• Svar på tråden BF september 2015!
  • MaCeLu

Mina frågetecken är förövrigt emojis från min mobil! Funkar visst inte så bra här :D

• MrsC81
    sagofröken skrev 2015-01-25 18:55:00 följande:
    Hej, (och grattis!) vecka12+0, alltså 12 fulla veckor, "i vecka 13" är det som man brukar säga att mf-risken sjunker. 

Vår fyraåring kommer att få veta efter KUB i 12+2 om allt är bra då. Om hon inte tidigare börjar uttrycka oro över mitt mående (spyr varje dag), då får vi kanske tänka om. Hur vi ska kunna hålla tyst inför henne i 26 dagar till, det blir en riktig utmaning! 

Känner att jag smyger omkring och småkommenterar i alla septembertrådar, men kan inte låta bli, svårt att välja en tråd och vara den trogen :)
    Ok, Tack för svaret! Vad jobbigt, en vecka till att vänta... ;)

Grattis till dig också förresten! :)
  • MrsC81
    lizanilander skrev 2015-01-25 18:59:09 följande:
    Jag tror man räknar när man gått 12+0 :)
    Tack! Japp, man får väl ta en dag i sänder :) lättare sagt än gjort dock :P

Jag börjar förstå varför man säger att man "går i väntans tider" :)
  • mlcmlc
    IMHO skrev 2015-01-25 14:53:35 följande:

Efter nyår, innan jag visste att jag var gravid, hörde brorsan av sig till oss syskon. Han var sjukt irriterad på att julbordet satt sig runt midjan och utlyste en gå ner i vikt-tävling. Så nu rapporterar vi in vår vikt en gång i veckan. Han lägger in det i ett diagram som han skickar tillbaka. Vi får se om min förhoppningsvis kommande viktuppgång lyckas avslöja nyheten på ett roligt sätt.

Alltså! Vilken fantastiskt rolig idé!!! Superkul ju :)
  • mlcmlc
    alanism skrev 2015-01-25 14:41:24 följande:

har testat alla matråd ja hittat och inget fungerar... tidigare graviditeter har varit som en dans på rosor jämfört med detta.. vet inte vad jag ska ta mig till....

precis så är det för mig, visade sig att det var för att det är tvillingar (vilket inte betyder att så är fallet för dig så klart). jag kunde inte gå upp ur sängen på över 16 dagar och var som du helt uttorkad. Provade alla husmorskurer jag kom över (ingefära, citron, bubbelvatten, ja du vet säkert), Seaband, Postafen, inget funkade. Är allergisk mot lergigan så det kunde inte skrivas ut.
    bara att ligga ner och känna vågorna av illamående. H
    ar gått ner ca 6kg (åt 1/4 portion/dag och dricker inget alls, allt kmr upp ändå) och då hade jag ändå inte mkt att ta av från början :(
    nu när det är aningens bättre så tänker jag att det inte behöver vara så här hela vägen, men när det var som värst så var det vidrigt rent utsagt och jag förstår dig verkligen. mitt vände till lite bättre bara så där VIPS och nu kan jag t.ex. stå upp, hoppas det gör det för dig också.
  • sagofröken

Så otroligt jobbigt för er som mår så där fruktansvärt dåligt! Jag spyr bara några gånger per dag och inte alls mycket som kommer upp, det är mest hulkningar och vatten. Blir jäkligt utmattad av det men inte i närheten så illa som för några av er... 
    Jag fick rådet att prova vitamin B6 för jag vill inte ha något jag blir ÄNNU tröttare av, det kanske är psykiskt men jag tycker det mildrar! Min barnmorska var helt med på noterna (de kan ju annars vara skeptiska till vitaminer och så...) och sa att i andra länder använder man B6 till graviditetsillamående mycket mer än i Sverige. 

Hoppas så att ni ska få må bättre snart!

• 26number1

Jag väntar första barnet så jag har redan bett om att få en tid och hoppas den kommer snart, inbillar mig att det ska kännas mer "på riktigt" när man träffat bm :D

TreA skrev 2015-01-25 19:10:06 följande:

Go kväll! När planerar ni ringa till MVC för att boka tid för inskrivning?

• IMHO

Jag ringde mvc tre dagar efter att jag plussat (v 5+4) och fick då inskrivningssamtal i v 10 och ul i v 14. I vissa landsting/regioner är det bra att vara ute i god tid verkar det som. Jag lyckades dessutom få inskrivning mitt i sportlovet (jobbar som lärare) så jag slipper ta ledigt från jobbet. Hoppas allt går bra tills dess bara.

• mlcmlc
    sagofröken skrev 2015-01-25 19:58:35 följande:

Så otroligt jobbigt för er som mår så där fruktansvärt dåligt! Jag spyr bara några gånger per dag och inte alls mycket som kommer upp, det är mest hulkningar och vatten. Blir jäkligt utmattad av det men inte i närheten så illa som för några av er... 

b6 har jag faktiskt inte provat, ska prova, tack! Tycker generellt att svensk sjukvård är så extremt restriktiva med allt, tycker det är bra på ett sätt men ibland är det så extremt.
    Men du, att spy några ggr per dag det är ju asjobbigt det med! jag spyr inte så mkt för jag har kräkfobi (dumt ord, men får panik och tror att jag ska kvävas och dö, ja - helt irrationellt...), så jag äter extremt lite och kontrollerar kväljningar under dagen på olika sätt. Men på nätterna har jag ju inte samma kontroll o då går det som det går... 
    Oh well, det blir nog bra.
  • Lissing

Många nya som ploppar in här, kul

Idag går jag in i vecka 8 (7+0).
    Varje vecka är en milstolpe.

2008-11-18 | 2010-07-03 | BF 2015-09-12
Svar på tråden BF september 2015!