• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Anonym (barajag)

Nu minns jag inte om detta diskuterats tidigare i tråden men tänkte ändå fråga om du har fått någon medicin att ta vid behov som lugnar? Nu är jag absolut ingen förespråkare för dessa mediciner som ju i vissa fall är narkotikaklassade men ibland kan det vara en trygghet bara att ha dem hemma. Man kan ju inte ta dem varje gång man känner oro.

Nu finns det ju också andra alternativ, tex atarax som är en medicin som man blir lite trött av. Jag vill inte att du ska proppa i dig mera mediciner men jag vet själv hur jobbigt det är att plågas av oro och inte kunna koppla av. Det finns också bachs droppar eller spray, tror den heter rescue spray  och finns i hälsokosthandeln.

• Jätteoroligg
    Anonym (barajag) skrev 2015-01-16 21:04:16 följande:

Bra tips! När jag har ångest brukar jag också bestämma mig för att se på ngt som gör att jag börjar fokusera på det andra men lagom "tråkigt" sådär =) Bestäm i förväg någon serie/program eller ngt på youtube kanske, som du bestämmer dig för att du tittar på nästa gång. Ångesttankarna knackar ju säkert på ändå men tänk på att det tar ca 15 min för hjärnan att bli riktigt fokuserad på något, så bestäm bara att nu ligger jag kvar o ser programmet även om det är riktigt jobbigt. 

Tack för tipset hörru! Jag brukar nästan se film varje kväll så, men har svårt att fokusera på filmen då när jag har ångesten. Men brukar funka.
    Anonym (barajag) skrev 2015-01-16 21:16:47 följande:

Nu minns jag inte om detta diskuterats tidigare i tråden men tänkte ändå fråga om du har fått någon medicin att ta vid behov som lugnar? Nu är jag absolut ingen förespråkare för dessa mediciner som ju i vissa fall är narkotikaklassade men ibland kan det vara en trygghet bara att ha dem hemma. Man kan ju inte ta dem varje gång man känner oro.

Nu finns det ju också andra alternativ, tex atarax som är en medicin som man blir lite trött av. Jag vill inte att du ska proppa i dig mera mediciner men jag vet själv hur jobbigt det är att plågas av oro och inte kunna koppla av. Det finns också bachs droppar eller spray, tror den heter rescue spray  och finns i hälsokosthandeln.

Jag fick atarax utskrivet samtidigt som sertralinet men tyckte inte atarax gjorde något alls så jag har inget "lugnande" nu. Men känns nästan bra på ett sätt att inte behöva ta sånt, för om jag hade det hemma kanske det hade blivit en vana att ta sånt.
  • Jätteoroligg

Hej vill bara skriva av mig lite och fråga om råd...

Nu senaste timmarna har jag varit sjukt trött och ba nedstämd, har inte varit såhär förut tror jag. Är ba allmänt less och lite nere.

Kan nämna att jag varit uppe länge idag också, vaknade vid 10 imorse och det brukar jag ju aldrig göra, så det lär väl vara därför jag är trött. Men kan det medföra nedstämdhet eller kan det bara komma och gå?

For iväg med en kompis och skjutsade några som skulle på fest, och jag hade bara en öl som jag drack upp... Jag var egentligen sugen på stanna på festen och umgås med folk och ha det trevligt men när vi väl kom fram åkte jag bara med hem och blev mer och mer depp. Nu sitter jag här och "halvångrar" att jag inte stannade.

Har ni nå tips/råd att komma med angående det här?

/Ångestgrabben

• Jätteoroligg

Hej.

En till sak som oroar mig är att när jag tar ett djupt andetag känner jag att pulsen som hoppar över ett slag. Är detta normalt?!

• MrFahrenheit
    Jätteoroligg skrev 2014-11-24 08:35:21 följande:

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

Det går över när du bestämmer att det ska gå över. Jag var själv som dig för ett par år sedan. Det var en dålig tid i mitt liv.

Det kanske låter brutalt, men med dessa saker ska man heller inte underskatta. Man måste sluta övervärdera livet...
  • Jätteoroligg
    MrFahrenheit skrev 2015-01-18 02:15:11 följande:
    Det går över när du bestämmer att det ska gå över. Jag var själv som dig för ett par år sedan. Det var en dålig tid i mitt liv.

Det kanske låter brutalt, men med dessa saker ska man heller inte underskatta. Man måste sluta övervärdera livet...
    Jag förstår vad du menar... tack för svar.
  • MrFahrenheit
    Jätteoroligg skrev 2015-01-18 01:55:36 följande:

Hej.

En till sak som oroar mig är att när jag tar ett djupt andetag känner jag att pulsen som hoppar över ett slag. Är detta normalt?!

Detta är helt normalt. Händer mig var och varannan dag fortfarande.

När detta började för flera år sedan så gick jag efter ett tag t o m till akuten mitt i natten för att jag var så orolig för att "hjärtat var på väg att stanna!!".

Att sjukvården inte är så bra på att bemöta dessa problem i regel, är också grundorsaken till varför jag heller inte har ett förtroende för sjukvården. Men det är normalt att pulsen hoppar över ett slag till och från, det känns enbart värre när man tänker på det.
  • Jätteoroligg
    MrFahrenheit skrev 2015-01-22 22:37:46 följande:
    Detta är helt normalt. Händer mig var och varannan dag fortfarande.

När detta började för flera år sedan så gick jag efter ett tag t o m till akuten mitt i natten för att jag var så orolig för att "hjärtat var på väg att stanna!!".

Att sjukvården inte är så bra på att bemöta dessa problem i regel, är också grundorsaken till varför jag heller inte har ett förtroende för sjukvården. Men det är normalt att pulsen hoppar över ett slag till och från, det känns enbart värre när man tänker på det.
    Okej, tack så mycket för svar.

Aha, ja jag har inte riktigt vågat fara till akuten då jag "innerst inne" förstår att det är ångest och inte farligt men man är ju orolig ändå.
  • MrFahrenheit
    Jätteoroligg skrev 2015-01-22 23:53:15 följande:
    Okej, tack så mycket för svar.

Aha, ja jag har inte riktigt vågat fara till akuten då jag "innerst inne" förstår att det är ångest och inte farligt men man är ju orolig ändå.
    Var inte orolig för det. Det finns värre saker att oroa sig för. Andning och hjärt-rytm hör ihop det är allt.

Inre spänningar och oro är det viktigaste att bli av med...
  • Jätteoroligg
    MrFahrenheit skrev 2015-01-22 23:59:32 följande:
    Var inte orolig för det. Det finns värre saker att oroa sig för. Andning och hjärt-rytm hör ihop det är allt.

Inre spänningar och oro är det viktigaste att bli av med...
    Tack för svar!

Försöker att inte oroa mig men är svårt, nu t.ex så åt jag ganska mycket mat och så blir jag rädd att det kanske är dåligt för hjärtat osv.

Börjar bli lite halvknäpp :P
Svar på tråden panikångest/attack hjälp