• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Anonym (barajag)

Bra att du tycker att du börjar bli lite halvknäpp =) Inget illa ment, se det som ett sundhetstecken. När du tillräckligt många gånger "varit på väg att dö" och lika många gånger överlevt, kommer du snart att inse att det inte är på riktigt denna gången heller Glad Jag är inte fri från min ångestproblematik, tyvärr, men min hypokondri är iaf mycket bättre =) alltid något, så visst kan det ske! Ytterst sällan numera jag har "sjukdomsattacker =) "

• Jätteoroligg
    Anonym (barajag) skrev 2015-01-23 00:48:02 följande:

Bra att du tycker att du börjar bli lite halvknäpp =) Inget illa ment, se det som ett sundhetstecken. När du tillräckligt många gånger "varit på väg att dö" och lika många gånger överlevt, kommer du snart att inse att det inte är på riktigt denna gången heller Glad Jag är inte fri från min ångestproblematik, tyvärr, men min hypokondri är iaf mycket bättre =) alltid något, så visst kan det ske! Ytterst sällan numera jag har "sjukdomsattacker =) "

Jo jag förstår vad du menar. :)

Tack så mycket för svar, och skönt att din hypokondri har lugnat ner sig... Min börjar bli lite lugnare också faktiskt men vanliga ångesten finns kvar.
  • MrFahrenheit

Jag tycker att det är bra att vara lite halvknäpp =) Missförstå mig rätt, men halvknäppa människor tar inte allt på 100% allvar, vilket är en fördel när kroppen spökar (och alla andra tycker att man är konstig för att mår dåligt när man är 'frisk').

De flesta tycker att jag är helknäpp oavsett, men det tillhör väl 'sjukdomen' Drömmer

• joseffsson

Panikångestattack kan pågå i flera timmar, i värsta fall dagar/veckor. Och ja, man kan få värk/smärtor i bröstet p.g.a. hjärtklappning. Det verkar som att Sjukvårdsrådgivningen inte kan sitt jobb. De av alla borde ju veta att man kan få kraftiga värkar av en ångestattack. Du kan också få värkar av att musklerna spänns så inåt helvete, för att man skakar som ett jävla asplöv. Du kan t.o.m. få symtom som inte står med i ångest-broschyrerna.

Lycka till!

• MrFahrenheit
    joseffsson skrev 2015-01-24 01:40:56 följande:

Panikångestattack kan pågå i flera timmar, i värsta fall dagar/veckor. Och ja, man kan få värk/smärtor i bröstet p.g.a. hjärtklappning. Det verkar som att Sjukvårdsrådgivningen inte kan sitt jobb. De av alla borde ju veta att man kan få kraftiga värkar av en ångestattack. Du kan också få värkar av att musklerna spänns så inåt helvete, för att man skakar som ett jävla asplöv. Du kan t.o.m. få symtom som inte står med i ångest-broschyrerna.

Lycka till!

Sjukvårdsrådgivningen vet inte mer idag (kanske) än vad de visste för 10 år sedan. En rådgivning är enbart första instansen, inget mer...

Personer som ringer in och förklarar bröstsmärtor, skickar de direkt in till akuten oavsett ålder.

Väl på akuten möts man av Dr vad-fan-gör-du-här? Och allt börjar om på nytt...
  • Jätteoroligg

Tack för svaren hörni!

Är lite less över värken i vänster hand också, den känns ganska mycket nu... det är som över knogarna på vänstra delen av handen. Fast det är som lite ilande smärta där. Svårt att förklara...

Sjukt störande är det, särskilt när man tänker att det är nåt farligt.

• Påven Johanna
    Jätteoroligg skrev 2015-01-25 18:26:17 följande:

Tack för svaren hörni!

Är lite less över värken i vänster hand också, den känns ganska mycket nu... det är som över knogarna på vänstra delen av handen. Fast det är som lite ilande smärta där. Svårt att förklara...

Sjukt störande är det, särskilt när man tänker att det är nåt farligt.

Vad tänker du dig skulle kunna vara farligt med smärtande knogar på västra delen av handen? 
  • Jätteoroligg
    Påven Johanna skrev 2015-01-25 18:27:42 följande:
    Vad tänker du dig skulle kunna vara farligt med smärtande knogar på västra delen av handen? 
    Tänker ju över det hela med armen och handen. Men just nu känns det där vid knogarna/inne i handen.

Det jag tänker är ju bara att det är nåt farligt, kanske hjärtat eller något. :P
  • Jätteoroligg

Hej!

Vill bara skriva av mig igen... Även fast jag vet att jag haft såhär förut blir jag orolig.

Har lite ont i "hjärtat" nu då och då. Blir såklart orolig och sitter och tänker på detta, även fast jag upplevt det här jättemycket förut.

/Ångesten

• MrFahrenheit
    Jätteoroligg skrev 2015-01-26 20:43:52 följande:

Hej!

Vill bara skriva av mig igen... Även fast jag vet att jag haft såhär förut blir jag orolig.

Har lite ont i "hjärtat" nu då och då. Blir såklart orolig och sitter och tänker på detta, även fast jag upplevt det här jättemycket förut.

/Ångesten

Du vet med dig, innerst inne att det inte är något som är farligt. Oron gör att det känns som något farligt.

Det viktigaste är att bryta den onda cirkeln.
Svar på tråden panikångest/attack hjälp