• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Jätteoroligg
    MrFahrenheit skrev 2015-02-06 22:22:19 följande:

Även överansträngda muskler i ryggen kan ge upphov till värk i bröstet. Hade en muskelinflammation en gång på ryggen vid vänstra skulderbladet och det strålade rakt igenom kroppen och ut i bröstkorgen kring hjärtat. Det var inget vidare känsla, men ofarligt så till vida man tar det lugnt så att det inte sprider sig vidare.

Tack för svar!

Jaså, jag har väldigt ofta ont i rygg och nacke då jag har ganska dålig hållning osv så det kanske har med det å göra...
  • MrFahrenheit
    Jätteoroligg skrev 2015-02-06 23:46:42 följande:
    Tack för svar!

Jaså, jag har väldigt ofta ont i rygg och nacke då jag har ganska dålig hållning osv så det kanske har med det å göra...
    Det är väldigt lätt att få vissa besvär med vissa muskelgrupper främst i ryggen och som resulterar i obehag på andra sidan, nämligen i bröstet. Vissa som har värk längre ned i ryggen misstar det många ggr för muskelvärk trots att det är njursten eller liknande som är orsaken till besvären.

Det finns nerver som går genom bröstet och ned via magen som kan ge upphov till obehagliga känslor i bröstet, som i de flesta fall egentligen är orsakade utav problem längre ned i magen (gaser i de flesta fall). Magen och hjärtat hänger ihop mer än vad man tror. Oro leder till spänningar (omedvetet), som ger alla möjliga typer av "biverkningar" i kroppen.
  • Jätteoroligg
    MrFahrenheit skrev 2015-02-07 00:06:59 följande:

Det är väldigt lätt att få vissa besvär med vissa muskelgrupper främst i ryggen och som resulterar i obehag på andra sidan, nämligen i bröstet. Vissa som har värk längre ned i ryggen misstar det många ggr för muskelvärk trots att det är njursten eller liknande som är orsaken till besvären.

Det finns nerver som går genom bröstet och ned via magen som kan ge upphov till obehagliga känslor i bröstet, som i de flesta fall egentligen är orsakade utav problem längre ned i magen (gaser i de flesta fall). Magen och hjärtat hänger ihop mer än vad man tror. Oro leder till spänningar (omedvetet), som ger alla möjliga typer av "biverkningar" i kroppen.

Tack så mycket för svar...

Behöver skriva av mig lite igen, har just tryckt i mig två burgare och klart att jag blir nojjig efter det. Känner mig trött, känner av saker överallt i kroppen.
  • Påven Johanna
    Jätteoroligg skrev 2015-02-09 02:06:26 följande:
    Tack så mycket för svar...

Behöver skriva av mig lite igen, har just tryckt i mig två burgare och klart att jag blir nojjig efter det. Känner mig trött, känner av saker överallt i kroppen.
    Varför har du fått för dig att man får hjärtinfarkt av att äta ett par hamburgare? 
  • Jätteoroligg
    Påven Johanna skrev 2015-02-09 08:34:16 följande:

Varför har du fått för dig att man får hjärtinfarkt av att äta ett par hamburgare? 

Jag vet inte, kanske för att det inte är så nyttigt. Jag vet faktiskt inte, jag är ju bara allmänt nojjig.
  • Jätteoroligg

Nu är jag lite rädd igen, gick en promenad nyss och redan efter en stund så fick jag lite "värk" i vänster axel och överarm men inget som gjorde ont och redan där börja jag trigga igång allt. Har en puls på 3000 känns det som och är svettig. Har duschat och sånt nu men är fortfarande lite svettig (ja jag är väldigt varm av mig men ändå).

/Orolig :(

• Jätteoroligg

Hej!

Vill bara skriva en sak,  ikväll åkte jag buss själv för första gången sedan i somras och det gick förvånansvärt bra. Klar man blir lite svettig och sådär men det var ju en kvälls buss med lite folk och mörkt.

Men nu är jag fortfarande lite svettig och skit när jag kom hem, är det vanligt att man kan känna såhär även efter man utsatt sig för något jobbigt?

Hursomhelst tycker jag det är ett framsteg.

/Nöjd och orolig :) 

• Jätteoroligg

Hej!

Tänkte skriva av mig... Nyss när jag kom ur duschen blev jag tvärt yr och allt kändes läskigt, började andas ganska hårt och pulsen var hög. Fortfarande lite skärrad och så. 

Antar att detta var en så kallad panikattack? :(

• radwanska

Jag vet inte om jag tycker att det låter som du gör framsteg... Du söker fortfarande bekräftelse på att diverse symptom är normala. Precis som Påven Johanna säger verkar du fortfarande beroende av att ständigt bli lugnad. Om du verkligen vill göra framsteg så tror jag du måste bli stark nog att bryta dina (o)vanor, det vill säga att sluta hänga i hälsotrådar på internet och läsa om diverse symptom, sjukdomar och andra som är i liknande sits. För så länge du hänger i de "kretsarna" så blir det också det dina tankar handlar om.

All den tid du skulle spara in på det skulle jag rekommendera dig att lägga på lite konditions- och styrketräning samt matlagning, att äta ofta och mycket, men bra mat. Kroppen och psyket går hand i hand så när man blir starkare och friskare kroppsligt så blir man även starkare mentalt. Varför inte läsa mer om hur man får en friskare och starkare kropp, istället för att läsa om fysiska och psykiska krämpor och oroligheter?

Sedan om du nu vet att du blir så orolig efter att ha tryckt i dig två hamburgare, varför fortsätter du då att trycka i dig två hamburgare? Det är några gånger nu dina inlägg handlat om dessa hamburgare. ;) Men har du tränat lite innan så har du förtjänat hamburgarna. ;) Men laga dom själv och köp dom inte på snabbmatshak, så kan du göra dom nyttigare med egna råvaror.

Svar på tråden panikångest/attack hjälp