• Svar på tråden BF september 2015!
  • sagofröken
    Mijjan skrev 2015-04-12 19:50:09 följande:
    Vi räknar med att jag är hemma 8 månader och sen börjar jobba deltid och min man är hemma istället. Sen kommer vi pussla (vårt schema är som gjort för det) för att den lille inte ska behöva in på förskola alls innan nr 2 är tanken. Hur löser ni det ekonomiskt om jag får fråga om du är hemma så länge? Jag skulle kunna tänka mig vara hemma längre men är jag som "tjänar" mest. Dock fattar jag mig inte på alla regler kring 1-årsdagen och sgi och allt vad det är... Måste kolla upp det bättre!
    Vi har inte gjort den slutgiltiga uträkningen/budgeten än, men min man tjänar mer än jag (typ dubbelt...) och vi är rätt säkra att vi klarar oss på en inkomst så pass länge. Vi drar in på prenumerationer och onödigheter. 

Jag tar nog inte ut någon f-penning innan 1-årsdagen, tar sedan dagar för att skydda SGI:n, om vi bedömer att det är värt. Det knepiga ekonomiskt blir nog när vi båda ska vara lediga (minst 6 månader tillsammans tänkte vi), så vi behöver räkna lite mer på hur mkt vi behöver ha undanlagt till dess, och om vi har råd med den föräldraledighets-resa som vi drömmer om. Vi behöver också räkna på hur vi jämnar ut pensionssparandet för den tiden av inkomst som jag missar. 

Till saken hör kanske också att jag har ett "intresse" som både jag och min man vill att jag ska satsa på, och som jag har större chans att kunna göra om jag är föräldraledig än om jag jobbar. Det finns alltså noll risk att jag skulle bli understimulerad och uttråkad även om vi skulle få ett lugnare barn denna gång... 

Egentligen är jag mest orolig för hur mina kollegor och min chef ska reagera, resten är jag säker på att vi löser.
  • sagofröken
    Mijjan skrev 2015-04-12 19:50:09 följande:
    Vi räknar med att jag är hemma 8 månader och sen börjar jobba deltid och min man är hemma istället. Sen kommer vi pussla (vårt schema är som gjort för det) för att den lille inte ska behöva in på förskola alls innan nr 2 är tanken. Hur löser ni det ekonomiskt om jag får fråga om du är hemma så länge? Jag skulle kunna tänka mig vara hemma längre men är jag som "tjänar" mest. Dock fattar jag mig inte på alla regler kring 1-årsdagen och sgi och allt vad det är... Måste kolla upp det bättre!
    Pussla låter fantastiskt smart! Får jag fråga vad ni har för slags jobb då?
  • MrsHeinerborg

Jag kan inte bestämma mig för om jag ska söka HP eller gå på sjukskrivning när jag känner.... Kan nämligen inte heller bestämma hur jag ska göra med semester, om jag ska komma tillbaka efter för tex överlämnande eller fixa allt sånt innan. Hmmmm.... Ska prata med chefen på fredag o se vad han tycker.

• Inorr02
    Inorr02 skrev 2015-04-12 21:14:06 följande:

jag kommer ta fp nån vecka i juli och sem sen söka fp augusti till bf 

fp på min dotter så jag hinner vara mycket med henne innan den lilla kommer
  • Mijjan
    sagofröken skrev 2015-04-12 20:09:40 följande:
    Pussla låter fantastiskt smart! Får jag fråga vad ni har för slags jobb då?
    Jag jobbar på hvb-hem främst helger och kvällar. Min man deltidsjobbar på en biståndsorganisation 4 dagar i veckan men kan välja arbetsdagar och har lite friare tider. Eftersom jag ofta jobbar dygn eller kvällspass har jag typ 2,5 pass i veckan. Skulle jag jobba 50-75% är det med andra ord 1-2 pass i veckan så det kan vi nog pussla ihop :) Dock är det jag som jobbar i "kommunal" verksamhet som tjänar de "stora" pengarna :P så jag kommer gå tillbaka till jobbet ganska tidigt är tanken. Men som sagt. 1-2 pass i veckan ska jag nog överleva ;)
  • 26number1

Oj vad länge alls tänkt vara hemma.. Är det någon som tänker tvärtom?

Jag planerar att vara hemma 6 månader, sen sambon 6 månader och så delar vi på 6 månader innan fisen börjar på dagis :)

• lizanilander
    sagofröken skrev 2015-04-12 17:05:46 följande:
    Nä det var inte samma förresten. Från och med 11:e dagen innan BF stod det nånstans.
    sagofröken skrev 2015-04-12 17:00:27 följande:
    Tror 10 dagar och 2 veckor är samma sak med FK-språk :) alltså 2 veckor=10 arbetsdagar :)
    aa ok ;)

• lizanilander

Jag kommer inte heller vara hemma så länge, med första började jag på timmar när han var 5 månader, mest för att jag höll på att förlora vettet på att gå hemma med en bebis som nästan aldrig sov och skrek hela kvällarna, så jobb var räddningen för mig! Denna gång hoppas jag på att vara hemma till den lilla är 8 månader, sen tar min man över, vet ej hur länge än, vi tjänar typ lika mkt så det går jämt upp :)

• Jeulina

Jag har inte tänkt mycket på hur länge jag ska vara hemma. Men iaf ett år skulle jag tror så får vi se om sambon tar över eller om jag är hemma ett år till.. Har tänkt börja jobba mina helger ganska så tidigt för att dryga ut få litet så dagarna räcker länge. Men beror lite på hur det går med amning och sådär. Så vi tar det väll lite som det kommer ;)

Svar på tråden BF september 2015!