• Svar på tråden BF september 2015!
  • Mamma2014
    Mijjan skrev 2015-07-06 16:07:44 följande:

Hur långt innan går ni hem från jobb? Jag hade tänkt jobba till bf (lämpligt schema med 2-3 längre pass i veckan) men har börjat få så ont av foglossning att jag inte tror jag kan jobba så länge. Har två veckor kvar till semester, sen semester i fem veckor och räknade med att jobba sista fem veckorna om bebisen inte kommer tidigt... Har inte fler semesterdagar att ta ut så kan inte ta semester och såklart om jag har lika ont av foglossningen så kan jag ju kanske bli sjukskriven men hur funkar det med att vara föräldraledig innan bebisen kommer? Är föräldrapenningen lika hög då som efter? Antar de 60 dagar man kan ta ut i så fall dras av från de totala dagarna? Känns som jag inte vet någonting om det här *suck* Byråkrati och regler hit och dit :(

Ja precis tar du ut föräldrapenning 60 dagar innan bf så dras det av från de totala 480 dagarna som man har. Det är samma summa du får ut för varje dag.
  • Inorr02
    Mamma2014 skrev 2015-07-07 14:17:38 följande:
    Ja precis tar du ut föräldrapenning 60 dagar innan bf så dras det av från de totala 480 dagarna som man har. Det är samma summa du får ut för varje dag.
    joo men du kan även gå hemma 60 dagar leva på din partner eller på sparade pengar om man har råd.
  • lördagsgodis

Jag har fått magsjuka vilket är en fantastiskt dålig kombination med att vara höggravid. Tack och lov är det regnigt och svalt här nu och storbarnen har fått spela tvspel hela dagen...

• Mijjan

Här blev det visst fullt pådrag... Stor propp ovanför ljumsken! Jag som trodde på foglossning och gått med de i flera dar! Jaja. Bara att vänta och se vad som händer. Några med erfarenhet av proppar under graviditet? #isjukhusetsväntsal

• Inorr02
    Mijjan skrev 2015-07-07 17:05:40 följande:

Här blev det visst fullt pådrag... Stor propp ovanför ljumsken! Jag som trodde på foglossning och gått med de i flera dar! Jaja. Bara att vänta och se vad som händer. Några med erfarenhet av proppar under graviditet? #isjukhusetsväntsal

proppar är inge att leka med. du bör få börja äta eller ta sprutor med blodförtunnande. samt att de bör kolla lungor efter proppar och ev rensa bort proppen i ljumsken  
  • Mijjan
    Inorr02 skrev 2015-07-07 19:15:15 följande:

proppar är inge att leka med. du bör få börja äta eller ta sprutor med blodförtunnande. samt att de bör kolla lungor efter proppar och ev rensa bort proppen i ljumsken  

Är inlagd nu för observation och har börjat få sprutor som jag ska ta i tre månader efter förlossning och varje dag fram tills dess... Verkar som dom inte kan göra något åt proppen i ljumsken just nu iaf... Skönt att bli tagen på allvar iaf. Vet inte om jag mest ska vara stolt över att jag uthärdat smärtan i tre dagar eller skämmas över att jag inte sökte hjälp tidigare
  • EijaIsland
    Mijjan skrev 2015-07-07 20:39:02 följande:
    Är inlagd nu för observation och har börjat få sprutor som jag ska ta i tre månader efter förlossning och varje dag fram tills dess... Verkar som dom inte kan göra något åt proppen i ljumsken just nu iaf... Skönt att bli tagen på allvar iaf. Vet inte om jag mest ska vara stolt över att jag uthärdat smärtan i tre dagar eller skämmas över att jag inte sökte hjälp tidigare
    Får jag fråga vad för symptom du hade (det du alltså trodde var foglossning)?
    Bara så man själv kan vara medveten om hur det kan visa sig =/
  • Mijjan
    EijaIsland skrev 2015-07-07 23:44:57 följande:

Får jag fråga vad för symptom du hade (det du alltså trodde var foglossning)?

Bara så man själv kan vara medveten om hur det kan visa sig =/

Foglossning i svanken har jag haft länge men vet att det även kan sitta på framsidan och då hugga/stråla ner i benen. Sista dagarna har jag haft väldigt ont i typ ljumskområdet och successivt har det även strålat neråt så det gjort ont att lyfta benet. Det gjorde tex väldigt ont att gå i trappor och koppla i bilen (typ som vid foglossning) . Det är vanligt vid proppar i benen att bli blå men i mitt fall var skillnaden färgmässigt mellan benen väldigt liten... Däremot varje por/hårsäck på låren var mer maskerad och lite blåfärgad på "sjuka" benet.. Men när jag kände att ena benet var väldigt stumt och hårt så mätte jag och det skiljde ca tre cm mellan vaderna. Då började jag ana oråd och ringde 1177.. Som tur var annars hade jag nog varit hemma än!
Svar på tråden BF september 2015!