• Svar på tråden BF september 2015!
  • lizanilander
    lördagsgodis skrev 2015-07-06 12:12:21 följande:

Hemkommen från tul och allt såg bra ut:) det var fortfarande en tjej och den låg aningen över på huvudomfånget, ska dit för ytterligare ul den 12 aug och srn blir det igångsättning den 13 eller 14 aug så det känns skönt att veta när! Glad är jag och sonen var med och tyckte det var lite märkligt att det var så grått i magen, sen det första han berättade för sin syster var att han sett bebisens rumpa!:) dom vet vad som är viktigt de små liven.

skönt då :) får man fråga varför det blir igångsättning? jag har väl missat nåt som du skrivit innan säkert :P
  • lördagsgodis

Jag har fått stora barn så de sätter igång mig två veckor tidigare för de kan gå upp så mycket som ett kg de sisya två veckorna! Dottern blev fick jag två veckor tidigt och hon vägde 4,2 kg så om jag gått tiden ut hade hon hamnat på 5+.

• Mijjan

Hur långt innan går ni hem från jobb? Jag hade tänkt jobba till bf (lämpligt schema med 2-3 längre pass i veckan) men har börjat få så ont av foglossning att jag inte tror jag kan jobba så länge. Har två veckor kvar till semester, sen semester i fem veckor och räknade med att jobba sista fem veckorna om bebisen inte kommer tidigt... Har inte fler semesterdagar att ta ut så kan inte ta semester och såklart om jag har lika ont av foglossningen så kan jag ju kanske bli sjukskriven men hur funkar det med att vara föräldraledig innan bebisen kommer? Är föräldrapenningen lika hög då som efter? Antar de 60 dagar man kan ta ut i så fall dras av från de totala dagarna? Känns som jag inte vet någonting om det här *suck* Byråkrati och regler hit och dit :(

• lizanilander
    lördagsgodis skrev 2015-07-06 15:00:25 följande:

Jag har fått stora barn så de sätter igång mig två veckor tidigare för de kan gå upp så mycket som ett kg de sisya två veckorna! Dottern blev fick jag två veckor tidigt och hon vägde 4,2 kg så om jag gått tiden ut hade hon hamnat på 5+.

Aha!! då förstår jag :)
  • myraaan

Jag har inte ens fått svar från försäkringskassan än om gravidpenning... men hur som så går jag hem 20de juli. Men skulle vara skönt att veta om jag får gravidpenning eller inte så att jag och sambon kan planera ekonomin! Är det någon som jobbar inom vården som inte blivit beviljad?

• fyrklöver81
    myraaan skrev 2015-07-06 20:50:31 följande:

Jag har inte ens fått svar från försäkringskassan än om gravidpenning... men hur som så går jag hem 20de juli. Men skulle vara skönt att veta om jag får gravidpenning eller inte så att jag och sambon kan planera ekonomin! Är det någon som jobbar inom vården som inte blivit beviljad?

Jag har fått beviljat alla 3 graviditeter och jobbar som sjuksköterska.
    Fick svar på 2 veckor nu denna graviditet. Hoppas du får
    Svar snart.
  • Marian03

Vet ni om man kan gå ner och jobba 80% för att vara sjukskriven 20 % pga typ energibrist?
    Jag orkar verkligen inte fulla dagar fram till 28:e augusti känner jag nu. Bebis är
    Beräknad till 17/9.
    Jag är så jäkla trött men jag kommer inte kunna få någon graviditetspenning, jobbar som administratör så kan väl inte säga nåt om det fysiska men psykiskt sett så är jag helt jäkla färdig.
    Får ingen direkt förståelse för att man är gravid och supertrött heller på jobbet. Att vara ledig en dag i veckan eller sluta tidigt (det går de nog inte med på) hade nog underlättat. Nån som har nån erfarenhet av sjukskrivning som ej beror endast på det fysiska?

• Inorr02

man har väl rätt att gå hemma på havandeskap 2 månader innan bf. om man går ner i tid eller blir sjukskriven helt eller deltid från 6 månader innan på värkar inte det ditt sgi. man kan börja ta mamma peng  innan barnet är fött med.

Jag kommer jobba nå mer innan bäbis kommer har bf 7

Svar på tråden BF september 2015!