• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Jätteoroligg
    radwanska skrev 2015-01-12 12:27:17 följande:

Stickningar i kroppen är ett ångestsymptom.

Om du nu spänner dig när du spelar gitarr så är nog den där värken kopplad till det. Eller så kanske du sov på armen under natten som gick. Värk är inte farligt.

Har du själv några ideer om hur du ska bli av med din hälsoångest?
    Har du "sjukdomsinsikt"? Alltså, jag menar, inser du att du egentligen är frisk men ändå oroar dig, eller tror du på allvar att du kan vara allvarligt sjuk? Eller är det att du oroar dig för att BLI allvarligt sjuk?

Skulle gärna vilja förstå dina tankar bättre.

Hej, tack för svar!

Ja, jag tänker att det kanske kan vara så men jag har ju inte känt så för typ ett halvår sen osv men jag kanske spänner mig mer nu för tiden då jag har ångest och oro i kroppen. Värk är ju ändå oroande, då man läser om allt ifrån tysta hjärtinfarkter osv, att värk i armen kan vara farligt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bli av med det, har ju börjat träffa psykolog och vi ska börja grejja med det samt träffa läkaren igen och få hon att berätta om hjärtat osv kanske.

Ja, jag "inser" nog att jag är fysiskt frisk och att jag mår dåligt psykiskt men man vet ju aldrig, det är det som knäcker mig. 

Hoppas du får en bättre syn på mina tankar nu.
  • radwanska
    Jätteoroligg skrev 2015-01-12 17:46:42 följande:
    Hej, tack för svar!

Ja, jag tänker att det kanske kan vara så men jag har ju inte känt så för typ ett halvår sen osv men jag kanske spänner mig mer nu för tiden då jag har ångest och oro i kroppen. Värk är ju ändå oroande, då man läser om allt ifrån tysta hjärtinfarkter osv, att värk i armen kan vara farligt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bli av med det, har ju börjat träffa psykolog och vi ska börja grejja med det samt träffa läkaren igen och få hon att berätta om hjärtat osv kanske.

Ja, jag "inser" nog att jag är fysiskt frisk och att jag mår dåligt psykiskt men man vet ju aldrig, det är det som knäcker mig. 

Hoppas du får en bättre syn på mina tankar nu.
    Ja, tack, jag tycker att jag fick en bättre syn på dina tankar. Nej, man vet ju aldrig om man är sjuk eller kanske blir sjuk i framtiden, men något som kan vara värt att repetera för sig själv är ju att det hjälper aldrig att oroa sig i förväg.

Både du och jag skulle kunna få cancer om två år från och med nu.

Men om det blir så att vi får det, så hjälpte det ju inte att vi oroade oss för det redan nu. Din oro som du har nu hindrar dig från att kunna leva och njuta av nuet, som är det mest värdefulla sättet att leva på tror jag de flesta håller med om.

Hittills oroar du dig alltid för ångestsymptom och krämpor som inte är tecken på allvarlig sjukdom. Är det så att du inte vet så bra vad som kan vara allvarligt och inte, när det gäller signaler från kroppen?

Jag inser att mina ord inte kan ta bort den oro som bor inom dig. Tycker du ska vara tydlig med din psykolog att du vill genomgå KBT-behandling, som kan ge dig verktyg att lära dig styra dina tankar åt andra banor.
  • Jätteoroligg
    radwanska skrev 2015-01-12 18:15:41 följande:
    Ja, tack, jag tycker att jag fick en bättre syn på dina tankar. Nej, man vet ju aldrig om man är sjuk eller kanske blir sjuk i framtiden, men något som kan vara värt att repetera för sig själv är ju att det hjälper aldrig att oroa sig i förväg.

Både du och jag skulle kunna få cancer om två år från och med nu.

Men om det blir så att vi får det, så hjälpte det ju inte att vi oroade oss för det redan nu. Din oro som du har nu hindrar dig från att kunna leva och njuta av nuet, som är det mest värdefulla sättet att leva på tror jag de flesta håller med om.

Hittills oroar du dig alltid för ångestsymptom och krämpor som inte är tecken på allvarlig sjukdom. Är det så att du inte vet så bra vad som kan vara allvarligt och inte, när det gäller signaler från kroppen?

Jag inser att mina ord inte kan ta bort den oro som bor inom dig. Tycker du ska vara tydlig med din psykolog att du vill genomgå KBT-behandling, som kan ge dig verktyg att lära dig styra dina tankar åt andra banor.
    Tack så mycket för ditt svar!

Jag förstår precis vad du menar, jag har ingen aning om hur fan jag hamnade i det här träsket. :(

Är ju lite skumt faktiskt, men jag måste försöka övertyga mig själv om att det är lugnt och om inte annat händer det så händer det. Man kan ju inte leva såhär.

Men känns nog som jag kommer komma i oro i natt igen. Brukar bli så.

Jag ska prata med psykologen om det, jag nämnde även min hälsoångest för han att den är ganska brutal och vi ska gå in på det mer nästa gång vi ses. Samt mitt illamående jag har när jag ska göra saker.

Jag måste verkligen försöka komma på andra tankar.
  • Jätteoroligg

Vill nämna en till ful sak. 

Tryckte just i mig två burgare med bröd och såklart börja jag nojja över att det kanske är dåligt för hjärtat pga fett och så. Känner mig trött och så nu men det blir man ju när man tryck i sig mat. Ändå sitter jag och nojjar över hjärtat nu.

Är sjukt hur jag har blivit. :P

• radwanska

Nejdå det är ingen fara med hamburgare, hehe...

Hur länge har du haft det så här? Minns du när din hälsoångest började?

Det var inget speciellt som hände i ditt liv just då? Något du har glömt, eller inte gärna tänker på?

• Jätteoroligg
    radwanska skrev 2015-01-13 23:49:02 följande:

Nejdå det är ingen fara med hamburgare, hehe...

Hur länge har du haft det så här? Minns du när din hälsoångest började?

Det var inget speciellt som hände i ditt liv just då? Något du har glömt, eller inte gärna tänker på?

Haha, nä men man håller ju på bli lite galen känns det som :P

Ja, det började väl i höstas, fast då var det inget om hjärtat. Och sen har det som bytt av till hjärtat nu.

Jag vet inte, kan ha varit med att skolan var över och jag hade ingen utbildning osv.
  • Jätteoroligg

Hej, tänkte bara fråga om det är någon annan som upplevt värk/stelhet osv i vänster arm/hand osv vid ångest/depression? Är sjukt jobbigt iallafall, känns läskigt och samtidigt störande.

/Orolig och less
  • Påven Johanna
    Jätteoroligg skrev 2015-01-14 19:39:19 följande:

Hej, tänkte bara fråga om det är någon annan som upplevt värk/stelhet osv i vänster arm/hand osv vid ångest/depression? Är sjukt jobbigt iallafall, känns läskigt och samtidigt störande.

/Orolig och less
    Alla dina fysiska symptom beror på din hälsoångest. Förstår att du blir leds på det, men det kommer att gå över när du fått hjälp via KBT. Ska du inte dit redan i morgon?
  • Jätteoroligg
    Påven Johanna skrev 2015-01-14 19:45:06 följande:
    Alla dina fysiska symptom beror på din hälsoångest. Förstår att du blir leds på det, men det kommer att gå över när du fått hjälp via KBT. Ska du inte dit redan i morgon?
    Hoppas verkligen det gör det! Jo, det är sjukt störande ibland haha. :P

Jag hoppas det blir bättre med KBTn, nej jag ska dit nästa onsdag. 

Tack så mycket för svar, och förlåt att jag skriver här så ofta men är skönt att skriva av sig.
Svar på tråden panikångest/attack hjälp