• JosefineBo

Vi unga som planerar bebis!

Hej!

Jag och min sambo har börjat prata och planera barn lite smått, jag är endast 19 och han 23 år. Trots min unga ålder känner jag mig redo och vi har haft ett stadigt förhållande i år nu. Vi börjar prata och planera lite och ska ta och försöka i februari, alltså då barn på hösten 2015! 

Är det någon annan ung tjej som har barn eller planerar barn som vill dela lite tankar med mig och berätta lite hur ni har de och funderar på. Längtar efter en liten Hjärta

• Svar på tråden Vi unga som planerar bebis!
  • cassibassi

Vill man så kan man få det ännu billigare med att köpa begagnat Glad Det behöver inte bli dyrare än vad man gör det till. Men nu älskar jag att shoppa och göra fint, speciellt när det kommer till mitt framtida barn så bara de uträkningarna jag gjorde med kläder kommer ju överskridas Skrattande Inte för att tala om det tomma rummet här i lägenheten som bara står och väntar som ska inredas. Gud vad jag längtar efter att få ta tag i detta. Tycker att jag har väntat fööör länge nu med mina 1,5 år!

• JosefineBo
    cassibassi skrev 2014-12-16 18:33:26 följande:

Nu är listan väldigt gammal, jag tror jag gjorde den för ett år sedan faktiskt och där är ju mycket som har hunnit ändras sedan dess. 
    Men det jag har skrivit på den är vad jag ansåg viktigt just då och så har jag skrivit upp vad respektive sak skulle komma att kosta från lite snabba googlingar.Sedan beror ju inköpen också på när under året barnet kommer.Och nu är det endast saker som behövs innan bebis ankomst.
    Var skeptiska när ni läser igenom den, för jag har säkerligen missat en del samt skrivit upp något som kan vara onödigt. 

Ute:
    Barnvagn 3 in 1 (Tako Jumper X)
    Åkpåse
    Täcke/filt för vagn
    Påslakanset till vagn
    Lakan till vagn

Sova:
    Spjälsäng
    Madrass till spjälsäng
    Täcke + kudde
    Bäddset + lakan ca 4 st
    Spjälskydd

Skötsel:
    Skötbord
    Skötbädd
    Förvaring
    Kräklappar
    Blöjor
    Våtservetter
    Blöjhink
    Puder
    Salva

Mat:
    Nappar
    Nappflaska 2-3 st
    Amningskupor
    Bröstsalva

Kläder:
    6-8 långärmade bodys
    6-8 Mjuka byxor
    6-8 par strumpor
    Mössa efter årstid
    Varm tröja/kofta
    Ute overall (om bebis kommer under höst och vinter)
    Vantar
    Tossor
    6-8 Pyjamasar
    Underställ t.ex strumpbyxor (om bebis kommer under höst och vinter)

Allt detta räknade jag ut skulle gå på 12 404 :-

Åh tack så mycket! Superbra lista och priset är ju det man får räkna med mer eller mindre, både jag och sambo har pengar sparade sen innan så det kan nog gå åt en del av de för en bebis! Så kul!!
  • JosefineBo
    cassibassi skrev 2014-12-16 18:33:26 följande:

Nu är listan väldigt gammal, jag tror jag gjorde den för ett år sedan faktiskt och där är ju mycket som har hunnit ändras sedan dess. 
    Men det jag har skrivit på den är vad jag ansåg viktigt just då och så har jag skrivit upp vad respektive sak skulle komma att kosta från lite snabba googlingar.Sedan beror ju inköpen också på när under året barnet kommer.Och nu är det endast saker som behövs innan bebis ankomst.
    Var skeptiska när ni läser igenom den, för jag har säkerligen missat en del samt skrivit upp något som kan vara onödigt. 

Ute:
    Barnvagn 3 in 1 (Tako Jumper X)
    Åkpåse
    Täcke/filt för vagn
    Påslakanset till vagn
    Lakan till vagn

Sova:
    Spjälsäng
    Madrass till spjälsäng
    Täcke + kudde
    Bäddset + lakan ca 4 st
    Spjälskydd

Skötsel:
    Skötbord
    Skötbädd
    Förvaring
    Kräklappar
    Blöjor
    Våtservetter
    Blöjhink
    Puder
    Salva

Mat:
    Nappar
    Nappflaska 2-3 st
    Amningskupor
    Bröstsalva

Kläder:
    6-8 långärmade bodys
    6-8 Mjuka byxor
    6-8 par strumpor
    Mössa efter årstid
    Varm tröja/kofta
    Ute overall (om bebis kommer under höst och vinter)
    Vantar
    Tossor
    6-8 Pyjamasar
    Underställ t.ex strumpbyxor (om bebis kommer under höst och vinter)

Allt detta räknade jag ut skulle gå på 12 404 :-

Åh tack så mycket! Superbra lista och priset är ju det man får räkna med mer eller mindre, både jag och sambo har pengar sparade sen innan så det kan nog gå åt en del av de för en bebis! Så kul!!
  • FiaFalk
    cassibassi skrev 2014-12-16 18:48:59 följande:

Vill man så kan man få det ännu billigare med att köpa begagnat  Det behöver inte bli dyrare än vad man gör det till. Men nu älskar jag att shoppa och göra fint, speciellt när det kommer till mitt framtida barn så bara de uträkningarna jag gjorde med kläder kommer ju överskridas  Inte för att tala om det tomma rummet här i lägenheten som bara står och väntar som ska inredas. Gud vad jag längtar efter att få ta tag i detta. Tycker att jag har väntat fööör länge nu med mina 1,5 år!

Nä det är klart! Jag är precis likadan!

Ja, det förstår jag verkligen! Ja, jag tycker också att jag har väntat för länge & jag ska ju inte sluta med mina p-piller förrän årsskiftet 2015/2016! Men ett år går fort! Vi ska ju hinna med både ny lägenhet, gå klart i skolan (för min del) & solsemester nästa år! :)
  • cassibassi
    JosefineBo skrev 2014-12-16 18:52:23 följande:
    Vill man ha det ännu billigare kan man ju köpa begagnat. 
    Jag har ett sparkonto som är till endast inköpen till bebisens ankomst. Känns skönt och tryggt att veta att det redan är ordnat så man slipper leva snålt de månaderna innan bebisen kommer för man ska köpa en massa grejer. Jag har helt enkelt råd att köpa ännu mer på grund av det Flört haha
  • JosefineBo
    Esoada skrev 2014-12-16 18:36:14 följande:

Ska ni inte ha ett arbete och ordnad ekonomi först?

Både jag och min sambo har jobb. Han är fast tjänst och jobbar mer än heltid, ja går i skolan och jobbar så mycket jag kan och dessutom försöker använda upp pengarna på onödiga saker. Så pengar har vi så vi klarar oss bra! Även sparade pengar så de ska nog inte bli ett problem.
  • cassibassi
    FiaFalk skrev 2014-12-16 18:54:20 följande:

Ja, det förstår jag verkligen! Ja, jag tycker också att jag har väntat för länge & jag ska ju inte sluta med mina p-piller förrän årsskiftet 2015/2016! Men ett år går fort! Vi ska ju hinna med både ny lägenhet, gå klart i skolan (för min del) & solsemester nästa år! :)
    Hoppas verkligen att det går vägen för dig (och alla andra här!) så att ni slipper gå igenom samma skit som mig Obestämd
  • JosefineBo
    cassibassi skrev 2014-12-16 18:55:04 följande:
    Vill man ha det ännu billigare kan man ju köpa begagnat. 
    Jag har ett sparkonto som är till endast inköpen till bebisens ankomst. Känns skönt och tryggt att veta att det redan är ordnat så man slipper leva snålt de månaderna innan bebisen kommer för man ska köpa en massa grejer. Jag har helt enkelt råd att köpa ännu mer på grund av det Flört haha
    Ja precis! Ska nog öppna upp ett bebiskonto nu så fort som möjligt å föra över så mycket jag/vi kan dit så vi har en del tills jag blir gravid!
  • cassibassi
    JosefineBo skrev 2014-12-16 18:58:11 följande:
    Ja precis! Ska nog öppna upp ett bebiskonto nu så fort som möjligt å föra över så mycket jag/vi kan dit så vi har en del tills jag blir gravid!
    Det kan vara smart att göra det Glad Det sista man vill när man väntar barn är att oroa sig över pengar!
  • JosefineBo
    FiaFalk skrev 2014-12-16 18:54:20 följande:

Ett år går fort! Vi ska ju försöka nu i februari och det kommer gå fort! Sen är de ju inte säker att de går vägen, men håller tummarna! Och för er skull, himla mysigt! Å bra val att vänta så du hinner plugga klart! :)
Svar på tråden Vi unga som planerar bebis!