Anonym (barajag) skrev 2015-01-16 21:04:16 följande:
Bra tips! När jag har ångest brukar jag också bestämma mig för att se på ngt som gör att jag börjar fokusera på det andra men lagom "tråkigt" sådär =) Bestäm i förväg någon serie/program eller ngt på youtube kanske, som du bestämmer dig för att du tittar på nästa gång. Ångesttankarna knackar ju säkert på ändå men tänk på att det tar ca 15 min för hjärnan att bli riktigt fokuserad på något, så bestäm bara att nu ligger jag kvar o ser programmet även om det är riktigt jobbigt.
Tack för tipset hörru! Jag brukar nästan se film varje kväll så, men har svårt att fokusera på filmen då när jag har ångesten. Men brukar funka.
Anonym (barajag) skrev 2015-01-16 21:16:47 följande:
Nu minns jag inte om detta diskuterats tidigare i tråden men tänkte ändå fråga om du har fått någon medicin att ta vid behov som lugnar? Nu är jag absolut ingen förespråkare för dessa mediciner som ju i vissa fall är narkotikaklassade men ibland kan det vara en trygghet bara att ha dem hemma. Man kan ju inte ta dem varje gång man känner oro.
Nu finns det ju också andra alternativ, tex atarax som är en medicin som man blir lite trött av. Jag vill inte att du ska proppa i dig mera mediciner men jag vet själv hur jobbigt det är att plågas av oro och inte kunna koppla av. Det finns också bachs droppar eller spray, tror den heter rescue spray och finns i hälsokosthandeln.
Jag fick atarax utskrivet samtidigt som sertralinet men tyckte inte atarax gjorde något alls så jag har inget "lugnande" nu. Men känns nästan bra på ett sätt att inte behöva ta sånt, för om jag hade det hemma kanske det hade blivit en vana att ta sånt.