• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Jätteoroligg

Hej, måste bara få skriva en liten update!

senaste månaderna har det varit rätt lugnt faktiskt angående hypokondrin osv men har sakta smygit tillbaka den senaste veckan och ikväll slog det ut.

Började svettas och var lite yr och skakig och det höll i sig några timmar så jag ringde ambulans och gjorde ett ekg, som var helt lugnt förutom att hjärtat slog lite fort. Kändes skönt att få göra ett ekg, just nu har jag kvar lite av ångesten, lite halvtryck i bröstet och sådär allmänt orolig.

Så ser det ut, ursäkta om jag skriver konstigt... är lite trött å skakig.

/Orolig

• Jätteoroligg

Hej! Nu har jag börjat få sådär ojämn puls och lite värk igen... någon som har något att säga? :(

• Anonym (Förbannelse)
    Jätteoroligg skrev 2015-04-13 21:03:46 följande:

Hej! Nu har jag börjat få sådär ojämn puls och lite värk igen... någon som har något att säga? :(

Har bara läst sista sidan i tråden och det enda jag kan säga är att jag tycker synd om dig. Jag vet vilken jävla förbannelse det är att ha PÅ. Om du inte redan får proffessionell hjälp tycker jag (lite hycklande eftersom jag aldrig sökt själv) att du ska söka.
  • Anonym (Förbannelse)

Sedan bör du tjata dig till ett ultraljud på hjärtat om du inte gjort det redan? Du kommer känna dig dum, med rätta eftersom du med största sannolikhet är frisk ;) men om man blir så pass begränsad och rädd så måste det ibland till lite extra för att vända det hela.

• Jätteoroligg
    Anonym (Förbannelse) skrev 2015-04-13 21:13:31 följande:

Har bara läst sista sidan i tråden och det enda jag kan säga är att jag tycker synd om dig. Jag vet vilken jävla förbannelse det är att ha PÅ. Om du inte redan får proffessionell hjälp tycker jag (lite hycklande eftersom jag aldrig sökt själv) att du ska söka.

Tack så mycket! Jag går hos psykolog men inte träffat han på en månad kanske men ska dit på onsdag. Har dock varit väldigt lugnt senaste månaderna men nu har det kommit tillbaka i helgen.

Jag får se om jag ska tjata till mig ett ultraljud, kändes bara jobbigt att ringa å få göra ett ekg i lördags...

Tack så väldans för svar! :)
  • Jätteoroligg

Hej!

Har nu litelite ont i bröstet samt så sticker det i handen/fingrarna, vänster dvs. Är hyfsat orolig nu! :(

Någon som vill säga något?

• Anonym (barajag)
    Tänk på alla andra gånger du oroat dig o så har det ändå gått bra. Det är nog ingen fara. Försök läsa en bok eller något som gör att du fokuserar utanför kroppen. Du kommer nog att vakna upp imårn =)
  • Jätteoroligg
    Anonym (barajag) skrev 2015-04-16 00:50:03 följande:

Tänk på alla andra gånger du oroat dig o så har det ändå gått bra. Det är nog ingen fara. Försök läsa en bok eller något som gör att du fokuserar utanför kroppen. Du kommer nog att vakna upp imårn =)

Jo, försöker tänka tillbaka men är orolig ändå... :P

Har tyvärr svårt för å läsa böcker.

Tack så mycket för svar! :)

Är bara så skönt att få skriva med någon om det här.
  • Anonym (Förbannelse)
    Jätteoroligg skrev 2015-04-15 23:33:39 följande:

Hej!

Har nu litelite ont i bröstet samt så sticker det i handen/fingrarna, vänster dvs. Är hyfsat orolig nu! :(

Någon som vill säga något?

Det är faktiskt inte säkert att det bara är hjärnspöken även om det förvärrar det. Du kan mycket väl ha en nerv i bröst/bröstryggen som skavs eller kläms av att du spänner dig eller har dålig hållning. Jag får samma problem med pyttesmå spasmer som känns som små hugg och svidande/stickande smärtor, när jag mår psykiskt dåligt. Det här ger ångest om man inte förstår vad det är. Det är helt normalt. ALLA blir oroliga om de tror det är fel på hjärtat, alla har bara inte upplevt någon orsak till att vara det. Det är dags att gå till en kiropraktor skulle jag säga, nu när det det psykiska börjat påverka kroppen. Jag propsade på att du skulle göra ett ultraljud tidigare men nu kanske en kuropraktor skulle vara effektivare för att övertyga dig om att du kan kontrollera detta själv.
Svar på tråden panikångest/attack hjälp