26number1 skrev 2015-07-03 23:04:22 följande:
Dagens besök hos BM blev verkligen inte så underbart som jag hade tänkt mig med hjärtljud och få se hur magen hade växt. Min prick hamnade lite lite över viktkurvorna pch vips så kändes det nästan som att jag var på besök hos en dietist med tips på bra mat och uppmaningar att motionera mer.. Någon som känt likadant?
Bloggar förresten på mama.devote.se om ni vill följa med där, vore skoj med fler mamma-följare :)
Jag är i v 32 och har gått upp betydligt mer än du. Min BM säger inte ett ljud om det och frågar aldrig vad jag väger om jag inte tar upp det själv. Hon vet att jag haft ätstörningar och ser ingen mening med att prata sånt om inte jag själv är orolig. Vi fokuserar på hur jag och bebis mår istället för vikt. Enda skälet till att hålla koll på MIN vikt skulle vara indikation på havandeskapsförgiftning eller graviditetsdiabetes, men vi kollar ju blod och tryck som skulle visa på det.
Däremot har jag hållit mig borta från såna här trådar/grupper ett bra tag för att vikthetsen tyvärr tenderar att bli en stor del av "gravidpratet". För den som haft ätstörningar kan det alltför lätt trigga igång gamla demoner. Gick dock in här nu pga sömnlöshet och kunde inte låta bli att läsa ditt inlägg :) Jag tycker du ska berätta om hur du upplevde besöket när du träffar din ordinarie barnmorska igen. Inte ok att hålla på och stressa upp en gravid kvinna så helt i onödan. Jag blir allt mer tacksam för min egen BM när jag hör hur andra kan vara...
(Jag gick upp massor även min förra graviditet (samma BM). Dottern vägde under 3750 g när hon föddes v 41+6. De flesta av mina gravidkilon kissade jag ut veckan efter förlossningen och resten var borta efter ett år.)