• Svar på tråden BF september 2015!
  • sagofröken
    mimspims skrev 2015-08-27 06:02:00 följande:

Jag låg på 30 i vecka 30+0. I måndags på mvc i vecka 36+4 låg sf-måttet på 31, så bara ökat 1 cm på över 6 veckor. Men nu var det inte min ordinarie bm som mätte utan en vikarie som sa att olika bm mäter på olika sätt. Kunde också bero på att bebisen sjunkit ner och fixerat sig. Hade också bara gått upp 500 gram sen förra kollen. Ny koll nästa vecka och eventuellt tillväxt ultraljud blev domen...

Går in i vecka 38 idag och får panik över allt bebisrelaterat som vi inte hunnit fixa ännu! Har ni allting klart, bb-väskan packad osv?

Förhoppningsvis är det just mät-personen och fixeringen som påverkar men bra att de kollar extra!

Jag har packat bebisens BB-grejer nu (av psykologiskt förberedande skäl mer än praktiska kanske) men inte mina egna. Är i v.40 (39+2). De få kläder jag fortfarande kan ha använder jag ju, de kan inte ligga packade i en väska i upp till 19 dagar till :) Men mannen tyckte att vi ska packa våra necessärer i alla fall den här veckan, så vi inte glömmer tandborstarna igen...

Och så borde vi sätta in babyskyddsbasen i bilen. Och åka till Ikea och skaffa en skruv till spjälsängen som kommit bort :)

Jag är så himla säker på att gå över tiden så känner ingen stress. 
  • sagofröken
    Sopp skrev 2015-08-27 08:33:32 följande:

Så var BF här, utan bebis dock :( Den logiska delen av min hjärna har förstås trott på en Septemberbebis hela tiden, men ju närmare man kommer destå mer övertygad blir man att den ska komma innan BF!

Ska fundera på att stanna 2 nätter som du säger mrsheinerborg. Förra gången var jag kvar 5 nätter pga jag mådde dåligt psykiskt, antagligen pga sömnbrist, så är kanske klokt att få stanna lite extra och ta det lugnare än vad det blir hemma. Min BM har iaf skrivit i journalen att jag bör få stanna så hoppas att möjlighet ges

BF är ju ändå en milstolpe! Födde du före bf förra gången? Det kanske står någonstans men jag blandar ihop... 

Jag hoppas att vi får stanna två nätter. Vi stannade tre nätter förra gången, jag grät mig till det eftersom jag tyckte att jag "missat" den första natten pga att jag låg ensam på uppvak med rejäl blodförlust. Men jag skulle gärna stanna så länge det går, känns det som just nu. 
  • Sopp
    sagofröken skrev 2015-08-27 08:49:04 följande:
    BF är ju ändå en milstolpe! Födde du före bf förra gången? Det kanske står någonstans men jag blandar ihop... 

Jag hoppas att vi får stanna två nätter. Vi stannade tre nätter förra gången, jag grät mig till det eftersom jag tyckte att jag "missat" den första natten pga att jag låg ensam på uppvak med rejäl blodförlust. Men jag skulle gärna stanna så länge det går, känns det som just nu. 
    Haha nej jag födde på B+9 så det är ju egentligen helt i sin ordning att jag går över tiden även denna gång ;)  Han kanske dyker upp på min födelsedag nästa vecka

Fy jag hoppas att jag slipper något sådant, måste vara supermärkligt att gå igenom en graviditet och förlossning och plötsligt ligga ensam på ett rum?
  • sagofröken
    Sopp skrev 2015-08-27 09:24:43 följande:
    Haha nej jag födde på B+9 så det är ju egentligen helt i sin ordning att jag går över tiden även denna gång ;)  Han kanske dyker upp på min födelsedag nästa vecka

Fy jag hoppas att jag slipper något sådant, måste vara supermärkligt att gå igenom en graviditet och förlossning och plötsligt ligga ensam på ett rum?
    Jag räknar som sagt stenhårt med att gå över igen (BF+13 förra gången) men nog finns det ett litet hopp någonstans om att korta ner den tiden... :) Snart är våra bebisar här i alla fall, några veckor hit och dit ska väl klaras efter de här långa månaderna!

Nä det var faktiskt ingen hit. Var nog värst för min man. När de väl bestämde att ta ner mig på operation så blev det bråttom, de sprang iväg med mig på rullsäng, han blev visad till ett rum, tillsagd att ta av sig t-shirten och hålla i bebisen. Sedan satt han där själv hela natten. Hade aldrig hållit ett spädbarn, visste inte om det borde få mat... De första timmarna visste han inte ens om jag levde. Det var personalbrist den natten så ingen hade tid att informera mellan våningarna. Jag låg i mörkret på uppvak och grät och inbillade mig att jag kanske inte alls hade fått ett barn. Tills jag framåt morgonen övertalade en ung manlig personal att förbarma sig över mig, han hittade en kompis som hjälpte till att köra upp mig på deras korta rast <3  Så himla snällt av dem!
  • MrsHeinerborg

Imorgon går jag in i v.39, alltså 38+0 så har säkert 2 veckor kvar. Båda mina är födda före Bf, 39+3 o 39+6
    Packade väskan igår, fick så ont igårkväll så jag fick lite panik, inte riktigt redo för bebis än, nästa vecka känns bättre. (Min dotter fyllde år 18/8 o vi ska ha kalas i helgen)
    Dock är jag så fruktansvärt trött o orkeslös!!!!! Nån annan?

• MrsHeinerborg
    Sommarbus14 skrev 2015-08-26 21:56:27 följande:
    Om du frågade mig så nope :) i samråd med läkaren på förlossningen bestämdes att vi väntar ut att fl startar av sig själv, då igångsättningen intw gick bra sist. Dottern vägde 4336 g i 40+6, dock är de ny far till denna lilla korven och han vägde 4,7 kg när han föddes. Så de blir spännande detta :)
    Ja det bästa är att Fl startar av sig själv, då blir värkarna starkare o lättare att föda en stor bebis.
    Min son vägde 4170g o kom dagen innan Bf så jag är lite på spänn att denna blir större....
  • MrsHeinerborg
    myraaan skrev 2015-08-26 22:27:41 följande:

Stod erat sf mått stilla när magen sjönk? Är i v 36+4 och sf-måttet var samma som för 2v sedan.. under dom veckorna har bebisen fixerat sig och magen sjunkigt. Hur var/är det för er och vilket mått hade ni i v37?

37+3 var jag hos bm o mitt SF var 34, 1 Cm större än 2 veckor tidigare, dock är huvudet inte fixerat.
  • 1StoltMamma

35+5 idag och träffa läkare idag ang igångsättning, blir troligtvis igångsättning den 14 sep om tappen är mogen och allt ser bra ut. Känns som en evighet dit puuuuh

Blivande 2 barns mamma
  • Sopp

Den här bebisen flyttar sig iaf längre ner, får mer och mer ilningar i snippan nu när han sparkar och trycker. Råkade skrika rakt ut för en stund sedan under godnattsångstunden med sonen när jag fick den värsta nervklämningen hittills - det var 15 minuters sjungande (av samma sång eftersom den verkar vara det enda som faller i smaken just nu) rakt i papperskorgen!

Svar på tråden BF september 2015!