26number1 skrev 2015-05-06 18:47:16 följande:
Fy fan, ALLT jag tänker på är pengar.. I slutet på maj får jag sista utbetalningen från csn vilket innebär -8500kr/månad, sambon är sjukskriven sedan snart ett år och vi har gigantiska månadskostnader med bl a hyra på 8200kr, bilkostnader runt 4000kr + alla andra utgifter som mat, el, telefoner osv. Letar för fullt efter nytt boende men hittar verkligen inget som känns ok med bebis på väg.. Vet ni hur det funkar att ta hus-/ lägenhetslån utan handpenning? Några bankdirektörer med i gruppen?
Känner att det här verkligen stressar ihjäl mig..
har en systerson som fick lån utan kontantinsats och inget sparande heller, detta var via SEB för c:a ett år sen. Var bor ni? är det uteslutet med t.ex. en 2:a? När bebis blir större kan man ju köpa en snyggare variant av bäddsoffa så kan ni sova i den i vardagsrummet? Vi hade lite såna tankar förra året innan jag fick min tjänst. Även vad gäller bil, vi håller på att kolla på ett byte, vi kommer byta ner oss lite, men detta för att slippa fasta utgifter på över 12000 det närmsta året. Vi väntar ju nr 2, men behöver för den delen inte ha en bil som kostar närmare 4000 i skatt. Vi kommer byta mot en som har fungerande AC, är billigare i skatt och inte för tung motor=därav lägre driftskostnad :) Boende kikar vi med på annat, mest för att vi vet att det finns pengar att spara, vi ligger på c:a 7500 där nu. Kan ni sänka månadskostnaden gällande bil med eller "måste" ni ha den ni ha med de höga kostnaderna? Lycka till!!