• Svar på tråden BF september 2015!
  • Mijjan
    26number1 skrev 2015-07-10 09:58:59 följande:

Är det bara jag som är tokorolig för ekonomin efter att bebisen kommer? Jag har ingen aning om hur mycket en bebis kostar eller hur mycket pengar vi kommer få från Försäkringskassan - stressar mig att allt känns så ovisst! Hur tänker ni som har barn sedan tidigare?

Jag är ganska stressad... Jag ska försöka spara dagar och kommer inte ens få ut hälften av det jag får idag då. Och min man jobbar bara 60% (stämplar inte upp resten). Och idag försvinner min lön (jag tjänar mest av oss) som smör i solsken redan... Dock tänker vi köra på tygblöjor och hemlagad barnmat så där sparar vi en hel del direkt...
  • fyrklöver81

Är det bara jag som är tokorolig för ekonomin efter att bebisen kommer? Jag har ingen aning om hur mycket en bebis kostar eller hur mycket pengar vi kommer få från Försäkringskassan - stressar mig att allt känns så ovisst! Hur tänker ni som har barn sedan tidigare?

Har du inte anmält din årsinkomst till försäkringskassan? När du gjort det räknar de ut din SGI sen kan du planera din föräldrapenning och prova dig fram hur
    Många dagar som ger hur mycket pengar. Har du ej anmält ska du nog göra det, då de ibland är långsamma eller om du vill överklaga etc.
  • Sopp

Angående namn så velar vi fram och tillbaka. Först hade vi bestämt oss för Sven, sen ville inte jag det längre. Nu är jag inne på Sven igen men nu har sambon ändrat sig.. Haha! Blir slagsmål på BB. Med första så var det klart och kändes helt lugnt från och med att vi sett könet

Angående ekonomi så känner jag att det snarare är billigare när man har småbarn, men då ska tilläggas att vi har det rätt gott ställt ekonomiskt till att börja med så vi har inte vänt och vridit på kronorna innan första barnet kom. Dock så upplevde jag att eftersom man helt plötsligt inte har mkt till fritid att tala om så försvinner alla restaurangbesök, biobesök, semestrar etc vilket var mycket mer pengar än vi har lagt på blöjor och liiite extra mat (dom äter ju inte så jättemycket). Möbler o vagn o allt sånt kan man få tag på billigt på blocket, man behöver ju inte köpa allt nytt. Ditt barn kommer definitivt inte märka någon skillnad =)

• fyrklöver81

Jag/ vi har med svårt för namn denna gång. Vi är lite inne på halvard eller Herman eller Felicia eller Michelle. Men det är svårt.

• 26number1

Jo jag skickade papprena till huvudkontoret i måndags så jag hoppas de anmäler till FK snart, har bara provat lite med planeringsverktyget hittills men det stressade mig ännu mer :/

fyrklöver81 skrev 2015-07-10 10:10:46 följande:

Har du inte anmält din årsinkomst till försäkringskassan? När du gjort det räknar de ut din SGI sen kan du planera din föräldrapenning och prova dig fram hur

Många dagar som ger hur mycket pengar. Har du ej anmält ska du nog göra det, då de ibland är långsamma eller om du vill överklaga etc.

• 26number1

Vi ska byta till en billigare lägenhet och så kommer vi också laga den mesta maten när vi kommit så långt, vad mer kan man spara in på? Tygblöjor är inget alternativ för oss som det känns nu då vi kommer få tvättstugan i ett annat lägenhetshus, vagn lånar vi tills vi hittar någon vi fastnar för till rätt peng. Tänker också försöka sälja en av våra bilar så får vi klara oss på en men det är ingen direkt dyr bil.. Just nu skulle jag göra vad som helst för en vinst på lotto :P

Mijjan skrev 2015-07-10 10:10:08 följande:

Jag är ganska stressad... Jag ska försöka spara dagar och kommer inte ens få ut hälften av det jag får idag då. Och min man jobbar bara 60% (stämplar inte upp resten). Och idag försvinner min lön (jag tjänar mest av oss) som smör i solsken redan... Dock tänker vi köra på tygblöjor och hemlagad barnmat så där sparar vi en hel del direkt...

• Mijjan
    26number1 skrev 2015-07-10 10:47:54 följande:

Vi ska byta till en billigare lägenhet och så kommer vi också laga den mesta maten när vi kommit så långt, vad mer kan man spara in på? Tygblöjor är inget alternativ för oss som det känns nu då vi kommer få tvättstugan i ett annat lägenhetshus, vagn lånar vi tills vi hittar någon vi fastnar för till rätt peng. Tänker också försöka sälja en av våra bilar så får vi klara oss på en men det är ingen direkt dyr bil.. Just nu skulle jag göra vad som helst för en vinst på lotto :P

Det löser sig säkert. Man får anpassa sig helt enkelt... Tror prioriteringarna blir ganska annorlunda nu iaf så det kanske ger sig själv. Och som du skriver mycket kan köpas begagnat och mycket ska ha saker" kanske inte ens den lille behöver
  • Inorr02

Jag stressar inte över pengar visst de blir inte mycket då jag kommer spara så  mycket dagar som möjligt. vill kunna vara lång ledig flera sommar fram till den lila blir 7-8 år i alla fall de sommar barnet går förskola samma gäller pappan samt kunna ta fb på klämdagar också. 

Har ett barn sen tidigare som blir 5 i höst å de finns lite dagar kvar på henne. kunde inte spara lika mycket som jag tänkt denna gång. 
  • Mockingjay

Jag och mannen är nu incheckade på hotell i Stockholm. Imorgon ska vi gå kurs "nya tidens profylax, FUR-metoden " hoppas det blir givande ????. V.33 nu, igår ett extra ultraljud, allt såg kanoners ut.

Nu slappa lite innan dusch och middag på tu man hand ????

Svar på tråden BF september 2015!