejer hemma utifall att någonting skulle hända och man kommer hem utan bäbis. Pessimistiskt jag vet! Men mycket kan hända. 

Kommer ihåg att pappa och jag  var och köpte kläder till min lillasyster medan mamma och hon var kvar på BB! Så det är nog ett släktdrag! =) 

Planerar att köpa mammabrallor efter ultraljudet, några av jeansen börjar bli tajta! =P 

• AnnaBanana

Gjorde baking soda testet nyss och de visade pojke ^^ hehe får se om de stämmer när vi ska på RUL om 10 dagar :) ang de här med mammadagat och så så e jag inte så insatt men min sambo kommer förmodligen inte kunna ta ut sina pga jobbet han har så förmodligen kommer han skriva över dem på mig , om de nu e så de funkar :p

• Minza83
    AnnaBanana skrev 2015-03-02 10:39:44 följande:

Gjorde baking soda testet nyss och de visade pojke ^^ hehe får se om de stämmer när vi ska på RUL om 10 dagar :) ang de här med mammadagat och så så e jag inte så insatt men min sambo kommer förmodligen inte kunna ta ut sina pga jobbet han har så förmodligen kommer han skriva över dem på mig , om de nu e så de funkar :p

Jag har gjort det flera ggr hittills , senast var i förra veckan och alla ggr visar det på flicka :)

Med tredje barnet stämde det! (Provade aldrig med mina söner, visste inte ens att det fanns då tyvärr hehe) :)
  • doccah

Wiho kände dom första sparkarna i helgen!! Kändes som ngt knölade mot magen och sen igårkväll så lade jag handen på magen och kände en riktig buff mot handen flera gånger så mysigt!!

• Agentkia
    doccah skrev 2015-03-02 11:13:27 följande:

Wiho kände dom första sparkarna i helgen!! Kändes som ngt knölade mot magen och sen igårkväll så lade jag handen på magen och kände en riktig buff mot handen flera gånger så mysigt!!

Åååååh så mysigt.
  • Kattflickan
    Fippla skrev 2015-03-02 08:38:43 följande:

Har inte köpt någonting och vill inte göra förrän bäbisen eventuellt är här, så har jag alltid tänkt. Vill inte ha grejer hemma utifall att någonting skulle hända och man kommer hem utan bäbis. Pessimistiskt jag vet! Men mycket kan hända. 

Kommer ihåg att pappa och jag  var och köpte kläder till min lillasyster medan mamma och hon var kvar på BB! Så det är nog ett släktdrag! =) 

Planerar att köpa mammabrallor efter ultraljudet, några av jeansen börjar bli tajta! =P 

Om man inte köper något innan så får man hastköpa allt sen till fullpris. Det finns ingen chans att bevaka blocket och köpa begagnat. Första tiden är så himla intensiv att jag skulle aldrig ha hunnit handla nåt då. Jag fick min systers vagn, en massa begagnade bebiskläder av mina vänner, köpte sidosäng på blocket( den är jättebra men apdyr ny). Skötbordet behövde vara speciellt för att passa in i vårt badrum så det krävdes en del efterforskningar att hitta rätt. Jag är glad att vi hade allt väsentligt hemma när jag fick amma konstant när dottern var nyfödd.

Mitt tips till dig är att du kollar upp innan vad ni vill ha åtminstone. Sen är det inte säkert att du kommer ligga på BB alls så att din kille kan åka iväg och handla.
  • doccah

Försökte höra hjärtljud med mitt stetoskop med men utan resultat :P

Svar på tråden Bf Augusti 2015