Jätteoroligg skrev 2015-01-12 17:46:42 följande:
Hej, tack för svar!
Ja, jag tänker att det kanske kan vara så men jag har ju inte känt så för typ ett halvår sen osv men jag kanske spänner mig mer nu för tiden då jag har ångest och oro i kroppen. Värk är ju ändå oroande, då man läser om allt ifrån tysta hjärtinfarkter osv, att värk i armen kan vara farligt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska bli av med det, har ju börjat träffa psykolog och vi ska börja grejja med det samt träffa läkaren igen och få hon att berätta om hjärtat osv kanske.
Ja, jag "inser" nog att jag är fysiskt frisk och att jag mår dåligt psykiskt men man vet ju aldrig, det är det som knäcker mig.
Hoppas du får en bättre syn på mina tankar nu.
Ja, tack, jag tycker att jag fick en bättre syn på dina tankar. Nej, man vet ju aldrig om man är sjuk eller kanske blir sjuk i framtiden, men något som kan vara värt att repetera för sig själv är ju att det hjälper aldrig att oroa sig i förväg.
Både du och jag skulle kunna få cancer om två år från och med nu.
Men om det blir så att vi får det, så hjälpte det ju inte att vi oroade oss för det redan nu. Din oro som du har nu hindrar dig från att kunna leva och njuta av nuet, som är det mest värdefulla sättet att leva på tror jag de flesta håller med om.
Hittills oroar du dig alltid för ångestsymptom och krämpor som inte är tecken på allvarlig sjukdom. Är det så att du inte vet så bra vad som kan vara allvarligt och inte, när det gäller signaler från kroppen?
Jag inser att mina ord inte kan ta bort den oro som bor inom dig. Tycker du ska vara tydlig med din psykolog att du vill genomgå KBT-behandling, som kan ge dig verktyg att lära dig styra dina tankar åt andra banor.