• Svar på tråden BF september 2015!
  • IMHO
    26number1 skrev 2015-04-13 07:13:25 följande:

Oj vad länge alls tänkt vara hemma.. Är det någon som tänker tvärtom?

Jag planerar att vara hemma 6 månader, sen sambon 6 månader och så delar vi på 6 månader innan fisen börjar på dagis :)

Förmodligen något liknande här. Upplever inte att vi har råd att vara hemma längre, även om jag gärna skulle vilja. Dock blir det nog deltid och styrning av arbetstider för att minimera tiden på förskola.
  • 26number1
    IMHO skrev 2015-04-13 10:12:09 följande:

Förmodligen något liknande här. Upplever inte att vi har råd att vara hemma längre, även om jag gärna skulle vilja. Dock blir det nog deltid och styrning av arbetstider för att minimera tiden på förskola.

Jag började på dagis när jag var 10 månader, förstår inte att alla är så rädda för att låta sina barn gå på dagis?
  • IMHO
    26number1 skrev 2015-04-13 11:55:22 följande:

Jag började på dagis när jag var 10 månader, förstår inte att alla är så rädda för att låta sina barn gå på dagis?

Om det är rädsla eller annat som påverkar hur länge folk är hemma låter jag nog vara osagt, eftersom variationen säkerligen är stor.

Det blir nog bra det som blir, men för min/vår del handlar det nog om längtan att vara mycket med barnet. Tror varken tidig eller sen inskolning är dåligt per definition. Man får ta det som det kommer och utefter sitt eget omdöme och sina omständigheter, tänker jag.
  • Emeralda
    26number1 skrev 2015-04-13 11:55:22 följande:
    Jag tror inte heller att man kan generalisera huruvida dagis är bra eller inte. Mina barn trivdes superbra på dagis men jag har vänner som har haft det kämpigare med sina barn. Däremot kan jag hålla med helt i att dagis/förskola ska vara för att föräldrarna ska kunna jobba/studera och förstår inte hur man kan mygla in sitt barn på dagis en dag för att "få ledigt" eller liknande. Men det är ju en helt annan debatt :p
  • Rost

Nu har vi äntligen varit på ultraljud och fått se en frisk liten krabat! Både jag och min man tror att det blir en liten pojke :) Nytt beräknat datum är 31/8 men jag hänger gärna kvar i den här gruppen om det går bra.

• 26number1
    Emeralda skrev 2015-04-13 12:47:15 följande:

Jag tror inte heller att man kan generalisera huruvida dagis är bra eller inte. Mina barn trivdes superbra på dagis men jag har vänner som har haft det kämpigare med sina barn. Däremot kan jag hålla med helt i att dagis/förskola ska vara för att föräldrarna ska kunna jobba/studera och förstår inte hur man kan mygla in sitt barn på dagis en dag för att "få ledigt" eller liknande. Men det är ju en helt annan debatt :p

Ja självklart ska det ju vara för att man som förälder inte har möjlighet att själv vara hemma (självklart för mig alltså) men jag tycker samtidigt att dagis är en viktig del i den sociala utvecklingen och även för att främja språkutvecklingen. Finns det syskon i familjen hjälper det ju till med språk och så men för ensambarn tror jag det är jätteviktigt :)
  • paddi84
    Rost skrev 2015-04-13 13:45:01 följande:

Nu har vi äntligen varit på ultraljud och fått se en frisk liten krabat! Både jag och min man tror att det blir en liten pojke :) Nytt beräknat datum är 31/8 men jag hänger gärna kvar i den här gruppen om det går bra.

Hade också RUL idag och allt såg fint ut :) blev flyttad till 6/9. Bm såg en pojke, en livlig liten krabat som var svår att få blid på, men fick en söt bild på en fot ;)

• sagofröken

Grattis till fina RUL! Rost, då har vi samma BF-datum. Men jag sätter en slant på att min kommer gå maxtiden ut - igen - så jag ställer in mig på 14/9 :)

Ang. ledighetslängd och inskolning är det så himla olika från familj till familj vad man har möjlighet till, vilka slags jobb man har, vilken slags barn man får, hur man själv mår efter graviditet/förlossning/spädbarnstid. Jag tyckte det var supertufft med de första två åren och det var riktigt tufft att jobba utan att få sova på nätterna osv. Vår dotter har heller aldrig blivit något "dagisbarn". Inte för att det är något fel på förskolan, utan för att hon hellre är hemma. Hon ser fram emot att bli storasyster, men minst lika mycket mot att slippa gå så mkt på dagis... 

För oss - alla fyra - kommer det vara bra med lång ledighet. Sedan hoppas jag att jag kommer kunna hoppa in och jobba med mina favvogrejer några tillfällen under det andra året, men det kommer jag inte "lova" nu. 

Svar på tråden BF september 2015!