• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • spanstind

Drabbades av panikångestattacker en period på 90-talet,när jag väl kom underfund om vad handlade om lyckades jag " nöta " bort skiten. Påstår inte att det var helt lätt men det gick.

• Jätteoroligg
    spanstind skrev 2015-01-06 23:26:28 följande:

Drabbades av panikångestattacker en period på 90-talet,när jag väl kom underfund om vad handlade om lyckades jag " nöta " bort skiten. Påstår inte att det var helt lätt men det gick.

Okej, tack för svar! Jag har det ganska lugnt nu iallafall så det är skönt, så vi får ju se hur det går.

Skönt att du fixade det!
  • Jätteoroligg

Hej

Vill skriva av mig lite igen, hur har jag lite stickningar i vänster hand, allmänt oro i kroppen osv. Det känns alltid bra för stunden att få skriva av sig/prata med någon om det.

Ska få träffa psykologen på torsdag så hoppas jag börjar komma vidare då.

• Jätteoroligg

Hej nu är det lite jobbigt igen. Varm i ansiktet lite ont/obehag i bröstet och känner av grejer lite överallt.

Man kan väl känna såhär efter en kväll av alkohol?

Tänker ju bara på hjärtat såklart.

• Jätteoroligg

Nu känner jag mig allmänt orolig, har eskalerat lite sen jag skrev senast. Känner mig lite skakig i kroppen, kall om händerna, känner mig lite konstig i skallen. Allmänt rädd.

Är detta vanligt?

• radwanska

Okej. Ja det är väl rätt vanligt.

Hur var det hos psykologen?

• Jätteoroligg
    radwanska skrev 2015-01-12 00:15:50 följande:

Okej. Ja det är väl rätt vanligt.

Hur var det hos psykologen?

Okej, tack för svar! :)

Ja, det var väl ganska bra. Kändes tryggt och så, vi ska träffas typ 10 gånger totalt och försöka arbeta med mitt illamående som får mig att bli hemma alldeles för mycket samt hälsoångesten. Ska träffa han nästa vecka igen. 
  • Jätteoroligg

Hej.

Det jag också funderar över är det där med armen. Kan det ha och göra med att jag kanske spänner armen mycket när jag spelar gitarr osv? Vill bara bolla lite tankar.

• Jätteoroligg

Hej jag måste få skriva av mig igen...

Jag har som stickningar/sockerdricka i vänster hand/fingrar samt den där värken över vänster arm.

Fyfan vad jag börjar bli less på detta!

• radwanska

Stickningar i kroppen är ett ångestsymptom.

Om du nu spänner dig när du spelar gitarr så är nog den där värken kopplad till det. Eller så kanske du sov på armen under natten som gick. Värk är inte farligt.

Har du själv några ideer om hur du ska bli av med din hälsoångest?
    Har du "sjukdomsinsikt"? Alltså, jag menar, inser du att du egentligen är frisk men ändå oroar dig, eller tror du på allvar att du kan vara allvarligt sjuk? Eller är det att du oroar dig för att BLI allvarligt sjuk?

Skulle gärna vilja förstå dina tankar bättre.

Svar på tråden panikångest/attack hjälp