• Svar på tråden BF september 2015!
  • lördagsgodis

Missbildade hjärtan

De receptfria värktabletterna används av hundratusentals svenska kvinnor. Ipren och Alindrin rekommenderas till fertila kvinnor som lider av mensvärk.

Forskarna varnar också för att tabletterna kan ge missfall och missbildningar.

- Vi har sett att det möjligen kan orsaka hjärtmissbildning hos foster. Det kan också orsaka blödningar sent i graviditeten som kan innebära allvarliga komplikationer, säger Viveka Odlind.

Alvedon finns det dansk forskning på att det kan ge missbildningar på pojkars könsorgan men den forskningen är inte grund nog för att ge några allmänna rekommendationer. Jag tar alvedon om jag har mycket ont, tycker inte det är bra att ha ont heller.

• MaCeLu

Godmorgon :)

Måndag och ny graviditetsvecka för mig!

Testade igen imorse, och streck nr 2 kom direkt och är ju som ni ser mkt starkare på dessa få dagar. Skönt :)

• mlcmlc
    Floffeen skrev 2015-01-25 22:09:15 följande:

Någon här som vet vad Ipren och andra antiinflammatoriska läkemedel kan ge för fosterskador?
    De är väl bara Alvedon och panodil man kan ta?

vill bara säga att jag var ute och cyklade, läste i fass + i en kanadensisk studie från 2011 att både missfalls- och missbildningsrisk finns vid ipren, som är en NSAID. Står bra i Fass, men tkr fortf. att det är bäst att rådfråga läkare :)
  • Thelma88

Bara jag som hade kunnat ta test varje morgon bara för att få bekräftat att man ärgravid?

Ömma bröst och magknip/värk samt sjukt svag fysiskt... Allting går ju och bortförklara om man bara vill, men det där plusset betyder bara en sak <3

• aeo83

Haha, jag har nog tagit typ 8 test sen det första ;)

Lite ömma bröst annars ingenting, ja förutom katterna då som inte lämnar mig en sekund och helst ska ligga på mig och då gärna på samma ställe båda två :D

• 26number1

Jag har tagit tre test men nu känner jag verkligen inte några tvivel längre :) Ömma bröst, bubblig mage som spänner sig lite och som du säger; fruktansvärt svag fysiskt!

Thelma88 skrev 2015-01-26 08:23:31 följande:

Bara jag som hade kunnat ta test varje morgon bara för att få bekräftat att man ärgravid?

Ömma bröst och magknip/värk samt sjukt svag fysiskt... Allting går ju och bortförklara om man bara vill, men det där plusset betyder bara en sak <3

• I Walk The Line

V 9 nu då, å mår bara sämre känns det som. Konstant illamående, kräkningar, yrsel å fryser. Provar allt, ingefära, citron, soppor... Mår så otroligt dåligt. Å så får jag samtidigt dåligt samvete över att jag "gnäller" då vi har svårt att bli gravida å genomgått behandlingar å så..
    Vi kommer som sagt vänta med att berätta för barnen (vi fick missfall en gång å vi hade berättat tidigt å barnen blev såååå ledsna ) men det är svårt nu när jag kräks hela tiden å jag måste kolla mitt socker igen, vilket jag bara gör under graviditet..
    När vi berättade sist, så gav vi dem ett paket där det stod "till världens bästa storebror

• mammasep2015

Gick in i vecka 9 idag. Känns som taskigt men jag har faktiskt mått otroligt bra under omständigheterna. Lite illamående och en dags kräkningar.

Dock trött och svag hela tiden.

Håller med tidigare talare om att man gärna kunnat göra ett test om dan bara för att bekräfta att man på riktigt är gravid!

• lördagsgodis

Jag köpte b6 idag det kostade 136:- så hoppas de funkar! Jag har slutat testa efter att jag gjorde vul.

• I Walk The Line

Text försvann... Vi gav syskonen ett paket sist vi var gravida, där det stod till världens bäst storebror och storasyster. Å så var det ul-bild å lite choklad å gosedjur, de var 9 å 11 då å de blev jätteglada!
    Morföräldrarna fick ett påskägg med en ul-bild som det stod vi ses i oktober på. Oxå uppskattat

Svar på tråden BF september 2015!