• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Anonym (Oxå ångest)
    Jätteoroligg skrev 2015-01-14 19:55:20 följande:
    Hoppas verkligen det gör det! Jo, det är sjukt störande ibland haha. :P

Jag hoppas det blir bättre med KBTn, nej jag ska dit nästa onsdag. 

Tack så mycket för svar, och förlåt att jag skriver här så ofta men är skönt att skriva av sig.
    Jag har följt din tråd ett tag och kan bara säga att jag hoppas att du mår bättre snart. Hoppas kbt funkar!
  • Påven Johanna
    Jätteoroligg skrev 2015-01-14 19:55:20 följande:
    Hoppas verkligen det gör det! Jo, det är sjukt störande ibland haha. :P

Jag hoppas det blir bättre med KBTn, nej jag ska dit nästa onsdag. 

Tack så mycket för svar, och förlåt att jag skriver här så ofta men är skönt att skriva av sig.
    Du behöver inte be om ursäkt för det. Jag förstår att det är skönt att skriva av sig, men som jag skrev en annan gång så är den känslan bara kort och tillfällig. Sedan börjar allt om igen eftersom du vill åt den där lättnadskänslan som följer på en ångestattack. Det blir lite som om du springer i cirklar. Om du i stället försöker hålla en del av ångesten inom dig samtidigt samtidigt som du övar på att lugna dig själv så kommer den till sist att ge med sig och du kan se tillbaka på detta som något avlägset och lite konstigt som hände dig ett tag. Men häng i där med terapin så kommer du bli allt bättre och bättre på att fixa de där angreppen av hälsoångest.
  • Jätteoroligg
    Anonym (Oxå ångest) skrev 2015-01-14 19:58:40 följande:
    Jag har följt din tråd ett tag och kan bara säga att jag hoppas att du mår bättre snart. Hoppas kbt funkar!
    Jaså hej! Ja tack så mycket, hoppas jag också. :)
    Påven Johanna skrev 2015-01-14 19:59:00 följande:
    Du behöver inte be om ursäkt för det. Jag förstår att det är skönt att skriva av sig, men som jag skrev en annan gång så är den känslan bara kort och tillfällig. Sedan börjar allt om igen eftersom du vill åt den där lättnadskänslan som följer på en ångestattack. Det blir lite som om du springer i cirklar. Om du i stället försöker hålla en del av ångesten inom dig samtidigt samtidigt som du övar på att lugna dig själv så kommer den till sist att ge med sig och du kan se tillbaka på detta som något avlägset och lite konstigt som hände dig ett tag. Men häng i där med terapin så kommer du bli allt bättre och bättre på att fixa de där angreppen av hälsoångest.
    Jo jag förstår precis vad du menar, jag försöker varje dag... men hamnar ändå tillbaka här i den här tråden. Samt så ligger jag oftast och googlar på liknande trådar på nätterna för att läsa och lugna mig. 
  • Anonym (barajag)

Du skrev något om att du inte har fått ut recept på sertralin skrivet? Det låter ju jättemärkligt, det är ju ingen "farlig" medicin på det viset utan en medicin som man ska ta regelbundet och inte ha några pauser i onödan. Nu behöver du ju inte oroa dig kroppsligt, det är inte farligt att vara utan den, utan nu tänker jag med tanke på psyket. Har du fått något nytt recept ännu?

• Jätteoroligg
    Anonym (barajag) skrev 2015-01-14 22:11:48 följande:

Du skrev något om att du inte har fått ut recept på sertralin skrivet? Det låter ju jättemärkligt, det är ju ingen "farlig" medicin på det viset utan en medicin som man ska ta regelbundet och inte ha några pauser i onödan. Nu behöver du ju inte oroa dig kroppsligt, det är inte farligt att vara utan den, utan nu tänker jag med tanke på psyket. Har du fått något nytt recept ännu?

Tack så mycket för tipset!

Ja det var ganska dåligt av läkaren tyckte jag, då jag inte villa hoppa över några dagar. Hade tur som fick låna lite annars hade jag varit utan ännu längre. Kändes ju som onödigt att måsta avbryta kuren så att säga.

Yes jag har fått nytt recept, nu på 100st tabletter så det räcker ett tag.
  • Jätteoroligg

Hej!

Försökte verkligen hålla mig från att skriva här men kunde inte låta bli...

Har det lite tungt att andas nu, dock endast när jag ligger och tänker på det. Har även oro över hela kroppen samt lite hög puls och lite läskigt i bröstet.

Det var det... ska verkligen försöka sova nu, om det lugnar ner sig.

• Anonym (Ångestig)

Kan du lyssna på någon dokumentär i P3s arkiv? Det hjälper mej att somna ofta.

• Jätteoroligg
    Anonym (Ångestig) skrev 2015-01-16 09:21:54 följande:

Kan du lyssna på någon dokumentär i P3s arkiv? Det hjälper mej att somna ofta.

Har aldrig provat faktiskt. Ska kolla närmare på det. Tack för tipset!
  • Anonym (barajag)

Bra tips! När jag har ångest brukar jag också bestämma mig för att se på ngt som gör att jag börjar fokusera på det andra men lagom "tråkigt" sådär =) Bestäm i förväg någon serie/program eller ngt på youtube kanske, som du bestämmer dig för att du tittar på nästa gång. Ångesttankarna knackar ju säkert på ändå men tänk på att det tar ca 15 min för hjärnan att bli riktigt fokuserad på något, så bestäm bara att nu ligger jag kvar o ser programmet även om det är riktigt jobbigt. 

Svar på tråden panikångest/attack hjälp